Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjaba!

Jag är helt besatt av Guitar Pro och att spela solon. Typ det enda jag vill spela.

Är detta ett bra sätt att lära sig bli bättre på?

Jag har suttit i en vecka nu med "Through the never, metallica" och "Aces High, maiden" och det sitter 100% säkert på 75% tempo, snart 100% =)

Bortsätt från att det är kul att kunna spela solona, är detta ett bra sätt att öva teknik?

Har hittat "Arpeggios from hell" med Yngwie Malmsteen och sitter nu och tragglar på 25% (Tycker jag går svinfort hahahah).

Klart jag kommer fortsätta spela Guitar Pro för att det är kul, men är det även ett bra sätt att öva, vad tycker ni lärare/proffs?

Återigen, den som tipsade mig om min EC-1000 Ska fan ha dagens eloge! =) Vilken gitarr!

Redigerat av Växjölirarn
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Fungerar det bra för dig finns ingen anledning att göra nåt annat. Men glöm inte bort att öva på riff också. Det finns gitarrister som bra på solon och mediokra på riffen. Kanske det är bara en fas du är inne i nu med enbart solo? Då är det helt ok. Så du är fortfarande nöjd med guran?

Postat

Sant, får inte glömma bort riffen och rytm.

Jag är supernöjd med gitarren, känns bra att man spelar bättre bara av att byta, då känns det som man är "värd" gitarren.

Hade jag vetat om att den var så bra hade jag bytt tidigare.

Tack ännu en gång för ditt tips och hjälp med info.

Postat

Är det kul att öva är det guld värt - så fortsätt lira solon med GP för allt du är värd 🙂 Ett tips är att variera vilken typ av solon du lirar. Överraska dig själv med något du normalt sett inte spelar. Varför inte varva Yngwie och Metallica med lite jazz, typ Pat Metheney, eller nöta in en av tidernas bästa låtar när det kommer till feeling och frasering - Jimi Hendrix' "Little Wing"... Möjligheterna med GP är ju snudd på oändliga, och om det får dig att greppa guran med ett leende så är det som sagt bara att tuta och köra 🙂

Postat

Glöm inte bort att improvisera och skriva egna solon. Jag har spelat med gitarrister som har varit svinduktiga på andras solon, men när jag har bett dem att improvisera nåt som låter bra så har det låtit kass, trots att de vet vilken skala låten går i.

Postat

Att öva är aldrig dåligt och hur man än gör det är det bättre än att inte göra det.

Men jag skulle nog säga att det skulle ge dig hundra gånger mer om du plockade ut det du vill lära dig själv (med öronen) och sen övade det till en metronom. Skillnaden är, lite tillyxat, som skillnaden mellan att spela gitarr och spela Guitar hero, som skillnaden på att spela musik och mekaniskt trycka på rätt plats vid rätt tid.

Att ta vägen via TAB när man vill lära sig något nytt gör lätt att ens fingrar kommer långt före öronen.

När man senare upptäcker att öronen inte är med på resan och man måste gå tillbaka från början för att få med dem blir det ett steg att ta som inte är lätt. Att börja om är tufft.

Jag har förvisso inte elever längre men hade hur många som helst förr som kom till en och kunde spela häftiga grejer och man tänkte "grymt, killen kan ju". Men där man snabbt upptäckte att öronen var helt bortkopplade, att de enda de gjorde var att mekaniskt fladdra med fingrarna, att trycka där de läst in att de skall trycka. De hade ingen koll på varför de skulle trycka där, tonart, skala, hur det hängde ihop med det som den spelades över, eller ens om det rätt eller fel i förhållande till originalet. Många kunde faktiskt inte höra och säga om jag tog en ton som var högre eller lägre än den jag började på.

Plötsligt kommer det en dag då man vill spela det man hör och fingrarna vill inte prata med öronen alls.

Att använda TAB som ett facit när man kör fast, och verkligen försökt, är en annan sak. Då är det, i de få fall den TAB man hittar faktiskt är rätt (det är den ju nästan aldrig), en fantastisk hjälp.

Hmmm... Vad jag försöker säga är nog, lär dig med öronen, det kommer du aldrig att ångra (och du blir en musiker på köpet).

