Jump to content
Annons

Billig icke destruktiv monitor controller lösning/kompromiss?


Ekstasis

Recommended Posts

Nu är det så att jag är på jakt efter en monitor controller.

Jag hade inledningsvis tänkt att köpa en av SPL's modeller, men ju mer man läste på

desto mer insåg jag att det är visst stort skillnad mellan olika controllers, och när vi börjar

snacka om Monitors controllers som inte förstör signalen på ett eller annat sätt så börjar priset skena iväg, ifrån 4000 till 18 000.

Detta är ett problem för mig, 18 000 för en jävla monitor controller..känns inte speciellt roligt...

Så jag får tänkte om jag kunde komma runt problemet på annat sätt...

Jag önskar att Lynx Aurora 16 skulle ha en volymratt, det hade varit perfekt för vad jag har hört så skulle man kunna använda lynx aurora för detta..

utan att förlora bitdjup...Då jag den ska ha en egen VCA för att kontrollera output.

Det jag hade tänkt var att man kunde köpa en midi controller för att kontrollera ljudvolymen på lynx aurora analogt.

Men skulle även behöva en panik/mute-knapp som bryter ljudet helt..

som sagt vad som helst än att köpa en kontrolle för 18 000 bara för att inte sabba signalkedjan..

Men en sak är säker jag har inte köpt dyra monitorer för 33 000 och ljudinterface för att sedan sabba detta med en billig piss controller som sabbar hela signalkedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför funkar inte de enkla passiva M-Patch? Jag har den övre enklaste, den styr utvolymen från portan till Yamaha stereoförstärkaren som driver två par passiva monitorer, jag kan ju välja på förstärkaren vilka monitorer jag vill lyssna på, därav räcker det med en enkel volymkontroll. Om jag spelar en mix genom grejerna med full volym på M-Patchen och "lagomt" på förstärkaren, och sen succesivt sänker volymen på M-Patchen samtidigt som jag höjer den på förstärkaren blir volymer ur monitorerna och subben (Yamahan har särskild subutgång till aktiv sub) den samma, och jag kan inte höra att ljudet ändras öht. Jag tycker det verkar helknäppt att använda annat än en passiv volymkontroll, vad är anledningen till det? All elektronik o kretskort förändrar väl ljudet aningen hur dyra grejer det än är?

http://www.thomann.d..._nano_patch.htm

http://www.thomann.d...io_mpatch_2.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med SPL MTC. Den är kanonbra! 🙂

När du kommer upp på SPL's klass på monitorcontrollers, så handlar det om teoretiska skillnader, som i vanlig ordning överdrivs något otroligt om man läser på vissa ställen på nätet, när eventuella skillnader i ljudet i själva verket är i storleksordning som ljudskillnaden om du skulle byta tapet i rummet eller flytta stolen 0.1mm typ...

I lägre prislägen är passiva att föredra, eftersom de gör så lite som möjligt med ljudet och inte tillför något brus eller distorsion alls. Där är M-Patch, som Nilsson nämnde, mycket bra. Jag har under flera år kört med en M-Patch (första modellen, utan hörlursförstärkare), som har funkat kalasbra, så egentligen bytte jag till min nuvarande controller för att jag ville ha fler funktioner och möjlighet att koppla in 3 monitorpar istället för bara 2... Ljudet? Fortfarande lika suveränt bra och ofärgat som när jag körde passivt.

En nackdel med passiva, är att de ändrar impedansen beroende på hur mycket man reglerar - men i de flesta fall spelar det ingen roll, eftersom man har väldigt låg utimpedans och väldigt hög inimpedans i moderna prylar när det handlar om linesignaler, så det är oftast inget man behöver fundera över.

Min M-Patch är förresten till salu för en billig peng, om någon är intresserad... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar att Lynx Aurora 16 skulle ha en volymratt, det hade varit perfekt för vad jag har hört så skulle man kunna använda lynx aurora för detta..

utan att förlora bitdjup...Då jag den ska ha en egen VCA för att kontrollera output.

Det jag hade tänkt var att man kunde köpa en midi controller för att kontrollera ljudvolymen på lynx aurora analogt.

Men skulle även behöva en panik/mute-knapp som bryter ljudet helt..

som sagt vad som helst än att köpa en kontrolle för 18 000 bara för att inte sabba signalkedjan..

Men en sak är säker jag har inte köpt dyra monitorer för 33 000 och ljudinterface för att sedan sabba detta med en billig piss controller som sabbar hela signalkedjan.

Um, vad jag vet så ska Aurora inte ha några analoga komponenter alls mer än vad absoluta nöden kräver, och Lynx själva rekommenderar starkt att ställa volymen på max på alla kanaler och aldrig någonsin röra den för att inte riskera försämringar i ljudet. Var har du hört att det skulle vara VCA på utgångarna? Däremot är alla omkopplare i LynxTWO/Aurora äkta reläer! Låter kul när man ändrar inställningarna i dem, och dom kommer ihåg de viktigaste inställningarna även efter att datorn stängts av :-)

Orsaken att Lynx produkter inte har volymkontroller eller liknande, Hilo undantaget, är att det är rena proffsprodukter och inte är menade att köras utan externa mixerbord eller möjligen styrt direkt i programmet.

