Jump to content
Annons

Bra Metal/rock för ~5000:-


Växjölirarn

Recommended Posts

Tjaba!

Ursäkta om det redan finns 1000 trådar som denna, men jag har sökt och ej hittat nåt.

Jag är ute efter en bättre gitarr. Spelar idag på en Ibanez RG 170 DX gitarr. Jag gillar den och tycker att det funkar ok att spela på den. Dock så stämmer den ur sig HELA TIDEN, en bend och tonen är borta, alla tre tunnaste strängarna stämmer ur sig hela tiden.

Nu är jag ute efter en gitarr som är lite rock/metal över och som man både kan köra lite tunga powerchords men samtidigt köra klassiska metallica-solon.

Har tittat lite på ESP för jag tycker om stilen på gitarren, men skulle gärna veta vad ni skulle köpa om ni också hade 5000:- och var ute efter samma ljud/stuk som mig.

Vad tycker ni jag ska begära för min beggade på blocket? Inte en aning om vad den är värd?

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

För det första så behöver man justera en gura för att den ska hålla stämningen. Sen om du bänder för högt så går de allra flesta guror ur stämning. Så håll det i minnet när du skaffar någon annan. För fem lakan får du en schysst gura på andrahandsmarknaden. Schecter har en del bra guror för ett bra pris. Men undvik de billigaste. En Hellraiser,ATX eller blackjack är bra. Har den senare bl a. ESP är riktiga kvalitetsguror. Deras billigare LTD är av varierande kvalitet. Deras bästa är av 1000-modellerna som bara ligger snäppet under ESP modellerna. De här vräker bort LTD guror för en spottstyver så om du vill ha en helt ny gura så ta och köp någon av dem: http://www.blocket.se/ilt-scandinavia?ca=11 Fundera också på vad för micar du är intresserade av också. Vill du ha aktiva är det vanligen EMG eller SD Blackouts. Bra passiva är bla SD Invader eller SD distortion, Full shred. Dimarzio har en hel del också. Man kan alltid byta micar men det kostar det med och det bästa är att få en gura som man är helt nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Slå till på den första och på en gång. Det är en bättre modell, det är som jag skrev en 1000 modell och allt som är 1000 modell är de bästa LTDs. Riktigt bra på pris också

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

http://www.thomann.d...1qm_fr_stbc.htm

Jag har eventuellt denna modell fast utan svajarm till salu inkl ett hardcase från Gator

Är man van vid ibba så kommer den här guran att kännas lätt att lira på. 🙂 Hade en EC-1000 och mina fingrar kom inte överens med den. Köpte en ESP Horizon beggad för 8000:- och vilken skillnad i hals och spel på den. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Är man van vid ibba så kommer den här guran att kännas lätt att lira på. 🙂 Hade en EC-1000 och mina fingrar kom inte överens med den. Köpte en ESP Horizon beggad för 8000:- och vilken skillnad i hals och spel på den. 🥰

Samma här, har ägt en esp eclipse II en gång i tiden också men Horizonen slog den alla dagar i veckan! 🙂 "Tyvärr" så har jag gått över till elektronisk musik nu så det är därav jag tänkte sälja den. Men lätt den bästa gitarren jag har ägt!

Link to comment
Dela på andra sajter

och den guran kostar ett antal tusen och klar mer än vad ts har råd med så förstår inte din poäng.

exactamundo! =)

Kommer kika på en esp ltd h1001 också. Den ESP-Horizon du hade, det var inte samma? Står H:et för Horizon?

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du runt Växjö så kika in hos Helge, han har det mesta och framför allt gamla japanare.

Jag har själv köpt 6st gamla japsar (1978-89) de 6 senaste månaderna på eBay,

och dom spelar röven av nyare gitarrer och funkar alldeles utmärkt till rock/metal med orginalmickar.

Vill man ha mera krut, finns ju Bare Knuckle att hänga in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

exactamundo! =)

Kommer kika på en esp ltd h1001 också. Den ESP-Horizon du hade, det var inte samma? Står H:et för Horizon?

Hade en LTD EC-1000 och har nu en ESP Horizon. Antar att H:et på LTD då står för Horizon eftersom det är en kopia av ESP versionen.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag köpte precis en Schecter Damian elite av Janne på Helges Håla och den är extremt lik en ESP i sound och känsla.....

Link to comment
Dela på andra sajter

och den guran kostar ett antal tusen och klar mer än vad ts har råd med så förstår inte din poäng.

Absolut inte ;)Det var ju riktat som ett litet skämt. Du lär ju däremot kunna få tag på das bridge för billigare än 5000kr. Men men. