Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Det har varit lite diskussioner om svindyra volymkontroller, jag har tyckt det varit skitkonstigt att någon vill köpa nåt annat än en passiv enkel volymratt, den kan ju ju inte ändra ljudet så länge det inte sitter en massa elektronik i den. Tänkte jag då...

Jag har sen en tid bytt till passiva monitorer som jag driver med en Yamaha stereoförstärkare. Den har förstås en stor volymratt, men jag har ställt den och cd-spelren lite svåråtkomligt uppe på monitorhyllan till förmån för att ha andra burkar på bekvämare avstånd, och fortsatte därför att använda Nanp Patch volymen som jag använde till mina forna aktiva monitorer. Nyss har jag skaffat både dyra lurar och en separat hörlursförstärkare. Det är nu jag kommit på att det är nåt skumt med Nano Patchen. Jag kopplade först in lurförstärkaren på Tape Out på förstärkaren, då kan jag snabbt växla lurljud mellan mina mixar o en cd. Men vad fan, det lät ju sämre i Argon lurförstärkaren, som jag dessutom kostat på en starkare nätdel till, än i portans luruttag!!! 😠 Tänkte nästan skälla lite på Hegobald som rekommenderat kombinationen Ultrasone + Argon. Som tur var gjorde jag inte det.

Sen flyttade jag matningen till lurförstärkaren till portans Stereo Out. Då lät det bra plötsligt. Men där kan jag inte höra hur det låter efter masterkompressorn som normalt matas från det uttaget så där kan jag inte koppla in lurförstärkaren, jag måste ta det efter kompressorn.

Då misstänkte jag att Yamahaförstärkaren färgade ljudet fast inget ljud som kommer ur Tape Out passerar nån volym eller tonkontroll. Holy shit fan tänkte jag. Testade då att ta bort Nano Patchen, och tamefan, genast lät både monitorer och hörlursförstärkare mkt bättre. Det blev tom en riktigt stooor skillnad! Nano Patchen färgar ljudet även på full volym enligt vad jag hörde.

Så nu har jag rivit isär rubb o stubb där, det ser ut som en soptipp som vanligt. Flyttar ner Yamahanstärken från monitorhyllan ner på border så jag kan köra med volymen på den. I samma veva råkade jag lyssna nära på mina gamla JBL L50 och upptäckte att på närmre håll än vad jag haft som sweetspot förut, så låter de mer likt ljudet ur Ultrasonelurarna, så nu flyttar jag ihop monitorerna en bit, och mig själv närmare. Mer av både botten o krisp, tydligare mid också. De kanske är tänkte att sitta ganska nära för att få ut det mesta ur dem?

Vilket strul! Men så länge jag får bättre lyssning är det ju kärt besvär. Nano Patchen kommer jag att använda till att styra golvsubbens volym med så jag slipper krypa in bakom skrivbordet. Den borde duga till de låga frekvenserna... Kanske.

Tur jag inte behöver köpa nån annan volymkontroll alls.... 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

I den prisklassen får du räkna med att att dom sabbar ljudet.

Efter mina små efterforskningar är Kush audio Main Gain det billigaste man kan få om an vill

ha bra ljud. Sedan finns det också många som nöjjer sig med t.e.x SPL Volume2.

Vart man sätter ribban är upp till en själv, vill man kompromissa eller vill man inte kompromissa ?

Hur mkt pengar man lägger på volym kontroller tycker jag ska vara i symbios med hur mkt man har laggt på övrig utrustning i studion..

Men letar du efter prisvärda guldkorn som kan mäta sig med t.e.x dyraste enhterna av dangerous audio m.m så är det Kush Audio Main Gain som gäller.

Sätter man ribban läggre finns det många andra alternativ.

Själv valde jag Dangerous audio source för ca 8500 kr.

Men som jag nämde tidigare hur mkt man lägger ska vara i symbios med övrig utrustning det tycker jag är viktigt.

Har man kassa högtalare..så ska man inte lägga så mkt på en monitor controller.