Har du ett 16-kanals Aurora så har Mackie en fullt duglig mixer som heter 1604 som löser saken bra för en inte alltför plågsam peng om du bara är ute efter stereo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kush audio Gaintrain. Kostar bara 8000:-. Har fått hur bra recensioner som helst och sägs ju vara den "bästa" passiva monitor controllern på marknaden. Jag är nöjd ialla fall!!

Den har mono switch som tar ner ljudet så det inte blir förstärkt. L/R knapp ifall du bara vill lyssna på en monitor. 6 i/o , talkback mm. Enda minuset är väll att du kopplar in allt i själva controllern du har på bordet , men med ett par snygga kablar ser det ialla fall ok ut 😛

här har du GS tråden:

http://www.gearslutz.com/board/product-alerts-older-than-2-months/569409-kush-audio-gain-train-affordable-transparent-monitor-control-last.html

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Personus central station är jäkligt bra(tycker jag) speciellt med Remote controll. Bra kavlité.

Passiva controllers(Vilket P SC är) är väl att föredra om man villa har minst färgning.

http://www.thomann.d...tation_plus.htm

Ja, men problem är att allt är relativt, jag blev rekommenderad av spls monitor controllers på det här forumet, medans på andra forum blir dom total sågade och går ej att jämföra med t.e.x dangerous audio osv... jag trodde själv att spl's var så transparanta som dom kan bli, men allt handlar om man vart man sätter ribban.

Som sagt det bästa vore ju om man kunde koppla in någon kontroller enhet typ midi eller llikande direkt i monitorerna...detta borde vara standard kan man tycka, detta skulle eliminera behovet att köpa groteskt dyra monitor controllers som inte förbätrrar ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nybörjarfråga: varför behöver man ens en controller? Duger inte ljudkortets volymspak?

Vad jag förstår det, att om du sänker volymen digitalt kommer du förlora bitdjup, om du spelar in t.e.x 24 bitar, och du sänker volumen kanske du får 10 bitar ?

det är som jag förstått det... sedan är det ju framförallt en säkerhetsåtgärd för båda dig själv (dina öron) och för högtalarna om t.e.x någon plugg får fnatt och det blir ett jävla väsen, eller om datorn hänger sig osv... Visst man kan köra utan men känns ganska riskabelt..om man köpt t.e.x dyra monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kush audio Gaintrain. Kostar bara 8000:-. Har fått hur bra recensioner som helst och sägs ju vara den "bästa" passiva monitor controllern på marknaden. Jag är nöjd ialla fall!!

Den har mono switch som tar ner ljudet så det inte blir förstärkt. L/R knapp ifall du bara vill lyssna på en monitor. 6 i/o , talkback mm. Enda minuset är väll att du kopplar in allt i själva controllern du har på bordet , men med ett par snygga kablar ser det ialla fall ok ut 😛

här har du GS tråden:

http://www.gearslutz...ntrol-last.html

Jag ska kolla in den, tack för tipset. Återstår och se hur den jämför sig med dangerous audio, vilket säga var en av dom få som inte fuckar upp ljudsignalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men problem är att allt är relativt, jag blev rekommenderad av spls monitor controllers på det här forumet, medans på andra forum blir dom total sågade och går ej att jämföra med t.e.x dangerous audio osv... jag trodde själv att spl's var så transparanta som dom kan bli, men allt handlar om man vart man sätter ribban.

Om det handlar om Gearslutz, så ta det med en stor nypa salt. SPL är tyskt medan Dangerous Audio är amerikanskt. Majoriteten av tongivande medlemmar på Gearslutz kommer från USA. Go figure... Det är kanske större chans att de gillar exempelvis Audients controllers, eftersom de är från England, men USA är alltid störst, bäst och vackrast "over there"... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det handlar om Gearslutz, så ta det med en stor nypa salt. SPL är tyskt medan Dangerous Audio är amerikanskt. Majoriteten av tongivande medlemmar på Gearslutz kommer från USA. Go figure... Det är kanske större chans att de gillar exempelvis Audients controllers, eftersom de är från England, men USA är alltid störst, bäst och vackrast "over there"... 😉

Ja gearslutz, är ju rätt patetisk om man dömmer en produkt efter nationalitet.. men verkar så många är det...patrioter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slulle ha byggt monitorswitchen själv bestående av 2 bra stereovolympottar samt relä eller switch före potarna, utgång till respektive monitorer efter volympottarna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kolla in den, tack för tipset. Återstår och se hur den jämför sig med dangerous audio, vilket säga var en av dom få som inte fuckar upp ljudsignalen.

