Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag är på jakt efter ett naturtroget och bra piano. Pianot som jag lyckas få ut ur min Roland JV1010 är jag inte alls nöjd med. Nu har jag börjat snegla på ett stagepiano från KORG, KORG SP300RS. Någon som har erfarenhet av det pianot? Eller någon som har en annan idé på ett schysst pianoljud?

Mvh

Mattias

Annons
Postat (redigerat)
Hej alla!

Jag är på jakt efter ett naturtroget och bra piano. Pianot som jag lyckas få ut ur min Roland JV1010 är jag inte alls nöjd med. Nu har jag börjat snegla på ett stagepiano från KORG, KORG SP300RS. Någon som har erfarenhet av det pianot? Eller någon som har en annan idé på ett schysst pianoljud?

Mvh

Mattias

Om du bara är ute efter ett schysst pianoljud så ska du helt klart köra mjukvara ( om du nu har tillräcklig dator för det ).

Bara två exempel. Det finns rätt många där ute.

Bösendorfer 290

Sampletekks hemsida

Annars skänks det ju praktiskt taget bort pianon på blocket. En schysst mic, en pianostämmare och lite pillande senare så har du ju ett helskönt naturtroget pianoljud.

Redigerat av Pluffo
Postat

Pluggarna du hänvisade till var inte alls dumma. Lyssnade på demolåtarna och blev klart imponerad. Min dator bör nog klara en pianoplugg.

Något "riktigt" piano blir det nog inte. Mina grannar skulle hata mig efter några nätters nötande....

Mattias

Postat

Jag är själv pianist och har hittills inte stött på ett enda virtuellt pianoljud som jag har varit nöjd med för klassisk musik, däremot finns det många som funkar för pop/rock och eventuellt jazz.

Förutom Steiny D och Bösendorfer 290 så var The Grand från Steinway populär tidigare. Jag har dock inte gillat den själv.

På frammarsch är även Ivory. 3 stycken flyglar - Bösendorfer 290, Steinway D (hamburg antagligen) och Yamaha C7. Dessa levereras vad jag förstår på 8(!) DVD-skivor.

Demos finns här:

http://www.ilio.com/synthogy/ivory/

Vissa låter väldigt bra, andra kunde de ha lagt ner lite mer tid på, alternativt hoppat över.

Postat

Ja, det är ju främst pop och rock jag tänker använda pianot till så det kanske duger. Dom demos jag sitter och lyssnar på nu har i alla fall 1000(!!!) gånger bättre pianoljud än från min JV1010:a.

Vad spelar du själv på då du spelar klassiskt? Skulle en KORG SP300 duga? (om du provat den det vill säga)

/M

Postat

Jag gissar på att du kommer få svaret att inget digitalt ljud har fallit Schopin i smaken ännu.

I dagsläget erbjeder mjukvaruinstrument det bästa ljudet. Möjligtvis kan jag tänka mig att digitala flyglar duger eftersom de har en icke artificiell lådklang.

Postat

Jag spelar mest på Steinway - och då riktiga flyglar ;P

Jag har som sagt inte hittat någon virtuell flygel som kan erbjuda de dynamiska, klangliga och artikulationsmässiga egenskaper som en riktig flygel kan.

För pop använder jag EastWests Boesendorfer 290. Finns en demo nedan som låter helt ok för ändamålet. Men ska man börja dra iväg på utflykter så funkar inte ens den flygeln trots sitt bra betyg.

http://www.eastwestsamples.com/details.php?cd_index=841

Postat
Då får det nog bli ett mjukvaruinstrument som jag satsar på.

Med virtuell flygel menar jag samplat flygelljud.

Visst kan det vara roligt att ha en digitalflygel som i "så ska det låta" och de låter ju ganska bra stundom - men ur ett ekonomiskt perspektiv så kanske det är vettigare att skaffa en flygel-plugg. Allra helst om man har ett schysst fullskaligt midiklaviatur med bra vägda tangenter redan.

Postat

Det är ungefär lika omöjligt att få ett virtuellt piano att låta som riktigt som det är att få en virtuell gitarr att låta som en riktig.

Å andra sidan nöjer man sig lättare med ett "OK" piano i många sammanhang. Inse det faktumet att det blir aldrig som på riktigt, men ändå ganska nära.

Postat
Det är ungefär lika omöjligt att få ett virtuellt piano att låta som riktigt som det är att få en virtuell gitarr att låta som en riktig.

Å andra sidan nöjer man sig lättare med ett "OK" piano i många sammanhang. Inse det faktumet att det blir aldrig som på riktigt, men ändå ganska nära.

Dagens konstaterande!

Du är gitarrist va? Eller snarare, du är inte pianist va? 😎

• 2 veckor senare...
Roll_over (oregistrerad)
Postat

Köp en korg sp200 istället (världens bästa stagepiano enligt mig och många andra)

jag garanterar då att du är nöjd!!

OBS!! det blir svårt att få det att låta bra om du har en dålig klaviatur med en plugg..vägda tangenter är bättre att ha,det blir mer pianokänsla då!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.