Postat

Ja jösses! Märkligt ändå att en helt passiv volympott kan förända ljudet så. Tur att du inte skällde på mig! 🙂

Postat

Har nano patch själv och inte märkt av någon skillnad alls. Eller jo, det låter mycket sämre att sänka signalen digitalt, så där är det en no-brainer. Sen hur de låter på fullt blås vet jag dock inte, hade inte haft kvar hörseln på fulla Muggar. =P

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Färgar nanopatchen så är den nog högst sannolikt trasig.

Enkelt att testa, bara att spela in med Nanopatchen inkopplad och sedan lägga upp originallåten bredvid och switcha mellan dessa.

Skulle den visa sig färga är det en skitprodukt, vilket jag har svårt att tro på.

Jag har gjort flera tester där min gamla Behringermixer UB802 var med i ljudkedjan.

En här:

http://forum.studio....kort-ditt-ljud/

Jag gjorde testen just för att jag var rädd att Behringermixern skulle förstöra ljudet för mig.

Efter jag testat så kan jag luta mig tillbaka och inte oroa mig över att använda en Behringer mixer för att styra volymen till mina monitorer.

Redigerat av drloop
Postat

Det kan bero på hur känsliga prylarna är i övrigt.

Den passiva kontrollen kommer ju att ändra impedansen så att den blir lite olika vid olika volym. Normalt är det inget problem eftersom alla moderna musikprylar kör med impedansbryggning och alltså har väldigt låg utimpedans som kopplas till hög inimpedans. Med äldre prylar (och kanske även hifi-prylar) är det inte säkert att det funkar lika bra, eftersom det kan vara mindre skillnad mellan impedanserna och därför kanske riskerar att påverkas mer av den passiva regleringen.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har ju Nilsson en ganska ny Yamaha reciever om jag inte minns fel.

Om ett problem med impedansen skulle uppstå tack vare passiv-volymkontroll så är det bättre att välja en aktiv istället.

En dyrare passiv gör ingen skillnad i fall man får problem med impedansen eller hur Claes?

Redigerat av drloop
Postat

Nu har ju Nilsson en ganska ny Yamaha reciever om jag inte minns fel.

Om ett problem med impedansen skulle uppstå tack vare passiv-volymkontroll så är det bättre att välja en aktiv istället.

En dyrare passiv gör ingen skillnad i fall man får problem med impedansen eller hur Claes?

Instämmer. Det blir samma problem i så fall.

Postat

Höll på och rev i och kopplade i det här till fyra i natt. Då först fick jag det rätta superljudet i Argon lurförstärkaren plus ultrasonelurarna. Nu har jag Yamahaförstärkarn bredvid portan där Finalizern stod förut, så nu har behovet av extra volymkontroll helt försvunnit.

Portan har två utgångar, en stereo out med rca, och en monitor out med balanserade tele. Förr när jag använt Nano Patchen har jag alltid fått bättre ljud via stereo out, men nu märkte jag att volymen från portan via tape out till lurföstärkaren har varit bara hälften jmf med om jag knäppt över till en cd. Med volymkontrollen borttagen o kopplat balanserat från monitor out (den har en egen volymratt på portan) så får jag samma krut o klara ljud från portan som från en cd med nashville-ljud. Om det beror på Nanon är jag inte säker på, men nu har jag radikalt bättre lyssning i allla fall. Ska testa mer i kväll... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

En finemang idé är att prova lite olika placeringar av högtalarna, det är den enskilt största förbättringen man kan göra utan att det kostar pengar. 🙂

Och har man riktig otur kan en passiv kontroll påverka ljudet negativt, i värsta fall kan man tappa diskant ungefär som när man linar en gitarr rätt in i ett mixerbord utan linebox.

Postat

Det kan bero på hur känsliga prylarna är i övrigt.

Den passiva kontrollen kommer ju att ändra impedansen så att den blir lite olika vid olika volym. Normalt är det inget problem eftersom alla moderna musikprylar kör med impedansbryggning och alltså har väldigt låg utimpedans som kopplas till hög inimpedans. Med äldre prylar (och kanske även hifi-prylar) är det inte säkert att det funkar lika bra, eftersom det kan vara mindre skillnad mellan impedanserna och därför kanske riskerar att påverkas mer av den passiva regleringen.

