Jump to content
Annons

Billig icke destruktiv monitor controller lösning/kompromiss?


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Planerar som sagt att sitta väldigt nära typ 1 meter, och jag spelar inte speciellt högt.

vad jag har läst ska HG3 låta väldigt bra och fyllgt på även låga volymer.

Det som är stört problem är väl basen..

Designern av hg3 skrev "I'm using my prototypes here in my kitchen - a totally untreated space. As long as I stay pretty close (within 6 feet), they work great."

Eftersom jag håller på med ett studiobygge just nu så har jag forskat i just det här väldigt nyligt, och tro mig, skillnaden mellan ett akustikbehandlat rum vs. icke behandlat är som natt och dag. Det kommer alltid låta mycket bättre i ett akustikbehandlat rum oavsett monitorer!

Edit: Kan också nämna att jag ändå sitter i ett litet rum, nära monitorerna och lägger ändå ner hur mycket tid som helst på akustikbehandlingen, bara för att jag vet att det kommer vara värt det.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt ändå med en som ger fan i det där. Jag trodde du hade byggt väggar för minst lika mycket som du köpte monitorer

Nja vi får se hur allt funkar först, med grannar och så. I värsta fall får jag bygga halva min etta en ljudisolerad box, det skulle vara ända lösningen att ljudisolera hela med fönster och allt blir omöjligt. Men vi får se sådant ligger långt fram isånnafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag håller på med ett studiobygge just nu så har jag forskat i just det här väldigt nyligt, och tro mig, skillnaden mellan ett akustikbehandlat rum vs. icke behandlat är som natt och dag. Det kommer alltid låta mycket bättre i ett akustikbehandlat rum oavsett monitorer!

Edit: Kan också nämna att jag ändå sitter i ett litet rum, nära monitorerna och lägger ändå ner hur mycket tid som helst på akustikbehandlingen, bara för att jag vet att det kommer vara värt det.

Joo men tror det är något överskattat låter ju som man inte KAN göra musik i ett vanligt, rum, jag upplever att mitt rum har ganska bra akustiska egenskaper...

finns säkert rum som är omöjliga dock..

Har inte satt mig in alls när det gäller akustik osv..och vad det skulle kosta att låta någon snubbe i min stad fixa sådant i min etta...men jag antar att det handlar om 10 000 minst

som jag gärna lägger på annat just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja vi får se hur allt funkar först, med grannar och så. I värsta fall får jag bygga halva min etta en ljudisolerad box, det skulle vara ända lösningen att ljudisolera hela med fönster och allt blir omöjligt. Men vi får se sådant ligger långt fram isånnafall.

Ljudisolering är inte samma som akustikbehandling 😉 Det är ju egentligen bara akustikbehandlingen som gör någon skillnad för dig, sen vad grannarna hör är en helt annan fråga. Men om du planerar på att bo kvar och inte har någon annan möjlig lokal så är det troligen värt att lägga ner åtminstone lite pengar på akustikbehandling. Ett tips är att bygga moduler, typ ramar, med isolering, som du sen bara kan hänga upp på väggen och täcka över med nåt tyg eller liknande 🙂 på så sätt kan du akustikbehandla och sen enkelt ta med dig all behandling till en ny lokal/lägenhet/hus när/om det blir aktuellt.

Edit: det du sa om priset, det behöver inte kosta så värst mycket. Beror helt på vilken sorts isolering man använder, har inte full koll nu på exakt vad det är jag ska köpa, men jag har kommit fram till att det inte kommer kosta mig mer än 2000kr att akustikbehandla hela mitt rum iallafall. Och då bygger jag på egen hand, finns ingen anledning att anställa nån att göra det åt dig 😉

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i en etta och har investerat i de monitorerna där? Helt rätt!

Jag vill ha en visst långsiktighet i mina köp, ingen som har sagt att jag ska bo i den här ettan i för alltid, har jag tur kanske jag hittar någon lokal någonstanns där jag kan bygga studio till bra pris som jag har råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudisolering är inte samma som akustikbehandling 😉 Det är ju egentligen bara akustikbehandlingen som gör någon skillnad för dig, sen vad grannarna hör är en helt annan fråga. Men om du planerar på att bo kvar och inte har någon annan möjlig lokal så är det troligen värt att lägga ner åtminstone lite pengar på akustikbehandling. Ett tips är att bygga moduler, typ ramar, med isolering, som du sen bara kan hänga upp på väggen och täcka över med nåt tyg eller liknande 🙂 på så sätt kan du akustikbehandla och sen enkelt ta med dig all behandling till en ny lokal/lägenhet/hus när/om det blir aktuellt.

