Jump to content
Annons

Köpa micpreamp = beslutsångest


bodin (oregistrerad)

Recommended Posts

bodin (oregistrerad)

Hejsan.

Vet inte hur många timmar jag sökt på detta forumet, andra forum och på youtube efter en vettig preamp mellan 3-6000kr. Både när det gäller "färgade" preampar eller transparenta.Ska enbart använda preampen till sång. Både manlig och kvinnlig röst. Funderar på att köpa en Neumann TLM 102, eller 103.

Finns några som jag fått för mig ska vara lite bättre än de andra. Vore mer intressant att veta vilken jag INTE ska köpa, vilka nackdelar dom har. Skulle vilja ta bort några från min lista så jag inte har så många alternativ kvar. Vill ju kunna bestämma mig snart 😉

Universal Audio 710 Twin Finity 6000 kr (Thomann)

JoeMeek TwinQ 5200 kr (Thomann)

Summit Audio 2Ba-221 4800 kr (jam.se)

Audient mico 4400 kr (emusic)

SPL Goldmike 3900 kr (Thomann)

Line Audio Design 2MP 2700 kr (Emusic)

Golden age Project Pre-73 2700 kr (Thomann)

(Priserna är ungefärliga)

Det är många här som säger att det är bättre att gå ner lite i pris på en preamp och lägga lite mer på en mikrofon. Universal Audio 710 är ju dubbelt så dyr som tex en Golden age Prooject PRE-73. Ska jag då istället hellre köpa en PRE-73 och lägga ytterligare 3000kr på en mikrofon för att få samma ljudkvallité?

Dom som jag mest är sugen på är en Summit Audio 2Ba-221 och en Audient mico. Dom verkar fått väldigt bra betyg och är ställbara om man vill färga ljudet lite.

Jag kommer köra sången genom preampen t--> externt ljudkort och sen in i mitt Cubase, Där kan man ju använda sig av nån tube-plugin eller wave-plugins för att färga ljudet i efterhand.. Så jag vet inte om just jag måste ha en preamp som klara det. Men som sagt, dom har fått väldigt bra betyg överlag och dom kostar inte så mycket. Line Audio Design MP2 ska väl mer vara transparent och vara väldigt bra till ett lågt pris.

Vet inte varför jag alltid är skeptisk när det gäller låga priser... Men en Pre-73 kanske är minst lite bra som en UA 710 twin Finity...

Snälla, hjälp mig att bestämma mig. Behöver som sagt inga nya tips, utan helst behöver jag hjälp med att förkorta listan så det blir lättare att bestämma sig..

//Bodin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ganska komplicerad fråga. Skulle kräva att nån har provat alla eller några preamps side-by-side.

Att lägga 3000 extra på mick tycker inte jag låter självklart. Preamps i lågpris är betydligt mer personliga än de dyrare, och mikrofoners varians är större mellan olika modeller, än mellan olika pris. Har du bestämt dig för en mick, och behöver 3000 för att nå upp till det priset så .. go for it. Annars tycker jag det låter lite sak samma.

Kan inte uttala mig om din lista. Men väldigt neutrala o stabila preamps till lågt pris hittar du hos även hos RME. Kolla på någon Fireface modell eller rentav QuadMic.

Ett annat sätt att utesluta val är att tänka efter hur många kanaler du kan behöva spela in samtidigt, via mic. Ett tredje sätt är att vissa av dina preamps är rör, andra transistor.

Joemeek 2 kanaler, Trans, EQ och Dynamik

SPL 2 kanaler, Rör, ej EQ, ej Dynamik

Audient 2 kanaler, Trans, ej EQ, ej Dynamik

Line Audio, 2 kanaler, Trans, ej EQ, ej Dynamik

Golden age 1 kanal, Trans, ej EQ, ej Dynamik

UA 710 1 kanal, Rör + trans, ej EQ, ej Dynamik

Summit 1 kanal, Rör, ej EQ, ej Dynamik

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Signia, en fin liten lista du gjorde där. Ska kolla in den mer..

Mitt behov är egentligen bara en kanal för sång. Har den 2 kanaler så gör det inte så mycket. Har ingen större koll på vad som skiljer ett färgat och transparent ljud. Tycker många videos på youtube har så dålig kvallité så jag vet inte riktigt vad jag ska lyssna efter, Man brukar ju ändå jlägga på exempelvis compressor, eq, reverb, deley m.m. i ens daw som kanske i sig färgar ljudet.... Så i slutändan så är det ingen som kan höra om preampen man använt är rör, transparent, färgat...osv...