/Magnus

Postat

Det ibanez-mag tycker jag verkligen låter vettigt! Jag är inte lärare längre men jag har tidigare varit lärare för några elever och jag tycker att för att bli tight så är metronom väldigt bra, att öva till gp är också väldigt fördelaktigt då du kan byta tempo och även tonart om det så skulle vara intressant.

Fördelen med det ibanez-mag säger är ju att om du börjar spela i band så gäller det ofta att kunna vara innovativ och genom att ha ett bra gehör så kan du spela det du hör i huvudet mycket lättare. Du kan ju givetvis ta ut dina idéer genom att spela och leta tonen du letar efter, men genom ett bra gehör så kan du exempelvis hitta på roliga solon och riff live vilket är en otrolig fördel.

Mängdträning från olika plan är dock väldigt bra, öva låtar är skitbra för att få in känsla av hur andra gör och även för att få små drillar och sånt som kan skapa din egen stil och känsla. Men glöm inte öva gehör och även improvisation som jag märker många har svårt för.

För att säga ännu en sak som suger ibland men är det nyttigaste jag hört från en kompis som är löjligt bra gitarrist är "spela allt som utmanar dig", det kan vara att spela akustiskt eller spela till en metronom eller vad som helst!

Säkert sagt emot mig själv när jag skrivit detta, brukar ha en tendens till det men hoppas att det är nån värdigfull info där inne !

Postat

Har väl inte så mycket med gitarrteknik att göra men passa på att lära dig noter om du ändå använder GP. Tabulatur funkar jättebra till gitarr och liknande stränginstrument, men ska man skriva musik till andra instrument, ex blås eller sång, eller spela musik som någon skrivit så är det oftast noter som gäller. Noter eller gehör. Personligen tycker jag man ska spela på gehör då man faktiskt lyssnar på musiken istället för att läsa den, men som någon sa innan så kan man behöva ett facit ibland.

Och öva utan dist! Då hör man ännu tydligare när man spelar fel.

Jättetråkiga tips. Du får se det som en utmaning!

Postat (redigerat)

Är man inte så bekant med gehör så är Tab väldigt bra, men gehör är ännu bättre. Men har man körd fast så är Tab bra hjälpmedel.

Redigerat av hellfog
Postat

Gp är ett mycket bra program. Både att öva i och att även skriva eget material i.

Postat

Jag håller med om att använda öronen, MEN när det gäller teknikbiten är det absolut inget fel på att använda sig av GP. Hade det funnits när jag började hade jag garanterat progredierat snabbare rent tekniskt. Beroende på vart i sin gitarrkarriär man befinner sig tycker jag att det är mer eller mindre viktigt att fokusera på att knyta ihop teknikbiten med gehörbiten. Med det sagt så är öronen superviktiga att träna, inte tu tal om saken. Men det hinner man med att göra det också. Att å andra sidan vända sig till GP så fort man vill veta hur något skall spelas är en trist väg att vandra, men det behöver absolut inte vara det ena eller det andra, svart eller vitt.

Det är med andra ord fullt tillåtet att frikoppla teknikbiten från gehörbiten emellanåt, och bara bränna greppbräda!

Postat

Jag håller med om att använda öronen, MEN när det gäller teknikbiten är det absolut inget fel på att använda sig av GP. Hade det funnits när jag började hade jag garanterat progredierat snabbare rent tekniskt. Beroende på vart i sin gitarrkarriär man befinner sig tycker jag att det är mer eller mindre viktigt att fokusera på att knyta ihop teknikbiten med gehörbiten. Med det sagt så är öronen superviktiga att träna, inte tu tal om saken. Men det hinner man med att göra det också. Att å andra sidan vända sig till GP så fort man vill veta hur något skall spelas är en trist väg att vandra, men det behöver absolut inte vara det ena eller det andra, svart eller vitt.

Det är med andra ord fullt tillåtet att frikoppla teknikbiten från gehörbiten emellanåt, och bara bränna greppbräda!

Självklart är det tillåtet med vad som helst, man kan (och bör) göra det man känner för.

