Jump to content
Annons

Billig icke destruktiv monitor controller lösning/kompromiss?

Ekstasis

Recommended Posts

Men hade ej planerat då att köpa så high end grejjor..men jag tror jag kommer vara nöjd sedan..

köper jag billig skit blir jag ej nöjd och få sälja, och budet grejjer har skit dåligt andrahands värde. bättre att köpa bra grejjor direkt.

Bra tänkt! 🙂 Köper du riktigt bra prylar från början, så känns det förstås jobbigt under tiden du väntar på att ha råd med dem, men å andra sidan så slipper du byta ut prylarna efter hand som dina krav ökar.

Dela på andra sajter

Annons

Bra tänkt! 🙂 Köper du riktigt bra prylar från början, så känns det förstås jobbigt under tiden du väntar på att ha råd med dem, men å andra sidan så slipper du byta ut prylarna efter hand som dina krav ökar.

Joo som sagt, har köpt vad ja tycker "smarta" köp dvs budet grejjor innan men som sagt..allt ligger ju på soptippen nu typ..

inget går att sälja heller då dom inte har ett andrahandsvärde.

http://www.dangerousmusic.com/products/source

source-front-view.jpg?cache=67793490109033880000

Dessa kanske kan vara ett alterntiv också. Bra prisklass, men återstår och se om de har sama ljudkvalite som ST versionen men med mindre funktioner, jag hoppas det.

Dela på andra sajter

En annan grejj som jag uppskattar med en monitorkontroll är att det är en bra distinkt känsla i alla reglage, speciellt volymratten, dvs. att ratten är tillräckligt stor och "tung" och inte vinglig och plastig. Dimmer är också bra om man tex. får ett telefonsamtal och inte vill ändra på lyssningsnivån.

SPL större controllers ligger ungefär i samma prisklass som de som nämnts här och har en mängd smarta features. Jag har en själv och är fantastiskt nöjd, både vad det gäller ljud- och byggkvalitet.

Dela på andra sajter

Kolla in Coleman Audio. Väldigt välrenommerade produkter och har en hel del inom just monitoring. Priserna verkar bra.

http://www.colemanaudio.com/cntrl.htm

Sweetwater är en av många återförsäljare.

Jo jag har hört mkt gott om dom, men tror dom kostar runt 17 000 va ?

alltså lite dyra och dom lyckas inte komma upp i samma liga som dangerous audio.

Just nu står det mellan Kush audio main gain och Dangerous audio source.

Dela på andra sajter

En annan grejj som jag uppskattar med en monitorkontroll är att det är en bra distinkt känsla i alla reglage, speciellt volymratten, dvs. att ratten är tillräckligt stor och "tung" och inte vinglig och plastig. Dimmer är också bra om man tex. får ett telefonsamtal och inte vill ändra på lyssningsnivån.

SPL större controllers ligger ungefär i samma prisklass som de som nämnts här och har en mängd smarta features. Jag har en själv och är fantastiskt nöjd, både vad det gäller ljud- och byggkvalitet.

Jag tror inte jag är speciellt kräsen när det gäller ratten bara den fyller sin funktion 🙂

Som jag sa, jag vill ej betal pengar för features, are hej råd med det, vill betala bara för ljudkvalite och en volymratt.

Dela på andra sajter

Jo jag har hört mkt gott om dom, men tror dom kostar runt 17 000 va ?

alltså lite dyra och dom lyckas inte komma upp i samma liga som dangerous audio.

Just nu står det mellan Kush audio main gain och Dangerous audio source.

Har du kollat deras priser ? Det skiljer inte många hundralappar mellan Dangerous Audio och Coleman Audio M3PH Mk2. Dessutom helt passiv. Att den inte skulle vara av samma kvalitet eller prestera som DA har jag svårt att tro.

Om du inte behöver fler funktioner än vad Kush main gain kan ge dig hade jag valt den. Dangerous Audio verkar innehålla en massa onödigt lullull som du inte kommer att använda, då du verkar ha ett bra ljudkort redan?

Redigerat av Pesek
Dela på andra sajter

Har du kollat deras priser ? Det skiljer inte många hundralappar mellan Dangerous Audio och Coleman Audio M3PH Mk2. Dessutom helt passiv. Att den inte skulle vara av samma kvalitet eller prestera som DA har jag svårt att tro.

Om du inte behöver fler funktioner än vad Kush main gain kan ge dig hade jag valt den. Dangerous Audio verkar innehålla en massa onödigt lullull som du inte kommer att använda, då du verkar ha ett bra ljudkort redan?

Joo som sagt, håller med dig, men har du kollat in Dangerous audio Source ??? den har samma converters som ST vad jag har hört.

Dela på andra sajter

Måhända, men nu är ju D/A delen ett tillval i ST versionen och inget som sitter i huvudenheten. Det jag menade med DAS varianten är att du betalar för ett 'ljudkort' som du inte kommer att använda dig av. Hela grejen med monitor styrning försvinner ju om du vill ha med olika converters som färgar ljudet. Tanken är väl ändå att du vill kunna styra volymen på ljudet utan att färga signalen på vägen ? Värt en tanke iaf, och jag förstår att det är svårt att välja =P

Dela på andra sajter

Okej, efter att jag inatt goggla runt på Dangerous audio source, har jag fått det bekräftat att den är ljudmässigt lika bra som deras dyraste boxar det enda som skiljer är mindre funktionalitet det passar mig perfekt!

