Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå! såg en liknande tråd nyss men tänkte fylla ut lite mer, sitter på ett litet inspelningsrum med väldigt lågt i tak, runt 2,3 m högt.

Resten av rummet är inte speciellt stor heller, egentligen bara ett omgjort sovrum men jag har tänkt att spela in trummor i det och skulle vilja få så mkt rum som möjligt.

Väggarna och taket är vanliga gipsväggar och det är nog bara golvet som reflekterar bra, det är i nån typ av mörkt lackat trä (kass på sånt dära) men märker att när jag tagit ut alla möbler att det ringer bra för sin storlek så jag tror jag har golvet att tacka.

Min fråga är, vad finns det att tänka på när det kommer till diffusorer? tror att vi kommer skita i att absorbera överhuvudtaget, möjligtvis ha kvar gardiner för att döda lite cymbaler, kan man diffusera upp till ett "större rum"? Och finns det några köptips isåfall, eller guider om man vill bygga själv?

Tack på förhand!

Annons
bodin (oregistrerad)
Postat

Många som är lite insatta i akusitk brukar prata om en levande och en död vägg, oftast kortsidorna. Sidan som datorn står på brukar man sätta upp akustikplattor för att döda ljudet och väggen bakom brukar vara levande med tex diffuror. Beror väl mycket oxå vad man ska använda rummet till och hur det är utformat.

Men jag har framre kortsidan med akustikplattor, även lite på långsidorna. Sen ska jag precis börja snickra ihop en diffuror på kortväggen bakom. Taket är oxå av nån typ a ljudisoleringsplator . Har även 3 hörn med basfällor. Beställde allting via Thomann.

Jag är själv ingen expert, men jag tycker att ljudet är hyffsad rent och basen är bra vart man än står i rummet. Får se om det blir nån skillnad när jag sätter dit diffusorn..

Postat

Hallå! såg en liknande tråd nyss men tänkte fylla ut lite mer, sitter på ett litet inspelningsrum med väldigt lågt i tak, runt 2,3 m högt.

Resten av rummet är inte speciellt stor heller, egentligen bara ett omgjort sovrum men jag har tänkt att spela in trummor i det och skulle vilja få så mkt rum som möjligt.

Väggarna och taket är vanliga gipsväggar och det är nog bara golvet som reflekterar bra, det är i nån typ av mörkt lackat trä (kass på sånt dära) men märker att när jag tagit ut alla möbler att det ringer bra för sin storlek så jag tror jag har golvet att tacka.

Min fråga är, vad finns det att tänka på när det kommer till diffusorer? tror att vi kommer skita i att absorbera överhuvudtaget, möjligtvis ha kvar gardiner för att döda lite cymbaler, kan man diffusera upp till ett "större rum"? Och finns det några köptips isåfall, eller guider om man vill bygga själv?

Tack på förhand!

Du kan absolut få ditt rum att låta större. Den nya S-Wing från Svanå passar bra till det du beskriver. Den finns nu även som en DIY byggsats för en rimlig peng.

Postat

Javisst, men du kan köpa DIY-satsen för drygt tusenlappen.

Finns det några bra återförsäljare för Svanå? Hittar endast en dansk när jag googlar.

Postat

Det viktiga är absorbering i bas och low-mid i rum... Det vättiaste är att bygga Spaltpanel resonator/absorber med olika spaltpanel mönster.

exepelvis dessa: http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

An annan gräj som är bra är Myroom-acoustics QRD-binary diffusors, viket är en kombination av spltpanel absorberning(inte resonator) och diffusor. Det bättre än vanliga diffusorer i små rum.

http://www.myroom-acoustics.com/hosted/myroom-acoustics/MyRoom_Design-white_paper.pdf

Jag har gjort ritning på sånnahär moduler med mått som är lite lättare att begripa hur det ska byggas, kan posta om det finns intresse...(har även färdiguträknade spaltpnel möster för olika frekvensområden, olika diffuserande mönster osv.)

Postat

Ja alltså om du har mått och vilka matrial så är jag jävligt pepp på att bygga själv, så finns absolut intresse, och wellness har du satser hemma är jag nog intresserad av dom med, särskilt om du bor i stockholm, pma gärna:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.