Men vill man bli bra på att lira och det är ens mål så man måste hela tiden ifrågasätta sig själv om det man gör verkligen är ett sätt att nå sitt mål. Gör man bara det man känner för stunden blir det lätt att man svänger vänster vid all hinder och då går man tillsist i en cirkel.

Hur som helst och det jag ville säga (och mest av nyfikenhet), varför vill man frikoppla sitt gehör från teknikbiten?

/Magnus

Postat (redigerat)

Självklart är det tillåtet med vad som helst, man kan (och bör) göra det man känner för.

Men vill man bli bra på att lira och det är ens mål så man måste hela tiden ifrågasätta sig själv om det man gör verkligen är ett sätt att nå sitt mål. Gör man bara det man känner för stunden blir det lätt att man svänger vänster vid all hinder och då går man tillsist i en cirkel.

Ja.

Hur som helst och det jag ville säga (och mest av nyfikenhet), varför vill man frikoppla sitt gehör från teknikbiten?

/Magnus

Det är inte alls det jag menar att man nödvändigtvis vill. Eller ens bör, egentligen. Min poäng är att man inte måste gå in för att varje tekniksession måste stå med bägge fötterna stabilt i parkerade i gehörträningens land. Det är helt ok att inte sitta och plocka ut ett Malmsteen-solo not för not om man inte känner för att göra det just där och då. Det är väldigt lätt att predika för musiker hur viktigt det är att alltid träna sina öron, att plocka allt man kan och inte kan med hjälp av sitt gehör, och att man snudd på måste ha bra öron, annars klarar man sig inte i improvisationssituationer, etc.. Min poäng är att man med gott samvete som musiker ibland kan kosta på sig att släppa den emellanåt aningen skitnödiga (i brist på bättre uttryck) strävan pefter bra gehör, och tillåta sig att "fuska" med GP osv.

Personligen är jag glad att jag gjorde mina år i pojkrummet (och sedan studentrummet) med metronomen, Petrucci-videorna etc., innan jag på allvar utvecklade mitt gehör. Annars hade jag haft två demoner att brottas med, och det var skönt att fingrarna visste vad de gjorde när min musikaliska sinnevärd expanderade. Då var det liksom bara att tillämpa hjärnans nya kunskaper ut i händerna. Men alla är olika, och den ordningen passar säkerligen inte alla.

Vi menar nog kort och gott egentligen precis samma sak.

EDIT: Förtydligande - Jag tycker också att det är viktigt att träna sina öron. Mycket viktigt, till och med. Men man måste inte göra det alltid. (Ja, jag vet. Jag kunde ha skrivit det istället för svadan här ovanför 😛 )

Redigerat av AnthonyS
Postat

Ja.

Det är inte alls det jag menar att man nödvändigtvis vill. Eller ens bör, egentligen. Min poäng är att man inte måste gå in för att varje tekniksession måste stå med bägge fötterna stabilt i parkerade i gehörträningens land. Det är helt ok att inte sitta och plocka ut ett Malmsteen-solo not för not om man inte känner för att göra det just där och då. Det är väldigt lätt att predika för musiker hur viktigt det är att alltid träna sina öron, att plocka allt man kan och inte kan med hjälp av sitt gehör, och att man snudd på måste ha bra öron, annars klarar man sig inte i improvisationssituationer, etc.. Min poäng är att man med gott samvete som musiker ibland kan kosta på sig att släppa den emellanåt aningen skitnödiga (i brist på bättre uttryck) strävan pefter bra gehör, och tillåta sig att "fuska" med GP osv.

Personligen är jag glad att jag gjorde mina år i pojkrummet (och sedan studentrummet) med metronomen, Petrucci-videorna etc., innan jag på allvar utvecklade mitt gehör. Annars hade jag haft två demoner att brottas med, och det var skönt att fingrarna visste vad de gjorde när min musikaliska sinnevärd expanderade. Då var det liksom bara att tillämpa hjärnans nya kunskaper ut i händerna. Men alla är olika, och den ordningen passar säkerligen inte alla.

Vi menar nog kort och gott egentligen precis samma sak.

Ja, på det stora hela gör vi nog det.

Förutom att jag aldrig tycker att bra gehör snack är skitnödigt.