Som jag har förstått är det i huvudsak en svag dämpning av diskanten som sker vilket beror på att kvoten mellan utgångsimpedans och ingångsimpedans blir för liten. Förhållandet ska gärna vara 1:10 eller högre för att diskantbortfallet ska hamna en bra bit bortom det hörbara registret. De flesta aktiva elektronikburkar har en utgångsimpedans som är låg, ofta kring 100 ohm. De flesta ingångar har en impedans på 10 000 ohm. Slänger du in en passiv kontroll ala potentiometer lägger du genast till mer impedans i kedjan.

Ingången kommer att se den totala impedansen: utgångsimpedans + passiv volymkontroll + kabelns mellan volymkontroll och monitor.

Tydligen ska det vara väldigt viktigt att använda sig av kvalitetskabel (med låg kapacitans?) av så kort längd som möjligt mellan volymkontrollen och monitorerna för att minimera problemet. Kretsen blir annars effektivt sett ett lågpassfilter. Problemet förstoras när det sitter dåligt designad elektronik i utgången som leder till volymkontrollen eller i ingången efter volymkontrollen.

Hur och varför det blir såhär rent teoretiskt är jag dålig på, men någon annan kan kanske förklara?

drloop (oregistrerad)
Postat

Helt plötsligt blir aktiv monitorkontroll det säkra alternativet. 🙂

Lustigt det här med ljud.

Postat

Helt plötsligt blir aktiv monitorkontroll det säkra alternativet. 🙂

Lustigt det här med ljud.

Ja. 😛

Vad jag har läst mig till ska en väldesignad aktiv kontroller ha färre nackdelar och speciellt risker än en passiv. En passiv kontroller är kräsen med hur den implementeras. Skräcken folk har fått för aktiva kontrollers bygger på att man är rädd att få ett "grynigt" eller "färgat" ljud eftersom ljudet passerar genom en krets med bl. a. op-ampar. Som alla vet finns det dock väldigt gott om aktiv elektronik som låter hur bra som helst och det finns idag (och en bra tid tillbaka) op-ampar som är så pass transparenta att hörbar påverkan på ljudet knappt är att tala om. Allt handlar om hur påkostad kretsen är!

Men visst. Köper man en aktiv monitorkontroller för småpengar, exempelvis mackie big knob ska man inte förvänta sig transparent resultat. Där har du din grynighet/färgning/påverkan som ett brev på posten! 😆 Det säger väl i.o.f.s. sig själv, att en pryl med så många ingångar/utgångar/möjligheter för det priset inte kan bestå av de bästa delarna. Med det inte sagt att den inte kan vara prisvärd, för det är den.

Postat

Som jag har förstått är det i huvudsak en svag dämpning av diskanten som sker vilket beror på att kvoten mellan utgångsimpedans och ingångsimpedans blir för liten. Förhållandet ska gärna vara 1:10 eller högre för att diskantbortfallet ska hamna en bra bit bortom det hörbara registret. De flesta aktiva elektronikburkar har en utgångsimpedans som är låg, ofta kring 100 ohm. De flesta ingångar har en impedans på 10 000 ohm. Slänger du in en passiv kontroll ala potentiometer lägger du genast till mer impedans i kedjan.

Ingången kommer att se den totala impedansen: utgångsimpedans + passiv volymkontroll + kabelns mellan volymkontroll och monitor.

Tydligen ska det vara väldigt viktigt att använda sig av kvalitetskabel (med låg kapacitans?) av så kort längd som möjligt mellan volymkontrollen och monitorerna för att minimera problemet. Kretsen blir annars effektivt sett ett lågpassfilter. Problemet förstoras när det sitter dåligt designad elektronik i utgången som leder till volymkontrollen eller i ingången efter volymkontrollen.

Hur och varför det blir såhär rent teoretiskt är jag dålig på, men någon annan kan kanske förklara?

Stämmer bra.

Angående kapacitansen i kabeln, så är det kanske störst risk när det gäller väldigt hög utimpedans, som t ex från gitarrmickar, men kan förstås bli problem i andra lägen också, när man inte har impedansbryggning med minst 1:10.