Så det får bli dessa! hoppas emusic kan ta in dom åt mig. Tack för alla tips och hjälp osv. Är fortfarande sugen å på att prova Kush main gain.

Är även sugen på deras Electra.

dangerousmusicsource.jpg

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag är speciellt kräsen när det gäller ratten bara den fyller sin funktion 🙂

Som jag sa, jag vill ej betal pengar för features, are hej råd med det, vill betala bara för ljudkvalite och en volymratt.

Kolla in Goldpoint?

http://www.goldpt.com/sa1x.html

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Vill du ha enbart volymratt och muteknapp, så finns det enligt min mening ingen anledning att betala för mer än en SPL Volume2.

Okej, efter att jag inatt goggla runt på Dangerous audio source, har jag fått det bekräftat att den är ljudmässigt lika bra som deras dyraste boxar det enda som skiljer är mindre funktionalitet det passar mig perfekt!

Så det får bli dessa! hoppas emusic kan ta in dom åt mig. Tack för alla tips och hjälp osv. Är fortfarande sugen å på att prova Kush main gain.

Säkert inga problem. Det är GoldenAge som distribuerar Dangerous Music. Source går lös på ca 14000:- enligt deras webshop...

Source har dessutom en massa features som du sade att du inte ville betala extra för...?

Dela på andra sajter

Vill du ha enbart volymratt och muteknapp, så finns det enligt min mening ingen anledning att betala för mer än en SPL Volume2.

Säkert inga problem. Det är GoldenAge som distribuerar Dangerous Music. Source går lös på ca 14000:- enligt deras webshop...

Source har dessutom en massa features som du sade att du inte ville betala extra för...?

Håller helt med dig Claes. Det var lite det som jag också ville påpeka. Men men =P

Dela på andra sajter

Hallå, jo jag såg att golden age hade den inne, men do kan glömma att jag betalar 14 000 🙂

Den kostar 6900 från KMR.

Dela på andra sajter

Håller helt med dig Claes. Det var lite det som jag också ville påpeka. Men men =P

Jooo men som jag sagt tidigiare, jag vill en långsiktighet i mina köp, jag har läst på rätt mkt om volume2 men har blivit avskräckt av att köpa den, inte hört mkt gott om den.

Det enda jag hört är saker som i still med att "den duger" osv.

6900 tycker jag är en rimilig prislapp. kostar förmodligen runt 7500 med frakt. För mig är det helt rimligt. Och jag vet att jag har en produkt som inte förstör ljudsignalen och kan vara säker på det. Detta är en produkt jag kan lita mer på än något billigare. Jag anser ändå att den är billig då den låter lika bra som deras dyraste boxar som kostar 20 000.

Dela på andra sajter

Personligen tycker jag det känns som om man börjat i fel ände. Svindyra monitorer i en obehandlad lägenhet och snackar om hur ev. en monitorkontroll degraderar ljudet?!? Vi testade en bunt olika för några år sedan och kunde lätt konstatera att det knappt gick att höra ngn. skillnad. Men visst, det är dina pengar...

• Gilla 3
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag det känns som om man börjat i fel ände. Svindyra monitorer i en obehandlad lägenhet och snackar om hur ev. en monitorkontroll degraderar ljudet?!? Vi testade en bunt olika för några år sedan och kunde lätt konstatera att det knappt gick att höra ngn. skillnad. Men visst, det är dina pengar...

W0RD!

Dela på andra sajter

Jooo men som jag sagt tidigiare, jag vill en långsiktighet i mina köp, jag har läst på rätt mkt om volume2 men har blivit avskräckt av att köpa den, inte hört mkt gott om den.

Det enda jag hört är saker som i still med att "den duger" osv.

Att reglera linesignal är ingen rymdvetenskap precis, så du kan vara säker på att när du kommer över värsta budgetskrapet, så kan du inte avgöra vilken controller som låter mest transparent vid ett A/B-test. Om folk säger att Volume2 bara "duger", så har de troligen inte lyssnat och jämfört med det de framhäver, utan bara tittat på priset och tyckt att "så billiga prylar kan nog inte vara bra" - och kollat hur burken kommenteras i amerikanska forum (där amerikanska prylar alltid är "världsbäst" oavsett hur det låter), så att deras kommentarer kan anses "politiskt korrekta"...

Jag kör med SPL MTC och har definitivt inte märkt några problem alls med ljudet - och då kör jag ut genom Benchmark DAC1 och ADAM S3X-H.

Dela på andra sajter

Handflätad nätkabel med hadpåläggning av gudfader,24 karat guld 45000kr... Jävlar viken ljudbild det blir!

När det gäller kablar så är jag ingen sådan person iallafall 🙂

Som skulle köpa kablar för sånna summor, det överlåter jag till hifi folket 🙂

Dela på andra sajter

Man måste börja i någon ände, så du tycker det är roligare att sitta i ett akustikbehandlat rum med INGEN utrustning alls ?

Känns som det är roligare att börja i andra änden..

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.