vmbr Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 Jag undrar hur man bör gå tillväga om man ska spela in och mixa en stark basgång som ska höras väldigt tydligt. Jag har ett outro som jag ska spela in på nytt där jag vill ha basgången väldigt hög, tydlig och "in your face!!!!". Har svårt att få till mixen, tycker hela mixen faller samman när jag drar upp basen till den volymen jag vill ha, antingen är basen för låg eller överröstar den och gör allt muddigt, får inte till mellantinget jag är ute efter. Det här är den gamla inspelningen : https://soundcloud.com/tobbe_olofsson/bass-outro Vill få den nya inspelningen att låta ungefär sådär fast med en betydligt tydligare basgång. Hur skulle ni gå tillväga? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 (redigerat) Finns tyvärr ingen enkel lösning: Nya strängar, spela tydligt, komprimera/limitera, lyft fram de frekvenser du gillar (ofta högre upp än vad du tror på bas) och se till att ge basen det utrymme den behöver. Ibland kan lite dist hjälpa. Se till att bas och kick in krockar i de lägre registren 0-350hz - Sidechaina baskagge/bas, eller varför inte några andra instrument, så att basen hela tiden är tydligast. mvh Jon Redigerat 4 januari 2013 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 jag vill ha basgången väldigt hög, tydlig och "in your face!!!!". I sådant fall måste basen få dominans i frekvensområden den i vanligaste fall inte brukar få. Du får "post-dista" hela eller delar av basens frekvensomfång och komprimera skiten ur den. Och, kanske det viktigaste av allt: våga HP:a basen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aROCKER Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 I sådant fall måste basen få dominans i frekvensområden den i vanligaste fall inte brukar få. Du får "post-dista" hela eller delar av basens frekvensomfång och komprimera skiten ur den. Och, kanske det viktigaste av allt: våga HP:a basen! Tänkte du högpassa bort 150Hz och neråt eller ännu tidigare? Annars brukar jag köra parallel EQ där jag har en bas "normal" och sedan en som jag komprimerar och distar plus att EQ:a den nästan lika jobbigt som "phoneline-kurva" och blandar in med behag. Den brukar sticka ut då tycker jag utan att låta twisted. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bodin (oregistrerad) Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 Det finns många bra videos på youtube som på ett enkelt sätt förklarar hur man mixar en bas i en låt för att den ska bli tydligare. Får man ändå inte till det så testa att leta efter nya basljud. Jag brukar kunna ha upp til 4 basar som jag eq:ar/sidechainar/panorerar för att få till ett önskat ljud. Skönt kan vara att ta ett tungt padljud som man distar svagt och sen sidechainar för att på lite extra rymd i ljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 Förutom ovan nämnda mixtips kan du också testa att dubba basen unisont med gura som spelar figuren mutad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 Tänkte du högpassa bort 150Hz och neråt eller ännu tidigare? Så här resonerar jag: Många verkar vara livrädda för att HP:a en bas @ >40Hz; "Det är ju där E-strängen ligger", säger de. Istället bör man låtens tonart, basens syfte, etc, vara avgörande för var man HP:ar, inte "var E-strängen ligger". Själv brukar jag HP:a basar @ 50-80Hz. Å andra sidan fläskar jag gärna på med (distat) mellanregister. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stonerbox Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 (redigerat) Se till att det inte ligger för mycket bas under 80hz, det kan lätt ta över hela mixen om du sedan vrider upp volymen på den. Boosta istället försiktigt någonstans mellan 90-160hz och eventuellt ta bort av närheten runt 170-300hz (om så behövs). Det är ju svårt att veta vad man exakt skall göra då vi inte vet hur basen låter ihop med låten och hur grundmaterialet är. Att automatisera kan man ju göra men det resulterar sällan i ett gott slutresultat, enligt mig i alla fall, då är det bättre att låta basisten spela på ett tydligare sätt i slutet av låten. Redigerat 5 januari 2013 av Stonerbox Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 Förutom ovan nämnda mixtips kan du också testa att dubba basen unisont med gura som spelar figuren mutad. Mycket bra tips. tom. med en bariton gitarr om sådan finns att tillgå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 4 januari 2013 Dela Postat 4 januari 2013 Så här resonerar jag: Många verkar vara livrädda för att HP:a en bas @ >40Hz; "Det är ju där E-strängen ligger", säger de. Istället bör man låtens tonart, basens syfte, etc, vara avgörande för var man HP:ar, inte "var E-strängen ligger". +1. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.