I min kortfattade artikel om ämnet, finns det också en länk till en uträkning av brytfrekvensen, så att man kan se hur stort problemet faktiskt kan vara: http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel

drloop (oregistrerad)
Postat
Köper man en aktiv monitorkontroller för småpengar, exempelvis mackie big knob ska man inte förvänta sig transparent resultat. Där har du din grynighet/färgning/påverkan som ett brev på posten!

Fast om du lyssnar på mitt exempel på Behringermixern tidigare i tråden så är det i princip ingen färgning alls.

Har svårt att tro att Mackie skulle vara sämre än ett Behringerbord för 400 spänn om man säger så. 🙂

Postat

Fast om du lyssnar på mitt exempel på Behringermixern tidigare i tråden så är det i princip ingen färgning alls.

Har svårt att tro att Mackie skulle vara sämre än ett Behringerbord för 400 spänn om man säger så. 🙂

Jag lyssnade på klippen nu genom Benchmark DAC-1 och Beyerdynamic DT-880. Det första jag märker är att klippet som passerat analogkedjan och konverteringen är märkbart högre i upplevd volym, så jag vrider ner volymen en smula när jag växlar så att de hamnar på liknande nivå.

Analogsnutten har en murrighet/grötighet från basregistret upp genom mellanregistret. Det låter som distorsion och/eller möjligen en svag boost av dessa frekvenser. Ljudbilden är inte lika öppen och luftig utan känns mer fyllig och bastant. Sedan hörs det en del skillnad på transienter och det höga registrets tydlighet. Den oprocesserade filen har mer "edge" och klinisk touch på transienter, och när paden i bakgrunden släpper sitt filter 7:e sekunden hörs tydligt grynigheten i padens diskant (alternativt reverbets). Hihatarna har en tydlig transient och går att peka ut exakt i panorering. Efter analoga kedjan blir inte dessa detaljer lika tydliga utan mer inbakade i de andra ljuden. Precisionen i diskanten är delvis tappad.

Ett annat exempel som är tydligt är sologitarren och sågtandssynthen (?) som ligger till höger och krockar lite frekvensmässigt 17:e sekunden. De grötar inte ihop sig i orginalfilen, men i analog-filen har synten tappat sin topp och ger ett grumligare intryck. Gitarren med phaser eller liknande panorerad i mitten hörs i samma skede. Effekten ger gitarren ett djup på orginalfilen som inte framgår lika väl i analog-filen.

Jag tycker att det finns definitiva hörbara skillnader.

Angående mackie big knob har jag en upplevelse med denne som övertygade mig en gång för alla. Jag hade mina solo 6:or med mig till en studio i Malmö där vi helt sonika kopplade in dem i de andra monitorernas ställe, d.v.s. genom big knoben. Allt var frid och fröjd. Jag var glad att få höra mina monitorer i ett rum som inte lät apa, såsom här hemma. Vi bestämde oss senare för att testa att driva högtalarna direkt från de balanserade utgångarna på Fireface UFX:et istället för att gå genom big knoben.

Allt blev genast ett snäpp tydligare. Lättare att höra bottenregistret, tydligare ljudbild och framförallt mer djup och bredd. Diskantregistret lät nu mer eller mindre som man förväntar sig av solo 6:orna.

Postat

Jag lyssnade på klippen nu genom Benchmark DAC-1 och Beyerdynamic DT-880. Det första jag märker är att klippet som passerat analogkedjan och konverteringen är märkbart högre i upplevd volym, så jag vrider ner volymen en smula när jag växlar så att de hamnar på liknande nivå.

Analogsnutten har en murrighet/grötighet från basregistret upp genom mellanregistret. Det låter som distorsion och/eller möjligen en svag boost av dessa frekvenser. Ljudbilden är inte lika öppen och luftig utan känns mer fyllig och bastant. Sedan hörs det en del skillnad på transienter och det höga registrets tydlighet. Den oprocesserade filen har mer "edge" och klinisk touch på transienter, och när paden i bakgrunden släpper sitt filter 7:e sekunden hörs tydligt grynigheten i padens diskant (alternativt reverbets). Hihatarna har en tydlig transient och går att peka ut exakt i panorering. Efter analoga kedjan blir inte dessa detaljer lika tydliga utan mer inbakade i de andra ljuden. Precisionen i diskanten är delvis tappad.

