SadamJR Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Tycker att det skrivs ganska mycket här på Studio forum om både bra basåtergivning och bra top end och hur man får till detta, vilket naturligtvis är lovvärt. Hur man får det, i musiken, ack så viktiga mellanregistret att låta bra skrivs det, har jag en känsla av, dock inte så mycket om. Är det inte rentav så att det är mellanregistret som är viktigast? Tar inte bas och diskant överhanden i modern musik? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Sant. Men tänker du på mix eller återgivningen hos monitorer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Anledningen att det inte skrivs så mycket är väl att det inte finns så enkla "fusk" metoder för mellanregistret. Och att dagens populärmusik är ganska scoopad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pile63 Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Är det inte så också idag att alla skall ha så mycket bas så det slår sönder allt och man rundar av det hela med just diskant. Då blir det inget kvar till mellanregistret och tyvärr blir det väldigt platt sound. Det är den känslan man får när man slår på en radiokanal idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 31 december 2012 Trådstartare Dela Postat 31 december 2012 Anledningen att det inte skrivs så mycket är väl att det inte finns så enkla "fusk" metoder för mellanregistret. Och att dagens populärmusik är ganska scoopad. Hur tänker du nu? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 31 december 2012 Dela Postat 31 december 2012 Hur tänker du nu? i basregistret i mix kan du ju komma undan ganska bra med att skära bort det mesta och skära för kagge och basgitarr i repektive instrument. Sen komprimera ganska hårt. I mellanregistret ligger ju i princip allting så där måste man ta sin tid i mixen, så att säga. Det finns inte så många generella "regler" att jobba utefter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 1 januari 2013 Dela Postat 1 januari 2013 http://www.soundonsound.com/sos/jun10/articles/mixcubeactives.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 januari 2013 Dela Postat 1 januari 2013 Bas, mid o diskant.... Var går gränserna? Vad är tex 200 hz? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 1 januari 2013 Dela Postat 1 januari 2013 Vad är tex 200 hz? Low mid. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 1 januari 2013 Dela Postat 1 januari 2013 (redigerat) Bas, mid o diskant.... Var går gränserna? Vad är tex 200 hz? http://www.recording/EQ/req0400/OctaveEQ.htm Får hoppas att när de fixar till forumet att de även fixar till så att det går lätt och smidigt att kopiera länkar och klistra. Ibland är det nästan omöjligt. 😏 Redigerat 1 januari 2013 av Die Hard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 2 januari 2013 Dela Postat 2 januari 2013 Jag skulle vilja säga att mellanregistret inte på något sätt är underordnat det låga respektive det höga. Däremot är mellanregistret tuffare att ha att göra med, särskilt den lägre delen av dito. Ju längre ifrån "rätt" mängd mellanregister, i förhållande till övriga frekvensområden, vi hamnar (endera hållet), desto mer "demo" riskerar det låta. (Inte för att det skulle låta "fel" bara för att det är "demo".) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 2 januari 2013 Dela Postat 2 januari 2013 Chris Lord Alge, som är en av mina favoritproducenter, har ju ett rätt så framträdande mellanregister. Och det låter definitivt inte "demo" eller dåligt på något sätt. Jag tror det generellt är lätt att man boostar för mycket bas & diskant för det låter "häftigt" och för att dölja ett tråkigt mellanregister, speciellt som nybörjare/amatör. Att hitta en snyggt mellanregister är ju det viktigaste av allt tycker jag, speciellt då bas och diskant är det som man ofta tappar när man spelar upp i mindre och/eller sämre högtalare och har man då inte tillräckligt med tryck i mellanregistret brukar det bli en rätt så tråkig mix. Sen kan man ju ha för mkt mellanregister på fel ställen och kanske är för rädd att dra för mycket i reglarna. Då kanske man har kvar en massa fula nasala förkylningfrekvenser :-P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 2 januari 2013 Dela Postat 2 januari 2013 Och det låter definitivt inte "demo" eller dåligt på något sätt. OK, jag medger att din liknelse med att trycka till loudness-producenter som nybörjare/amatörer var bättre. "Demo" behöver inte låta dåligt alls, eftersom det kan vara målet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 2 januari 2013 Dela Postat 2 januari 2013 Vad tycker ni om tanken att inte sänka mellanregistret för mycket eftersom de som sen lyssnar på musiken oftast har en smiley-eq själva (antingen genom en grafisk eq eller genom en loudness-knapp)? Eller ska man alltid bara forma det sound man själv finner är skönt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 januari 2013 Dela Postat 2 januari 2013 (redigerat) Vad tycker ni om tanken att inte sänka mellanregistret för mycket eftersom de som sen lyssnar på musiken oftast har en smiley-eq själva (antingen genom en grafisk eq eller genom en loudness-knapp)? Ingen bra idé, eftersom du i så fall ger folk med bra anläggningar och vettiga inställningar en kass upplevelse av musiken. Det är viktigare att det låter bra med korrekt återgivning - för då kommer det att bli ok även med sämre lyssning. Redigerat 2 januari 2013 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 2 januari 2013 Dela Postat 2 januari 2013 Jag har precis börjat lägga alla instrumentspår i en subgrupp med en väldigt snäll kompressor och därefter en eq där jag drar av basen lite, en liten dipp på 3-6 dB vid 200Hz och sen en liten dipp till vid 3,5kHz. Basgitarren lägger jag i samma subgrupp som trummorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 2 januari 2013 Dela Postat 2 januari 2013 Någon som kan peka på en låt med "bra och framträdande mellanregister"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.