Jump to content
Annons

Lyssning vid sånginspelning, halva luren av?


rockstone

Recommended Posts

Annons

Många gör de, för att dem vill höra sig naturligt och inte "digitalt". Det är en smaksak helt enkelt. Finns inget rätt eller fel. Vissa spelar tom in utan lurar. Metallicas James Hetfield tex, har spelat in diverse sång med monitorer på i bakgrunden istället för lurar.

Blir det inte läkage om man har monitor på, eller hur gör dom för att få det att funka?
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det inte läkage om man har monitor på, eller hur gör dom för att få det att funka?

Visst blir det läckage.

Man spelar bara in samma sak en gång till utan att man sjunger - och sedan fasvänder man ena spåret, så blir det i princip bara sången kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att ha lagom volym och lagom förhållande mellan musiken och sången i medhörningen.

Är allting rätt så kan nog alla sjunga med lurarna på och slippa krångla med att ta av ena luren.

Själv kör jag alltid med lurarna helt på och helt torrt i medhörningen, eftersom jag tycker det är lättare att veta hur det egentligen låter när det är helt "naket" så att det inte kamufleras av effekter som får det att låta bättre än det egentligen gör...

Generellt brukar man säga följande, men sedan är det förstås alltid individuellt hur bra/dåligt man kan hantera det:

Om man hör sig själv för starkt så sjunger man för svagt.

Om man hör sig själv för svagt så sjunger man för starkt.

Om bakgrundsmusiken är för stark i volym så sjunger man för ljust. (för hög pitch)

Om bakgrundsmusiken är för svag i volym så sjunger man för mörkt. (för låg pitch)

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt brukar man säga följande, men sedan är det förstås alltid individuellt hur bra/dåligt man kan hantera det:

Om man hör sig själv för starkt så sjunger man för svagt.

Om man hör sig själv för svagt så sjunger man för starkt.

Om bakgrundsmusiken är för stark i volym så sjunger man för ljust. (för hög pitch)

Om bakgrundsmusiken är för svag i volym så sjunger man för mörkt. (för låg pitch)

Jag säger inte att det inte stämmer, för det vet jag inte, men det låter väldigt ologiskt och ovetenskapligt.

Hur fungerar den teorin?

Redigerat av Germer
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att det inte stämmer, för det vet jag inte, men det låter väldigt ologiskt och ovetenskapligt.

Hur fungerar den teorin?

Har hämtat det från nätet - och då måste det ju vara sant, eller hur...? 😉

De två första är ganska självklara. Man sjunger helt enkelt för starkt eller för svagt beroende på om man hör sig själv för svagt eller för starkt.

Om man hör sig själv för svagt jämfört med musiken så är det lätt att man pitchar lite fel för att man hör sig själv tydligare när det blir lite falskt, så den tredje är jag ok med.

Den fjärde är mer tveksam, men det kan ju vara tänkt som så, att om musiken är för svag så kopplar man av lite för mycket och sjunger slarvigare...

Det är dessutom lätt att glida in på lite för hög pitch om man sjunger starkt, medan det är lätt att få lite för låg pitch om man sjunger svagt - men det varierar mellan individer. Vissa har inga problem med att hålla pitchen oavsett nivåer på delarna i medhörningen, medan vissa har enorma problem om det inte är exakt rätt nivåer för att de ska trivas med lyssningen - och så hela gråskalan där emellan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge kört på att ta av ena luren bara för att jag var för lat för att ställa in medhörningen ordentligt, men på senare tid har jag märkt att resultatet ofta blir bättre om jag ställer in så jag hör mig själv i hörlurarna, som Claes sa, helt tort utan effekter som bara döljer och får saker och ting att låta bättre än dom borde göra. Har även jobbat med tre erfarna sångerskor som alla tre föredrar att höra sig själv i hörlurarna och ha hörlurarna helt på under inspelningarna 🙂 Jag tror mest på den tekniken efter erfarenhet, men hursomhelst funkar ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hålla en lur mot örat har nog alltid varit en hålla-pitchen-grej i grunden. Det viktigaste dock är väl att understryka att det INTE har med sämre gehör att göra, utan med vad som de flesta har varit inne på, särskilt Claes. Det handlar om vad man samtidigt "hör" i lurarna. Det tuffa är dock att det är individuellt. Vad som känns bra balanserat för mig känns förmodligen helt uppfuckat för någon annan... och då får man kanske slida undan ena luren en aning.

Jag har förövrigt också hört talas om de där fenomenen som Claes tar upp. Med undantaget (p3 och p4) att det hänger på mängden låga frekvenser – dvs, en bas som är på tok för stark i lurarna kan upplevas vara stämd en aning högre. Eller om det var tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...