Ett annat exempel som är tydligt är sologitarren och sågtandssynthen (?) som ligger till höger och krockar lite frekvensmässigt 17:e sekunden. De grötar inte ihop sig i orginalfilen, men i analog-filen har synten tappat sin topp och ger ett grumligare intryck. Gitarren med phaser eller liknande panorerad i mitten hörs i samma skede. Effekten ger gitarren ett djup på orginalfilen som inte framgår lika väl i analog-filen.

Jag tycker att det finns definitiva hörbara skillnader.

Angående mackie big knob har jag en upplevelse med denne som övertygade mig en gång för alla. Jag hade mina solo 6:or med mig till en studio i Malmö där vi helt sonika kopplade in dem i de andra monitorernas ställe, d.v.s. genom big knoben. Allt var frid och fröjd. Jag var glad att få höra mina monitorer i ett rum som inte lät apa, såsom här hemma. Vi bestämde oss senare för att testa att driva högtalarna direkt från de balanserade utgångarna på Fireface UFX:et istället för att gå genom big knoben.

Allt blev genast ett snäpp tydligare. Lättare att höra bottenregistret, tydligare ljudbild och framförallt mer djup och bredd. Diskantregistret lät nu mer eller mindre som man förväntar sig av solo 6:orna.

Känner igen det där sista, jag fick mer botten ur JBLarna. Kan knappt bärga mig innan jag får testa mer i kväll. Det måste gå att sätta dit den passiva volymkontrollen på bara en kanal och kolla om det är nån skillnad eller inte.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Oj märker att det skiljer massvis i mellan filerna. Jag måste ha laddat upp fel filer när jag gjorde tråden.

Nåväl, lyssnar man på den sammansatta filen så så slipper man switcha själv och där är det inga nivå skillnader.

Tar man och lyssnar utan att först ta reda på vart klippen ligger skall det mycket till att höra någon skillnad.

När jag gjort testen utan av avslöja var klippen ligger brukar resultaten vara nåt helt annat. Ingen har kunnat säga var klippen ligger. (utan att fuska dvs..)

Skillnaderna är mycket små mätmässigt vad det gäller frekvens mellan klippen, man kan höra 0.5dbs skillnad om man höjer eller sänker vid någon frekvens, här är det mycket mindre skillnad än 0,5db.

Redigerat av drloop
Postat

Oj märker att det skiljer massvis i mellan filerna. Jag måste ha laddat upp fel filer när jag gjorde tråden.

Nåväl, lyssnar man på den sammansatta filen så så slipper man switcha själv och där är det inga nivå skillnader.

Tar man och lyssnar utan att först ta reda på vart klippen ligger skall det mycket till att höra någon skillnad.

När jag gjort testen utan av avslöja var klippen ligger brukar resultaten vara nåt helt annat. Ingen har kunnat säga var klippen ligger. (utan att fuska dvs..)

Skillnaderna är mycket små mätmässigt vad det gäller frekvens mellan klippen, man kan höra 0.5dbs skillnad om man höjer eller sänker vid någon frekvens, här är det mycket mindre skillnad än 0,5db.

Det är klart att det blir otroligt svårt att höra när det byts A/B flygande. Men sätter man sig och studerar samma detaljer från samma parti av klippet mellan de två filerna finns gott om skillnader som jag är 100% säker inte beror på placebo. Sen finns det ju mer till ljud än bara frekvensrespons. Riktigt billiga laptop-ljudutgångar har till och med bra frekvensrespons - i många fall +/- 0,2 eller liknande från 20-20000Hz. Inte fasen låter det bra om dem.

Allt hänger såklart på hur kritisk man är och vad man har för mål med sina produktioner. I vissa genrer kanske det är fördelaktigt med denna lite varmare och burrigare ton, medan det är direkt negativt i nästa genre.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Studerar man blir man ofta biased åt nåt håll.

