Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Är det någon som har en HD böna i sin ägo här?

Vad är era intryck isåfall, slår den ampsims som GR5 och Amplitube 3?

Funderar på att införskaffa en själv, men det är kanske bara kemper som gäller egentligen, hehe

Mvh Calle

Annons
Postat

Själv tror jag allt handlar om hype... Alla dyrkade Kemper till en början, dock börjar det dyka upp mer och mer negativa omdömen på diverse forum. Med det menar jag inte att Kemper skulle vara dåligt utan det snarare säger nåt om folk. Kommer ihåg när Pod lanserades första gången... Alla hyllade den och spelade in hur mkt. plattor som helst med den. Samma sak med varenda grunka å plugg, De funkar ok tills nästa stora pryl dyker upp. Med det sagt så skit i vad andra anser funkar eller ej. Lyssna på lite inspelningare med bönan.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja det är typiskt. Det är lätt hylla nåt innan man ens har testat och förväntningarna är så stora och orealistiska att man blir negativ när de inte infrias. Aldrig tillhört de som hypat något och alltid förhållit mig skeptisk och därför inte blir negativ.Jaja OT igen. Har själv en kemper och är helnöjd. Men är det en POD du vill ha eller bara har råd med så är det bara att köpa en. Men som vanligt när det gäller POD och ampsims är cabsen inte så roliga. Kan rekommendera någon av Torpedos cabsims som man slipper statiska ljud med: http://www.two-notes.com Det finns en mindre version med en cab som är gratis.

Postat

Själv tror jag allt handlar om hype... Alla dyrkade Kemper till en början, dock börjar det dyka upp mer och mer negativa omdömen på diverse forum. Med det menar jag inte att Kemper skulle vara dåligt utan det snarare säger nåt om folk. Kommer ihåg när Pod lanserades första gången... Alla hyllade den och spelade in hur mkt. plattor som helst med den. Samma sak med varenda grunka å plugg, De funkar ok tills nästa stora pryl dyker upp. Med det sagt så skit i vad andra anser funkar eller ej. Lyssna på lite inspelningare med bönan.

Jag skämtade bara om kempern, men hype har varit för den, jag gillar line6 men har kört med amplitube nu och börja tröttna lite, Bönan är vad jag har råd med! Jag tänkte mest i hur den står sig emot amplitube, om någon har jämfört! Men visst är det väl subjektivt, men det skadar inte att fråga!

Postat (redigerat)

Det blir nästan alltid hype när något flyttar fram gränserna.

Nu var det väl ett tag sedan Line6 hypades på modelleringsfronten vad gäller förstärkare i alla fall, senast det hände var väl när POD Xt kom och det var den förtjänt av, även om Johnson J-Station var ett par år före vad gäller förstärkar-algoritmerna åtminstone.

Det är ju alltid smaksak, men jag tycker inte att POD HD är bättre än GR5 eller Amplitube, men rätt inställd så att den presterar på sin bästa nivå så är den heller inte sämre.

Jag har också kört med Line6 i många år och POD Xt är fortfarande en processor jag tycker man kan få bra resultat med.

POD HD har en märkbart högre upplösning i sina algoritmer men jag skulle ändå inte påstå att den i slutändan egentligen levererar bättre resultat än POD Xt på inspelningar, faktiskt, men detta kan ju bero på att jag kan min POD Xt utan och innan.

Fördelen med processorer i hårdvara jämfört med att köra ampsim på datorn är att spekänslan oftast blir betydligt bättre tack vare en mycket lägre latency, så har du inte använt hårdvara tidigare så kanske detta blir en positiv erfarenhet.

Alternativ till en POD HD kan vara att titta på begagnade Eleven Rack, de brukar kunna ligga runt 4000-4500 kronor, vilket ju inte är så mycket mer än en ny POD HD.

Jag äger själv en Eleven Rack och är riktigt nöjd med den.

Alternativ till mjukvarupluggar kan vara Kuassa Creme och Kuassa Vermillion, där täcker du in både vintage och mer modernare karaktärer.

http://www.kuassa.co...ation-vermilion

http://www.kuassa.co...ifikation-creme

Prova innan köp är väl som vanligt det bästa rådet.

Edit: Stavning

Redigerat av DigRules
Postat (redigerat)

Det är bara dina egna öron som kan berätta för dig vad som är värt pengarna eller inte, och vad som är bättre än något annat. Ett väldigt tråkigt svar, jag vet. Jag har testat och ägt väldigt många digitala varianter genom åren, både pluggar och hårdvarulösningar, och om det är något jag lärt mig så är det att smaken verkligen är som baken och att priset på produkten måste ställas mot vad öronen säger. Är verkligen en Axe-Fx II 16000 kr bättre än en Pod HD, etc.? Bara du kan svara på det.

Line6 HD är hur som helst i mitt tycke väldigt prisvärda, med ett bättre effektutbud än flera dyrare konkurrenter. kan du hitta en Eleven Rack till bra pris är även den klockren (jag kan fortfarande komma på mig själv med att sakna reverbet i den ibland), men se till att den har expansionspaketet. Annars går du miste om bland annat ett stereodelay.

Största vinsten med att gå över från exempelvis Amplitube 3 till en Pod HD skulle, som redan nämnts, nog vara att du får ner din latency till i princip omärkbar, och att du lyfter en del arbete från datorn. Ljudmässigt tycker jag att de är ganska lika, möjligen med en liten fördel hos Amplitube 3 tack vare riktigt bra rumsalgoritmer i kabinett-blocket.

EDIT: Skrivslarv.

Redigerat av AnthonyS

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.