Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada Cubase användare. 😄

Jag har nu skaffat Cubase 6.5 och är väldigt nöjd med det.

Känner att jag fortfarande har mycket kvar att lära mig, ("nybörjare")

Men nu undrar jag om det är möjligt att få olika mixar på sin låt?

Ska försöka förklara enkelt.

Tänk dig att du lånar en NY bil, men du måste ställa om bilsätet eftersom det är så trångt.

Efter ett par olika inställningar så känner man sig nöjd, och bestämmer sig för att spara sin position på den programerbara bilstolen.

När bilen lämnas tillbaka till fordonets ägare, så kan hon/han enkelt återgå till tidigare inställningar med ett enkelt knapptryck.

Finns det en sådan inställning i Cubase ?

Jag förstår ju givetvis att man kan göra en kopia av sin låt för att sedan mixa om den,

men jag vill ju höra skillnaden med ett enkelt knapptryck.

Annons
Postat (redigerat)

Bra fråga.

Har själv letat lite efter detta men inte hittat något. Men det borde ju finnas, så hoppas någon vet något.

Cubase 7 har ju en helt ny mixer, det kan ju vara så att det finns där.

Redigerat av mrpimmy
Postat

Hmmmm...så otroligt smidigt hade det ju varit i alla fall.

cubase 7? njaa.... känner inte för att uppdatera mig just nu, med tanke på att jag nyss skaffat 6.5 😲

Det finns kanske ett sätt att "lura" cubase,?... men men... väntar på fler smarta lösningar.

Postat

Hur nyss skaffade du Cubase 6.5? Om det är registrerat hos Steinberg efter ett visst datum (har för mig att det var runt den 25:e okt) så har du fri uppgradering till 7:an..

Postat

Hur nyss skaffade du Cubase 6.5? Om det är registrerat hos Steinberg efter ett visst datum (har för mig att det var runt den 25:e okt) så har du fri uppgradering till 7:an..

Det var en bra fråga....men jag tror att jag köpte det för ca 6-8 månader sedan. Så en uppdatering för min del skulle nog kosta ca 1200 kr

Postat

Jag har Cubase 7 och vet med all säkerhet att en "ny" sk. A/B-funktion är implementerad, åtminstone för plugins. Jag är dock inte lika säker på om det går att A/B'a en hel mix, men desvärre nästan helt säker på att dessa A/B-varianter inte går att spara till en senare session.. Om du förstår vad jag menar.

Postat

Jag har Cubase 7 och vet med all säkerhet att en "ny" sk. A/B-funktion är implementerad, åtminstone för plugins. Jag är dock inte lika säker på om det går att A/B'a en hel mix, men desvärre nästan helt säker på att dessa A/B-varianter inte går att spara till en senare session.. Om du förstår vad jag menar.

Hmm...ok. det låter ju ganska fint att cubase 7 har lite nya finesser... har tittat runt lite på youtube nu, och hittade faktiskt en bra beskrivning på hur man använder sig av sin mixer-setup.

Den var riktigt hjälpsam.!

Postat
Här förklara en snubbe hur man gör (7:20)
Postat (redigerat)

http://www.youtube.com/watch?v=U8tT_VbW9Aw Här förklara en snubbe hur man gör (7:20)

Detta är ju väldigt hjälpsamma och bra tips. Tycker dock inte att det gör ditt problem enklare? Här kan du aldrig spara din mix, reglarnas position. Skulle vara kul och veta om det funkar i 7an. Jag kör 5 an.

Redigerat av mrpimmy
Postat

Det är väldigt enkelt. Du sparar den första mixen som en version. Sen hoppar man vidare till nästa som man sparar som en ny version. När man sen vill jämföra dom så är det bara att ladda upp båda samtidigt.

Postat

Det är väldigt enkelt. Du sparar den första mixen som en version. Sen hoppar man vidare till nästa som man sparar som en ny version. När man sen vill jämföra dom så är det bara att ladda upp båda samtidigt.

Det har jag kört någon gång. Men om jag har en del pluggar i projektet så tar det en himla massa tid eftersom varje projekt behöver ladda om pluggarna.

Postat

Det har jag kört någon gång. Men om jag har en del pluggar i projektet så tar det en himla massa tid eftersom varje projekt behöver ladda om pluggarna.

Det är tyvärr något du aldrig kan komma ifrån i vilket fall, den absolut största delen av en mix är just pluggarna, och varje gång man byter mix så måste allt omsyncas. Vilket tar en hel del tid.

Så åtminstone jag alltid gör när jag fixar mixar där delar låtit annorlunda hemma än i studion, är att ladda in den inbrända filen direkt till projectet med ett nytt track. Sen är det väldigt enkelt att analysera varför inte det enskilda ljudet ville funka i andra högtalare genom att sola just den kanalen (glöm inte att ha den på mute när du lyssnar på den nya versionen), och se till så man inte gör om samma sak igen :-)

Postat

Nja....både JA & Nej...detta löste inte hela mitt problem.

Nu vet jag i alla fall att det går att spara olika mixar. Förstår inte riktigt varför man kan save/load Channel Wiew Set, och sedan med ett enkelt knapptryck välja sin favorit (Live) men inte sin mixersetup 🙁

Då måste man ju höger klicka på sitt mixerbord och sedan välja Load All Mixer Settings. Hmmmm....saknar fortfarande A-B knapp till den funktionen.

Postat

Nja....både JA & Nej...detta löste inte hela mitt problem.

Nu vet jag i alla fall att det går att spara olika mixar. Förstår inte riktigt varför man kan save/load Channel Wiew Set, och sedan med ett enkelt knapptryck välja sin favorit (Live) men inte sin mixersetup 🙁

Då måste man ju höger klicka på sitt mixerbord och sedan välja Load All Mixer Settings. Hmmmm....saknar fortfarande A-B knapp till den funktionen.

Berätta om du hittar något.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.