Var med på en test med tre olika moment.

Första en fullständigt blind test utan att testpubliken visste om några förutsättningar.

En andra där förutsättningarna var givna med vad man lyssnade på

Och den tredje där man fick veta vilka klipp som var vad.

Det testet gjorde det klart för mig att man lurar sig själv oändligt mycket mer än vad man tror.

Man hör det man vill höra. Hade vi gjort testen helt blind så tror jag faktiskt inte du hört någon skillnad.

Redigerat av drloop
Postat

När jag fört över mina låtar till datorn, jag bränner dem på cd i portan och för in dem som wav till datorn och lyssnar där så har alltid ljudet varit lite bätttre med samma lurar som jag nyss lyssnade i studion. Samtidigt har ändå alltid hört att jag borde ha ändrat eq aningen. Kan inte bero på nåt annat än volymkontrollen, ljudet som hamnar på cdn passerar ju aldrig volymkontrollen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Du kan själv prova genom att göra en test på din nanopatch genom att spela in den och sedan jämföra med originalet som jag gjort med min Behringermixer.

Ta en egen låt som du kan själv och skapa sedan en ny fil genom att klippa mellan originalfilen och den inspelade, se till att det är samma rms på båda filerna.

Min gissning är att du inte kommer att höra skillnad. Men det du hör kan som vi tidigare i tråden sagt bero på skillnader i impedans.

Lyssna på min sammansatta fil, kan du verkligen höra var klippen ligger om du bara lyssnar på filen?

Postat

Studerar man blir man ofta biased åt nåt håll.

Var med på en test med tre olika moment.

Första en fullständigt blind test utan att testpubliken visste om några förutsättningar.

En andra där förutsättningarna var givna med vad man lyssnade på

Och den tredje där man fick veta vilka klipp som var vad.

Det testet gjorde det klart för mig att man lurar sig själv oändligt mycket mer än vad man tror.

Man hör det man vill höra. Hade vi gjort testen helt blind så tror jag faktiskt inte du hört någon skillnad.

Det är såklart svårt att argumentera emot det du sagt här ovan. Det är inte lönt att jag försöker hitta brytpunkterna i blandfilen heller eftersom att tiderna nog finns utlagda i tråden.

Jag förstår att du är kritisk, man ska vara kritisk. Jag är själv kritisk. Men jag tycker inte att skillnaderna i detta fallet var så små att det kan bero på placebo. Därav min "100%"-stämpel. Ljudet har förändrats på flera punkter vilket framgår rätt så tydligt när man analyserar enskilda detaljer. Ser man generellt på klippen känns ursprungsfilen clean och lättlyssnad i förhållande till den processerade som känns mer framfusig i miden och mer otydlig.

Det är ju inte stora skillnader som i förändrad frekvensgång eller andra uppenbara skillnader, utan skillnaderna ligger mer i ljudbildsstabilitet, djup och separation och precision till exempel. Ska man höra dessa skillnader får man ha rejält clean lyssning själv. Jag tror inte skillnaderna hade framgått tydligt i monitorerna jag använde förr, Event 20/20 BAS.

Lyssnar man genom media player hörs nog inte skillnaderna väl heller. Windows ljudmotor är känd för sitt sätt att slakta alla detaljer med sin omsampling. Jag lyssnar genom Foobar med ASIO-out. Likvärdigt alternativ är såklart en DAW med ASIO-stöd.

Angående att jag inte hade hört skillnad på ett blindtest: det hade varit intressant att veta. Det är en kort slinga och memorerar man vilka skillnader som fanns i återgivningen av enskilda detaljer i specifika delar av slingan borde man med tålamod kunna klara av det, om man har pigga öron. Vem vet. 😱

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan naturligtvis inte veta vad du hör.

Hittils har ingen oavsett utrustning IRL eller på webben har lyckats höra var klippen ligger om jag inte berättar innan.

Oavsett vilket material man väljer.

