Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare för kritisk lyssning/mix ihop med Ultrasone 2900?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Väntar på ett par Ultrasone PRO2900 öppna lurar. Tycker jag redan har väldigt bra lyssning med ett par DT 990 Pro ur hörlursuttaget på en ny Yamaha A-S500 stereoförstärkare. Jag har även en Behringer lurförstärkare för upp till 8 par lurar vid inspelning, den låter inte alls lika rent, stor klasskillnad. Men frågan är om jag borde skaffa nån speciell lurförstärkare ändå nu med så pass bra lurar på ingående? Att köpa en lurförstärkare till ett enda par lurar för fem, tio tusen kan väl knappast vara värt pengarna? Yamahastärkaren kostade 3600 kr så den kan inte vara bara skit, och den har en bypassknapp som helt kopplar bort tonkontrollerna. Den ger då ett superljud ut i högtalarna tycker jag, så luruttaget borde väl matcha? Men va fan..

Nyfiken om det finns nåt runt ett eller två tusen som kan vara bättre än Yamaha-uttaget. Den här?

http://www.mychifi.se/2-kanal/horlurs-forstarkare/Xindak-h1

Eller dyrare med för den delen. Sånt kan ju dyka upp beg. 😎

Har försökt googla fram gamla trådar om det här men inte hittat mycket.

Dela på andra sajter

Annons

Faktum är att Ultrasonelurarna funkar bra i det mesta då dom är lätta att driva. Din Yamaha funkar nog bra till dom. Vänta tills du får lurarna och testa först. Annars kan

t.ex Argon HA1 vara något http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/argon_ha1_forforstarkare_svart.htm

Dela på andra sajter

Om du vill ha min go vibe V7 så får du gärna köpa den av mig. läs på head fi.org forumet, där den hyllas till skyarna, den är väldigt prisvärd. Är lite osäker på vad jag ska sälja den för.

Fast govibe V7 är väl en USB-Hörlur DAC. Mig veterligt har inte Nilsson någon nytta av den eftersom han inte använder USB för att få ut ljudet från sina prylar så han behöver nog

en mer normal line audio->hörlurs förstärkare!? 😉

Dela på andra sajter

Om du vill ha min go vibe V7 så får du gärna köpa den av mig. läs på head fi.org forumet, där den hyllas till skyarna, den är väldigt prisvärd. Är lite osäker på vad jag ska sälja den för.

Ska kolla den i kväll!

Dela på andra sajter

Fast govibe V7 är väl en USB-Hörlur DAC. Mig veterligt har inte Nilsson någon nytta av den eftersom han inte använder USB för att få ut ljudet från sina prylar så han behöver nog

en mer normal line audio->hörlurs förstärkare!? 😉

Det är ingen usb dac. Go vibe V7 var den sista stärkaren som gjordes av "norm" innan företaget köptes upp.

Dela på andra sajter

Det är ingen usb dac. Go vibe V7 var den sista stärkaren som gjordes av "norm" innan företaget köptes upp.

Ge en vettig länk till specar då!!! Allt Google ger är nästan inget utom att det är en DAC (USB->headphone)

Dela på andra sajter

Länken du gav var en forumtråd.. Jag vill se en spec ungefär så här (Argon i detta fallet) :

• Separat förförstärkare till dynamiska hörlurar
  • Klass A-konstruktion
  • Justerbar känslighet (low/high gain)
  • Anslutningen: ¼-tums-stereojack
  • Konstruerad helt i aluminium
  • Frekvensomfång: 6–300 000 Hz vid 100 ohms belastning
  • Hörlursimpedans: 8–600 ohm
  • Mått: 11 x 5 x 8 cm (BxHxD)
  • Vikt: ca. 500 gram
  • Färg: Svart

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Har suttit o skruvat samma gamla Bonddräng en stund nu genom Yamahans hörlursuttag och Ultrasonarna. Verkar verkligt lovande ändå...

Frågan är om Yamahans hörlursutgång är nåt sämre. Jag skulle ju kunna ta med mig både Yamahan och lurarna till Hifi-vad de nu heter i Gävle o koppla in där o höra om det är nån skillnad...

Dela på andra sajter

Länken du gav var en forumtråd.. Jag vill se en spec ungefär så här (Argon i detta fallet) :

• Separat förförstärkare till dynamiska hörlurar
  • Klass A-konstruktion
  • Justerbar känslighet (low/high gain)
  • Anslutningen: ¼-tums-stereojack
  • Konstruerad helt i aluminium
  • Frekvensomfång: 6–300 000 Hz vid 100 ohms belastning
  • Hörlursimpedans: 8–600 ohm
  • Mått: 11 x 5 x 8 cm (BxHxD)
  • Vikt: ca. 500 gram
  • Färg: Svart

Ah okej, tror att man får maila norm som tillverkade den, tror även jaben som köpte upp varumärket kan svara på den frågan.

Men jag vet iallafall att jag valde medium gain, alltså anpassad för medel ohm lurar typ 250 ohm. Tror det funka för tyngre lurar också har inte provat,

http://jaben.net/shopping2/GoVibe/

Dela på andra sajter

Kollade med Yamahas support i Göteborg ang hörlursförstärkaren i min Yamahastärkare som driver monitorerna. Han hittade ett enda ohm-tal 370 ohm, inte två siffror, ett lägsta o ett högsta som det är normalt...? Men är det gjort för 370 ohm lurar är det ju knappast optimalt till 40 ohms Ultrasonelurar. Det lutar nog åt en Argon HA1 då, Hegobald har kört just samma kombination med bra resultat.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.