Vad jag är ute efter är om någon vet om nån av produkterna är åt det sämre hållet. Skulle tex flera säga att Audient Mico har ganska hög brusnivå så kanske jag inte skulle ha den som första val. Några tycker kanske att Joemeek som har en eq + compressor inte behövs då det kan läggas på i efterhand i mitt Cubase och därför betalar man får något som inte behövs. Flera kanske säger att det efter några år har börjat spraka om vissa reglage när man vrider på dessa på en Golden age PRE-73.... ja då är inte den preampen aktuell heller...

Är inte ute efter nån som har kännedom om alla, utan nån som är väldigt insatt i nån av dessa och som kanske har sämre erfarenhet av den. Vill som sagt ha hjälp att förkorta min lista så det ska bli lättare att fatta ett belsut vid köp.

Redigerat av bodin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lättast att kommentera sådana som man använder eller har testat själv, så här är några kommentarer om ett par preampar i någorlunda rimliga prislägen:

True Systems P-Solo: Min huvud-preamp. 🙂 Grymt ren preamp som återger alla transienter helt perfekt. Bättre än denna blir det knappt om man vill ha en transparent preamp. 🙂

Audient MiCO: Också mycket ren, med möjlighet till en mild färgning om man vill - och efter prissänkningen för något halvår sedan, är den dessutom sanslöst prisvärd! Samma preamp som sitter i Audients dyra mixerbord...

Line Audio 2MP/8MP: Entusiastbygge från skånska Rinkaby. Samma kvalitet med ett "stort" märkesnamn, kunde ligga på betydligt högre pris...

Triton Audio D2O: Kanonbra flexibel preamp med äkta rörsteg som kan kopplas bort om man vill ha enbart transistorförstärkning. Även detta ett entusiastbygge, men från Nederländerna.

Summit Audio 2BA-221: Milt färgande preamp med rör som en send-effektkedja, så den kan vara en ren transistorpreamp också, om man vill det. Något mer brus än ovanstående preampar, men låter kanonbra!

Studio Projects VTB-1: Lite som ett "fattigmans-alternativ" till 2BA-221 - också med rör som send-effekt. Bra preamp som färgar ganska milt och är väldigt prisvärd. Lite brusigare, men inget som behöver vara avgörande.

Golden Age Pre-73: Trevlig preamp med lite transformatorfärgning, som dock brusar lite mer på höga gaininställningar.

Nuförtiden är det egentligen svårt att hitta riktigt dåliga preamps - och det är bara på värsta budgetnivån som man kan förvänta sig så mycket brus att det är något att egentligen bry sig om...

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Tack Clease för ditt utlägg. Sakligt och precis som jag var ute efter.

Du nämnde True System P-solo. Vad är skillnaden på denna preamp och Ribbon i samma serie. Skiljer ca 1200kr på Thomann?

Med tanke på att du har den som huvudpreamp så kommer den få vara med på min lista. Ska kolla upp den lite mer. Är mer ute efter ett bra ljud än hur preamparna ser ut. True System P-solo ser ju inte så tilltalande ut 😉

Är UA 710 prisvärd i detta sällskap? Det är ju trotts allt en Universal Audio vilket borde stå för kvallité..

Nu ser min lista ut så här:

UA 710 Twin Finity (6000kr)

True system P-solo (4800kr)

Audient Mico (4400kr)

SPL Goldmike (3900kr)

Line Audio Design 2MP (2700kr)

Redigerat av bodin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan P-Solo och P-Solo Ribbon, är att Ribbon kan ge mer gain, men saknar fantommatning för att inte riskera livet på gamla, extra känsliga bandmickar....

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Kollade in några youtube video där det oxå förklarades. Har läst lite om den nu och för att citera en svensk musiksajt "Beskrivs ibland som en kabel med volymkontroll, eftersom den verkligen släpper igenom hela signalen så transparent som det över huvud taget är möjligt"i

Den är verkligen en het kandidat tillsammans med Audient Mico. Dessa ligger i prisklassen 4400-4800kr. Man verkar få mycket för pengarna. Hur står sig en svensk Line Audio Design 2MP mot dessa som dessutom kostar ca 2000kr mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Claes. Vad är det för skillnad på en P-Solo och en pT2-500 förutom att det är för 500-rack och några fler knappar på fronten. Är det samma ljudkvallité och värd att lägga några hundra lappar extra?

