Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2013


Linus

Recommended Posts

Annons

På vinterväglag, dvs när det faktiskt ligger snö eller is på vägen, är det väl ändå sjukt mycket bättre med dubbdäck? Då sliter dessutom inte dubbarna speciellt mycket pä asfalten och vägarna sliter dessutom inte speciellt mycket på dubbarna.

I södra sverige funkar det helt ok med odubbat, vinterväglag är sällsynt. Åtminstone på stora vägar. Dubbdäck slits fort ut av asfalten och tungmetallen hamnar i naturen och sabbar allt möjligt.

Generaliseringar, såklart. Asfalten dyker upp även i norrland och vinterväglag existerar även i skåne ibland. Det bästa vore om folk slutade åka bil så förbannat mycket. Men det ställer en del krav på exempelvis SJ... och vi vet ju hur det blir med tågresor på vinterhalvåret xD

Link to comment
Dela på andra sajter

På vinterväglag, dvs när det faktiskt ligger snö eller is på vägen, är det väl ändå sjukt mycket bättre med dubbdäck? Då sliter dessutom inte dubbarna speciellt mycket pä asfalten och vägarna sliter dessutom inte speciellt mycket på dubbarna.

I södra sverige funkar det helt ok med odubbat, vinterväglag är sällsynt. Åtminstone på stora vägar. Dubbdäck slits fort ut av asfalten och tungmetallen hamnar i naturen och sabbar allt möjligt.

Generaliseringar, såklart. Asfalten dyker upp även i norrland och vinterväglag existerar även i skåne ibland. Det bästa vore om folk slutade åka bil så förbannat mycket. Men det ställer en del krav på exempelvis SJ... och vi vet ju hur det blir med tågresor på vinterhalvåret xD

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

På vinterväglag, dvs när det faktiskt ligger snö eller is på vägen, är det väl ändå sjukt mycket bättre med dubbdäck? Då sliter dessutom inte dubbarna speciellt mycket pä asfalten och vägarna sliter dessutom inte speciellt mycket på dubbarna.

I södra sverige funkar det helt ok med odubbat, vinterväglag är sällsynt. Åtminstone på stora vägar. Dubbdäck slits fort ut av asfalten och tungmetallen hamnar i naturen och sabbar allt möjligt.

Generaliseringar, såklart. Asfalten dyker upp även i norrland och vinterväglag existerar även i skåne ibland. Det bästa vore om folk slutade åka bil så förbannat mycket. Men det ställer en del krav på exempelvis SJ... och vi vet ju hur det blir med tågresor på vinterhalvåret xD

Nja. Jag skulle vilja säga att dubbat är nödvändigast i södra sverige; kanske inte skåne, men nåstans däröver, för här blir det slask, vatten och is omvartannat. Högre upp i landet så är det konstant snö snarare än is, därför behövs inte dubbat i samma utsträckning. På snö gör dubbat eller odubbat ingen större skillnad; däremot på is blir det skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå SJ så är det ju snarare Banverket som krånglar på vintern 😉 ..

är lite fuller. ber om ursäkt att jag tog upp en avslutad diskussion xD

😮 :o 😮 .. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Jag skulle vilja säga att dubbat är nödvändigast i södra sverige; kanske inte skåne, men nåstans däröver, för här blir det slask, vatten och is omvartannat. Högre upp i landet så är det konstant snö snarare än is, därför behövs inte dubbat i samma utsträckning. På snö gör dubbat eller odubbat ingen större skillnad; däremot på is blir det skillnad.

Hur är skillnade på packad snö?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Jag skulle vilja säga att dubbat är nödvändigast i södra sverige; kanske inte skåne, men nåstans däröver, för här blir det slask, vatten och is omvartannat. Högre upp i landet så är det konstant snö snarare än is, därför behövs inte dubbat i samma utsträckning. På snö gör dubbat eller odubbat ingen större skillnad; däremot på is blir det skillnad.

Hmm. Pappa bor i Götet och har aldrig dubbdäck. Jag bor i Norrbotten och har alltid dubbdäck. Nästan iaf men minst 5 månader/år och det behövs! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...