Det är först när jag avslöjar var klippen ligger som folk genast hör skillnaderna, gör om testen med annat material så är det dödstyst tills jag avslöjar var klippen ligger. Kul eller hur 🙂

Så det är på empiriska grunder som jag gissar att en blindtest skulle ge ett helt annat utfall än det du nu med säkerhet påstår.

Var och en som lyssnar på det sammansatta klippet som inte kan höra var klippen finns behöver inte skämmas.

Ni är i gott sällskap kan jag säga. Testen är naturligtvis provocerande om man tror att det är lätt att höra vad som gått igenom en ljudkedja som begagnad kostar kanske 500 spänn och dessutom använder sig av billiga datorhögtalarkablar.

Problem med Windows "ljudmotor" tror jag nog inte finns längre, lika lite som att ljudmotorn i olika DAW skulle låta olika.

Nåväl, med detta sagt så får ni väl göra egna tester för att kolla hur mycket påverkan er signalkedja har.

Publicera gärna era findings, jag tycker det är skitkul sånt här.

🙂

Postat

Ja, jag vet att min Big Knob tillför lite brus, speciellt hörlursförstärkaren, men det är inte min värsta akilleshäl.

Jag jobbar hellre lite extra på att få bästa insignal än utljud. Perfekt insignal och okej lyssning låter bättre hos alla medan ett perfekt ljud i min lyssning och okej insignal inte tar mig längre än ett "jo, det är dugligt men hade kunnat låta bättre om...".

Postat

Jag satte ihop mina grejer nu i kväll, och kopplade in den passiva volymen på enbart ena kanalen. Det lät lite sämre på den kanalen, men inte mycket. Hade jag kopplat alltihop på den ljudsvagare rca-utgången hade det nog hörts större skillnad, men det orkade jag inte, jag ska ändå använda förstärkarens volymratt. Jag kopplade in volymratten på subben i stället, det blev riktigt bra, att kunna finjustera den volymen utan att åla sig ner i underjorden är kanon, det är så hårfint att man har för mycket eller för lite volym på subben.

Jag gjorde även ett test att ha subben på hyllan mitt emellan monitorerna, men det lät bara konstigt. Urk, ner på golvet med den.

Postat

Jag kan naturligtvis inte veta vad du hör.

Hittils har ingen oavsett utrustning IRL eller på webben har lyckats höra var klippen ligger om jag inte berättar innan.

Oavsett vilket material man väljer.

Det är först när jag avslöjar var klippen ligger som folk genast hör skillnaderna, gör om testen med annat material så är det dödstyst tills jag avslöjar var klippen ligger. Kul eller hur 🙂

Så det är på empiriska grunder som jag gissar att en blindtest skulle ge ett helt annat utfall än det du nu med säkerhet påstår.

Var och en som lyssnar på det sammansatta klippet som inte kan höra var klippen finns behöver inte skämmas.

Ni är i gott sällskap kan jag säga. Testen är naturligtvis provocerande om man tror att det är lätt att höra vad som gått igenom en ljudkedja som begagnad kostar kanske 500 spänn och dessutom använder sig av billiga datorhögtalarkablar.

Problem med Windows "ljudmotor" tror jag nog inte finns längre, lika lite som att ljudmotorn i olika DAW skulle låta olika.

Nåväl, med detta sagt så får ni väl göra egna tester för att kolla hur mycket påverkan er signalkedja har.

Publicera gärna era findings, jag tycker det är skitkul sånt här.

🙂

Nej, diskussionen har ju nått en dead end. Enda sättet att ta den vidare är att lägga upp nya klipp.

Argument att tänka på innan man drar slutsatser är dock att det kan vara mycket svårare att hitta skillnader mellan A/B när man inte vet vilka skillnaderna är. När man jämfört samma sekund av låten A/B så hör man det lättare. Då kanske vissa argumenterar att "kan man inte höra det i ett blindtest är det för små skillnader att bry sig om", men det tycker inte jag. Allt bidrar i slutändan till en bättre produkt; allt från mickval, placering, rum, preamps, omvandlare, lyssning etc.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej dead end vet jag inte.

Hör du var klippen ligger så gör du det.

Och helheten är viktig för slutresultatet, man skall bara fokusera där det gör skillnad på riktigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.