Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

(tror att liknande tråd funnits, men hittar den inte - och behöver nog lite extra info)

Upplever att mina röstinspelningar pendlar oerhört mycket i nivåer. Så för att jämna ut, och förenkla efterarbetet (mmm, jag vet att jag förlorar en del kvalitet/möjligheter), skulle jag vilja spela in med lite grand kompressor. Hur gör jag då...?

Annons
Postat

I Logic spelas inte pluggar in, utan man lyssnar bara genom dem.

Men vad du än vill göra med pluggarna går det lika bra att göra i efterbearbetningen.

Postat

Ok, men tycker samtidigt att det skulle underlätta att få en något jämnare signal att arbeta med. Jobbar på med kompressor, limiter och volymkompensation utan att få det riktigt bra. Upplevde det som lättare tidigare, när jag arbetade med Cubase, men nu så har problemen med att få till bra sångljud verkligen blivit en bromskloss i mitt arbete. Dessutom tycker jag att att jag hela tiden drabbas av smaskljud och liknande i inspelningen som sedan inte går att få bort... Uppförsbacke...

Postat

Går det inte alls att lägga en kompressor på inputspåret i Logic? Det funkar väl i Cubase?

Postat

Finns det ens inputspår som i Cubase som går att se? Inte ens kollat upp det.... :-/

Postat

Finns det ens inputspår som i Cubase som går att se? Inte ens kollat upp det.... :-/

Spåren man hittar i arrange hanterar både in-och uppspelning.

Postat

Spåren man hittar i arrange hanterar både in-och uppspelning.

Men du kan inte applicera effekten av en plugin som sedan bränns in i audiofilen?

Postat

Nej, Logic funkar inte så by default.

Vill man så tror jag man kan koppla ett spår till ett annat, lägga pluggen på det första spåret och spela in det andra.

Postat

Du kan gå runt det genom att skapa två audio spår och en bus.

Skicka audiospår 1 till buss 1. Välj sen buss 1 som input på audiospår 2 och spela in.

Ser dock ingen mening med att göra det då du lika gärna kan ha kompressorn liggandes som en insert. Eller välja bounce in place när du väl hittat en inställning som fungerar och du vill printa filen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.