Jump to content
Annons

Hur ska monitorer låta? Som Ultrasone 2900? Injustering, funderingar mm...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

De låter bra på 7 meters håll oxå. Men små detaljer kommer fram tydligare på nära håll. Har försökt googla fram ett av JBL uträknat optimalt avstånd, men inte hittat nåt.

det hänger ju på ditt rum också

små detaljer - liksom sång - kommer ju fram bättre om du sätter örat närmare miden

kanske därför du dragit ner den

på lite längre avstånd bör du få en jämnare balans mellan dom olika elementens områden - en bättre helhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste vara väldigt nära om man ska börja höra de olika elementen var för sig. Sätter jag midvolymen rakt upp låter det för mycket mid även på längre avstånd. Tro mig. Mid går oftast iväg längre från en högtalare än vad diskanten gör.

I ett annat rum eller hus kanske det låter rakare med lite mer mid påskruvat. Och det jag sänkt den nu här i mitt rum är en mkt mindre volym/ljudskillnad än vad det ser ut för ögat om man tittar på rattarna. Men jag hör väldigt små förändringar i alla ljud. Jag har ju korrigerat dem genom att lyssna på cd med bra ljud oxå, inte bara jämfört med ljudet i lurarna. Med kontrollerna i mittläget får jag en omvänd hängmatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med kontrollerna i mittläget får jag en omvänd hängmatta.

har jag svårt att tänka mig om det inte är fel på högtalarna

men skitsamma - funkar det för dig så funkar det

det är bara att den här typen av diskussioner kommer upp med jämna mellanrum från dig där du först "hittat fram till nåt som äntligen låter som det ska" för att senare återkomma med att inte vara riktigt nöjd

ingen av gångerna verkar du egentligen ta till dig vad andra säger

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du gjort någon mätning i ditt rum än? Du behöver en rundtagande mic med rak frekvenskurva... Kolla din musikbutik om t.ex får låna en http://www.thomann.d...er_ecm_8000.htm (som i sig inte är så dyr) så kan kanske Linus eller någon annan behjälplig maila över en svepande sinuston till dig att spela in.

Med hjälp av din inspelning så kan du ju få hjälp att ställa in filtret på baksidan av dina monitorer Nilsson! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...