Det står ju i tråden tror jag att de jämfört med dangerous audio och de föredrar Kush Audio's. Men det blir nog bra vilken du än väljer av dem två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ju i tråden tror jag att de jämfört med dangerous audio och de föredrar Kush Audio's. Men det blir nog bra vilken du än väljer av dem två.

Jo det lutar väldigt mkt åt Kush audio main gain, ska plöjja igenom fler trådar hur dom jämför med andra på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att försöka jämföra monitorcontrollers ovanför budgetnivån, handlar mest om att man gillar eller ogillar utseendet, typ - eller har behov av andra funktioner etc. Jag är ganska säker på att de inte kan skiljas åt vid ett blindtest, eftersom linenivå inte är någon svår signal att hantera.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Att försöka jämföra monitorcontrollers ovanför budgetnivån, handlar mest om att man gillar eller ogillar utseendet, typ - eller har behov av andra funktioner etc. Jag är ganska säker på att de inte kan skiljas åt vid ett blindtest, eftersom linenivå inte är någon svår signal att hantera.

Jag tror det går att höra skillnad, problemet vid olika blind tester som görs är att dom använder fel former av ljud,

Anvnder vanliga rock produktioner, istället för att använda speciella ljud och inspelningar där det är lättare att höra skillnaden

och att man pressar ljudet till dess gräner som tar fram sådant som är väldigt svårt att höra i mer traditioenlla produktioner

T.e.x om majg använder FG-X och drar upp transienterna i bott och jämför wav mellan mp3 så är helt plötsigt väldigt lätt att höra skillnaden mellan mp3

och wav, då mp3 har stora problem med att återge transienter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det går att höra skillnad, problemet vid olika blind tester som görs är att dom använder fel former av ljud,

Anvnder vanliga rock produktioner, istället för att använda speciella ljud och inspelningar där det är lättare att höra skillnaden

och att man pressar ljudet till dess gräner som tar fram sådant som är väldigt svårt att höra i mer traditioenlla produktioner

T.e.x om majg använder FG-X och drar upp transienterna i bott och jämför wav mellan mp3 så är helt plötsigt väldigt lätt att höra skillnaden mellan mp3

och wav, då mp3 har stora problem med att återge transienter.

Det vet i fasen om du hör skillnad på controllers i den prisklassen. Har du funderat något kring akustiken i ditt kontroll / lyssningsrum? Om inte så tycker jag du ska avsätta lite pengar för akustiska årgärder. Åtgärder som verkligen kommer att höras om det gör på ett bra sätt. Är du nöjd med högtalarna förresten? Skulle gärna vilja provlyssna ett par såna som du köpt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet i fasen om du hör skillnad på controllers i den prisklassen. Har du funderat något kring akustiken i ditt kontroll / lyssningsrum? Om inte så tycker jag du ska avsätta lite pengar för akustiska årgärder. Åtgärder som verkligen kommer att höras om det gör på ett bra sätt. Är du nöjd med högtalarna förresten? Skulle gärna vilja provlyssna ett par såna som du köpt! 🙂

Har inga sånna planer, ännu, sitter man i hotspot position är akustik osv mindre viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha tänkte detsamma. Nu blir det krig här haha 😄

kuddkrig ? 🙂

Alltså beror väl lite på ditt rum, vissa rum har ju horibel akustik, och framförallt beror det på vilka volymer ,

jag bor i lägenhet kan inte spela extremt högt under längre perioder så spelar ganska lågt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha...om du skiter i akustiken så kan du nog klara dig på en billig volymkontroll från Clas olsson. Monitor kontrollen lär va ditt minsta problem.

säger du utan att lyssna på mitt rum ?

jag hävdar ännu så länge du är i hotspot och sitter nära och spelar hög volym så

klarar man sig bra utan akustisk behandling. Men visst skulle jag om jag kunde men är ett jävla projekt.

samt att det skulle förstöra hela lägenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga sånna planer, ännu, sitter man i hotspot position är akustik osv mindre viktigt.

Akustiken i kontrollrummet är bland det viktigaste - speciellt om du vill få bästa möjliga utbyte av din rejält tilltagna monitor-investering...

Som sagt, så kommer akustikbehandling att ha enormt mycket större betydelse än den mikroskopiska skillnad som det eventuellt kan bli mellan olika monitorcontrollers ovanför budgetklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustiken i kontrollrummet är bland det viktigaste - speciellt om du vill få bästa möjliga utbyte av din rejält tilltagna monitor-investering...

Som sagt, så kommer akustikbehandling att ha enormt mycket större betydelse än den mikroskopiska skillnad som det eventuellt kan bli mellan olika monitorcontrollers ovanför budgetklassen.

Planerar som sagt att sitta väldigt nära typ 1 meter, och jag spelar inte speciellt högt.

vad jag har läst ska HG3 låta väldigt bra och fyllgt på även låga volymer.

Det som är stört problem är väl basen..

Designern av hg3 skrev "I'm using my prototypes here in my kitchen - a totally untreated space. As long as I stay pretty close (within 6 feet), they work great."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...