Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå, jag har typ tusen frågor angående bygge av absorbenter. Har varit o handlat stenull och spånskiva för att ljudisolera ett fönster, nu har jag dock en massa stenull kvar och en del spån och tänkte bygga ihop mig lite absorbenter!

Jag har såklart rätt kass koll på vad jag ska ha, högtalarna är typ placerade mot ett hörn (den ena mot ett fönster skitkasst jag vet) och den andra typ 1,5 dec ifrån väggen. Rummet är lågt i tak, omkring 2,3 meter. Väggarna bakom högtalarna är vanlig gipsvägg.

Skulle kunna detaljerat som fan kunna beskriva rummet om det hjälper någon, och jag vet inte om det här är lite väl mycket "proffshjälp" för att dela med sig på ett ljudforum men jag gör det ett försök, gjorde en mätning med programmet REW och en c414 och tog följande bilder att skicka med, valde bara upp till 2khz för det var där det varierade mest och diskanten har jag väl någorlunda koll på. Sen vet jag inte hur mycket det ska ringa i rummet, skickade med en vågmätare också, (ingen aning om jag gjort rätt här heller för jag är väldigt nybörjare)

Som jag ser så är inte frekvenserna så mycket åt helvete som jag trodde, basen är generellt hög med massa upp o ner och midden har ju en jäkla massa dips.

Ja så vad tror ni vore det första jag borde åtgärda? Har inte mkt erfarenhet av att snickra o pilla men jag har mycket tid och stort intresse.

Tack på förhand!

post-15832-0-98386800-1357663442_thumb.jpg

post-15832-0-86047800-1357663893_thumb.jpg

Annons
Postat

Alltså nu hittar jag inte vart man lägger in bilder, kunde man bara göra det när man startade sidan? hur som helst hittade inget rt30 och 20, bara 60:/

Postat

Ok, skulle varit sjukt gött med hjälp men måste vänta tills typ imorrn eller överimorrn, kollar manualen o gör en ny då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.