Edit: det du sa om priset, det behöver inte kosta så värst mycket. Beror helt på vilken sorts isolering man använder, har inte full koll nu på exakt vad det är jag ska köpa, men jag har kommit fram till att det inte kommer kosta mig mer än 2000kr att akustikbehandla hela mitt rum iallafall.

Jag kan nog vara värt att investera i några sånna...för att ta bort det värsta iallafall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade lokaler med bra akustik i två år, till slut gav jag upp, och då upptäckte jag att jag har bra akustik hemma i träkåken. Men jag har ändå akustikbehandlat, jag fick tag på grejer billigt, så då slog jag till. Men gamla träkåkar är nog underbara. Polarna har replokal i en betongkällare, ljudet är vidrigt dör, det går inte att vara nere där när de repar. Ställer man sig så nära trummorna man kan låter de vidrigt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo men tror det är något överskattat låter ju som man inte KAN göra musik i ett vanligt, rum, jag upplever att mitt rum har ganska bra akustiska egenskaper...

finns säkert rum som är omöjliga dock..

Har inte satt mig in alls när det gäller akustik osv..och vad det skulle kosta att låta någon snubbe i min stad fixa sådant i min etta...men jag antar att det handlar om 10 000 minst

som jag gärna lägger på annat just nu.

När du så småningom kryper till korset och akustikbehandlar, så kommer du att reta dig på att du inte gjorde det tidigare... 😉

Det behöver inte behandlas "perfekt" från början, utan du kan komma en ganska bra bit på vägen med en ganska basic behandling som du gör själv, utan någon inhyrd akustiker. Ska du ta hand om alla problem, så är det däremot ett större projekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du musik själv bara eller producerar du elektroniskt? Spelar in andra? Jag spelar bara in mig själv o mitt band. Jag hade nog tänkt spela in andra band, och har även gjort det men tror inte jag orkar hålla på med det. Hinner inte heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte behandlas "perfekt" från början, utan du kan komma en ganska bra bit på vägen med en ganska basic behandling som du gör själv, utan någon inhyrd akustiker. Ska du ta hand om alla problem, så är det däremot ett större projekt...

Helt rätt där. Bäst om man känner nån med en mätmick också, så man kan mäta frekvensresponsen i rummet. Jag har inte kommit så långt i mitt bygge så jag är inne på såna detaljer än men är man seriös så är det nödvändigt har jag förstått. Ser ut att vara ganska enkelt också, fick se hur det går till i en lokal studio 🙂 Kan ju kosta en del att köpa en sån mick också, känns dumt om man ändå bara ska använda den några gånger under bygget och att den sedan bara ska ligga och samla damm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bror jobbar som låtskrivare han satt fram till nyligen i ett betong rum utan akustikbehandling, mixade som en kung haha. Så det går absolut men givetvis hjälper akustikbehandling 😄

precis som mig då! 🙂

Det går utmärkt också man är medveten om bristerna i det akustiska rummet...att man kan tolka vad som är det riktiga ljudet och vad som är akustiska artifakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad skulle det kosta att göra det själv ? och vad skulle det kosta att låta någon göra det med mätmick ?

och kan man låna/hyra mätmick och göra det själv ?

Kontakta Eora.se . Mycket duktig gubbe. Han kan göra 3d ritningar och även billigare lösningar. Kan rekommendera Claes starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du musik själv bara eller producerar du elektroniskt? Spelar in andra? Jag spelar bara in mig själv o mitt band. Jag hade nog tänkt spela in andra band, och har även gjort det men tror inte jag orkar hålla på med det. Hinner inte heller...

Just nu spelar jag in själv bara..men jag kommer i framtiden gärna hjälpa andra för att tjäna lite extra fickpengar..så att säga..

Men är först och främst intresserad av att spela in mina egna projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta Eora.se . Mycket duktig gubbe. Han kan göra 3d ritningar och även billigare lösningar. Kan rekommendera Claes starkt.

Du menar att dom kan bistå med hjälp på distans eller komma hit och göra jobbet ?

Jag bor ej i stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad skulle det kosta att göra det själv ? och vad skulle det kosta att låta någon göra det med mätmick ?

och kan man låna/hyra mätmick och göra det själv ?

Jag är inte direkt det största proffset på det här med akustikbehandling, det är mitt första ordentliga(ish) studio-bygge jag försöker mig på, så jag har inte fått chansen att testa allt jag har läst om i praktiken, mer än att jag har vart och hälsat på hos en kompis som jobbar med ljud- och ljus-teknik på scen, så han har mer koll. Han håller nämligen på att bygga en studio han med, men är närmre färdig än mig. Stegen han gick igenom, som jag också kommer gå igenom, är att lägga ut en grundplan först - bygg moduler och täck så mycket som möjligt av vägg- och tak-ytan runtomkring sittplatsen i kontrollrummet - alltså allt bredvid och framför dina öron. Se till att ha lite mellanrum mellan bordet och väggen framför dig, och där handlar det helt om hur mycket isolering du vill lägga ner pengar på... Men ju mer desto bättre, behövs framförallt mycket isolering om du vill ha bort låga frekvenser (men bas är inget problem för dig vad jag har förstått?) I studion jag hälsade på i har dom byggt en ny vägg framför den originella betongväggen i rummet, och fyllt mellanrummet med en jäkla massa isolering.