Ju äldre jag blir ju mer inser jag att det är A och Ö och allt där imellan.

Fast noddla har ingen dött av.

/Magnus

Postat

Det finns många olika sätt att lära sig lira gitarr på, men här är iaf mina tankar kring det hela. Kom ihåg att försöka öva med samma teknik som om det skulle gå snabbt. Att sänka tempot och sätta det tight för att sedan trappa upp tempot ett steg i taget är ett oerhört bra sätt att lära sig spela rätt om man är noggrann. Baksidan med att spela sakta är att man kan lägga sig till med teknik som inte går att utföra snabbt. Risken då är att man till slut slår i ett tak då den tekniken man använder inte fungerar snabbare. I det skedet finns det lite olika lösningar som gitarrister brukar söka sig till. Antingen ändrar man sin teknik till det bättre, eller så lägger man sig till med en helt annan teknik som man använder för att spela snabbt, vilket skapar en skarv mellan medelsnabbt och snabbt, eller så blir man frustrerad och slutar spela/undviker det man inte kan. Alternativ fyra är att redan från början försöka göra rätt så att man slipper det problemet i framtiden. 🙂

Avslappnade fingrar/armar samt små rörelser är bra att fokusera på. Så lite onödiga rörelser som möjligt. Det plus att hålla plektrumet i en vinkel där motståndet i down strokes är lika med motståndet i up strokes samt att dämpa strängar som annars skulle ringa med.

I min mening så är det absolut viktigaste att lära sig som gitarrist, vilket inte har något med teknik att göra, att lära sig hantera upplevda misslyckanden/problem. Kan man hantera dem, fortsätter öva och fortfarande har kul när man spelar så kommer man att bli jävligt bra. Jag vet med mig att vissa lärare har en bild av att om man bara övar perfekt från start så kommer allt bli kanon, men med egen erfarenhet och i samtal med andra så verkar en ärligare bild av verkligheten vara kantad av mycket problemlösning. Problemlösningen lär man sig mycket av, men många faller offer för frustrationen och prestationsångesten innan de hittar lösningarna.

Bara några snabba tankar.

Postat

Ja, på det stora hela gör vi nog det.

Förutom att jag aldrig tycker att bra gehör snack är skitnödigt.

Ju äldre jag blir ju mer inser jag att det är A och Ö och allt där imellan.

Fast noddla har ingen dött av.

/Magnus

Fast lite skitnödigt är det allt att tycka att allt snack om bra gehör aldrig blir skitnödigt 😉

Postat

Det är både kul och lärorikt att lära sig spela andras verk. Och så länge något är kul skall man fortsätta med det oavsett vad någon annan säger eller tycker.

En annan kul sak är att lägga upp videos på youtube där du spelar någon låt.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

En annan kul sak är att lägga upp videos på youtube där du spelar någon låt.

Kul för sig själv och mindre kul för andra om det inte är bra kvalitet. Det saknas inte precis det senare av alla gitarrvideos.

Postat (redigerat)

Kul för sig själv och mindre kul för andra om det inte är bra kvalitet. Det saknas inte precis det senare av alla gitarrvideos.

Visst där är många som är riktigt kassa, men läser man ibland kommentarerna är där endån folk som vill hjälpa dom kassa att bli bättre.

Edit: så det kan alltså bli ett lärorikt uppvaknande 🙂

Redigerat av ironman
Postat

Fast lite skitnödigt är det allt att tycka att allt snack om bra gehör aldrig blir skitnödigt 😉

Ha, ha!

Jag ger mig, lite nödigt är det nog.

Kanske i så att man i panik måste stanna på golfbanan längs med vägen, man hinner hem, men lite nödigt kan jag ge dig :-)

Men bara för att du har en JP som din sigbild, hade det varit en tele hade vi börjat bråka :-)

/Magnus

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Visst där är många som är riktigt kassa, men läser man ibland kommentarerna är där endån folk som vill hjälpa dom kassa att bli bättre.

Edit: så det kan alltså bli ett lärorikt uppvaknande 🙂

Tänkte på ljudkvaliten. Glömde skriva det.

Redigerat av Die Hard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.