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Guitar Nilsson

Jag var i stort sätt bara inne på Focusrite när jag började kolla in micpreampar. Först Saffire 40, sedan Saffire Liquid 56. Men eftersom jag bara är ute efter 1-2 ingångar så var dom inte längre aktuella. Dom har några billigare preampar för 1-2 kanaler. Ska kanske köpa ett av deras ljudkort senare för ljust ljukortsdelen, ett Focusrite 24 DSP där det sitter 2 micpreampar. Men jag tror inte dom håller sån hög kvallité att jag vill ha dessa som huvudpreampar. Så vad denna focusrite i annonsen har för kvallité vet jag inte, men jag passar nog den.. tack iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både en Audient Mico jag köpt av Claes och en Line Audio DMP, en lite äldre 2-kanals modell. Den senare köpte jag beg här i forumet för 500 kr. Om jag kan höra nån skillnad på dem är osäkert. Har inte testat heller, jag har kört Micon till sången. Ska försöka testa de mot varandra nån dag...

Men som jag ser det är det mer värt att lägga pengar på mikrofonen. Då hör man utan tvekan kvalitetsskillnaden.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes. Vad är det för skillnad på en P-Solo och en pT2-500 förutom att det är för 500-rack och några fler knappar på fronten. Är det samma ljudkvallité och värd att lägga några hundra lappar extra?

Det är samma preamp, men i 500-format - och så har 500-modellen en thru-koppling för den högohmiga instrumentingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket blindtester där du kan lyssna på olika preamps, det kan vara bra att göra då man ofta går in med inställningen att dyrare låter bättre. I mina öron är skillnaderna mellan de flesta i 3k-10k prisklassen väldigt små, den enda preamp som jag tycker har stuckit ut var en API-512c i blindtest på akustiskgitarr.

http://www.thomann.de/se/api_audio_512c_mic_pre.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Beställde idag en Audient mico hos emusic för 4400kr. Tycker det är ett riktigt bra pris. Tack alla för hjälpen. Nu ska jag börja forska lite om mikrofoner vilket är minst ett lika stort och brett område. Är insnöad på Neumann TLM 102, 103, men det finns säkert andra märken som är minst lika bra....

//Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en TLM 103 och den fungerar bra på många röster, mindre bra på andra. Exakt som alla mikrofoner helt enkelt!

Om jag var dig skulle jag testa Blue Bird. Imo en kanonmikrofon till ett helt galet pris!

Men se till att testa innan du köper och stirra inte dig blind på priset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska jag verkligen göra. Har du nån länk dit?

Kolla i min signatur... 😉

Kan tillägga att den mick jag använder mest, är BLUE Babybottle, så den rekommenderar jag gärna.

En annan som jag antagligen kommer att köpa när jag har råd, är Milab DC-96C, som också är en grymt bra mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

pressrec... Bor 3 mil från närmaste musikaffär och jag vet inte om jag får låna hem mikrofoner därifrån. Ska kolla upp det.

Önskar jag hade en stooor budget och kunde köpa in flera mikrofoner för olika typer av röster. En alloround mikrofon för både kvinnor och män vore ju helt klart bra.

Att bara köpa en mikrofon som man aldrig testat är lite som att köpa grisen i säcken. Ska iaf kolla lite tester och sen kolla med musikaffären om dom har dessa mikronfoner som verkar vettigast för min bueget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att den mick jag använder mest, är BLUE Babybottle, så den rekommenderar jag gärna.

En annan som jag antagligen kommer att köpa när jag har råd, är Milab DC-96C, som också är en grymt bra mick.

Hört mycket gott om Milab DC-96C men med tanke på egenbruset 12 dB (A) jämfört med Blue Babybottles 7,5 Hur är det på tystare/känsligare upptagningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört mycket gott om Milab DC-96C men med tanke på egenbruset 12 dB (A) jämfört med Blue Babybottles 7,5 Hur är det på tystare/känsligare upptagningar?

Om man tittar i listor över ljudtryck som motsvarar olika saker för att få en referens, så brukar det stå att 10-30dB(A) motsvarar en tyst studio utan aktivitet. Bakgrundsbruset låter alltså mer än micken redan när det är tyst i rummet, så normalt behöver man inte bry sig särskilt mycket om bruset när det är så pass lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...