Sedan, efter du har lagt ut grundbehandlingen kan du antingen nöja dig med det tills vidare, eller så kan du ta in en mätmick och använda dig av något mät-program för att få reda på frekvenskurvan i ditt rum. Utifrån detta kan du räkna ut vad du måste göra för åtgärder baserat på var frekvenserna dippar/peakar i frekvens-kurvan (man vill helst att den här kurvan ska vara helt platt). Huruvida man kan hyra en sådan mick vet jag inte, jag får troligtvis låna en då jag känner folk som har liggandes.

Edit: kan också säga att rummet jag jobbar med är ett litet betongrum på 8kvm, så det är sjuukt litet. Men det funkar, jag brukar säga att "perfekt" oftast bara blir platt och tråkigt 😛 har vart med om att folk akustikbehandlar för mycket och föredrar att sitta hemma på sovrummet istället. Så lite reflektioner vill iallafall jag gärna ha kvar, men på samma gång vill jag ju höra alla frekvenser också. Vilket jag inte gör nu, i mitt obehandlade sovrum.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu spelar jag in själv bara..men jag kommer i framtiden gärna hjälpa andra för att tjäna lite extra fickpengar..så att säga..

Men är först och främst intresserad av att spela in mina egna projekt.

Spelar du in typ EZ drums och med Guitar Rig eller Pod? Ursäkta min nyfikenhet...

Jag skulle dö om jag inte fick spela in med bandet, det är en sån j-a kick. Jag har gjort en massa backtracks med en Alesis SR16, många ganska usla, men de funkar på krogen. Men fan vad sargigt det blir i längden att inte spela med ett band... Det är när flera människor spelar samtidgt som det blir äkta musik tänker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske går till 4sound i min stad och frågar om det finns någon gubbe i deras kontaktnät som kan hjälpa mig..jag tror det...finns ju alltid någon som vill tjäna lite pengar.

Låter som en bra idé, snacka med nån som kan innan du börjar. Jag tror iallafall som många andra här att akustikbehandlingen är betydligt viktigare än en monitorcontroller 🙂

Men gör verkligen inte mitt misstag, jag började bygga helt fel INNAN jag snackade med någon som kan mer. Så nu måste jag riva ner och börja om, inte det roligaste...

Edit (många edits för mig): vilken stad bor du i förresten?

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du in typ EZ drums och med Guitar Rig eller Pod? Ursäkta min nyfikenhet...

Jag skulle dö om jag inte fick spela in med bandet, det är en sån j-a kick. Jag har gjort en massa backtracks med en Alesis SR16, många ganska usla, men de funkar på krogen. Men fan vad sargigt det blir i längden att inte spela med ett band... Det är när flera människor spelar samtidgt som det blir äkta musik tänker jag...

Jag kör Superior drummer 2.0. Kemper Amp, jooo men jag har en polare vi hade tänkt att spela in gitarr tillsamans och göra låtar. Trummor kan jag inte spela in själv

men jag spelar in trummor me superior drummer jag programmerar dock inte utan jag använder olika pads för att spela in, då det låter så mekaniskt och krystat om man programmerar med musen. Trummor kommer jag aldrig kunna spela in i lägenheten så det är väl sådant som man får spela in på annat håll..men funkar ju bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes Olsson(akustikern, inte butiken) bor väl i Göteborg om jag mins rätt.

Yes i göteborg. Han har ett helt team sombygger åt honom men då blir det snor dyrt men han gjorde en enklare ritning till mig och gav konsultation till ett mycket bra pris. Och mina rum har i princip perfekt akustik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes i göteborg. Han har ett helt team sombygger åt honom men då blir det snor dyrt men han gjorde en enklare ritning till mig och gav konsultation till ett mycket bra pris. Och mina rum har i princip perfekt akustik 🙂

Aja får nog bli ett senare huvudvärk isånnafall! först ska jag köpa upp de pengar jag har på olika studio utrustning osv 🙂

Mitt konto krymper i snabb takt nu men har sparat i 3 år så.

Men hade ej planerat då att köpa så high end grejjor..men jag tror jag kommer vara nöjd sedan..

köper jag billig skit blir jag ej nöjd och få sälja, och budet grejjer har skit dåligt andrahands värde. bättre att köpa bra grejjor direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...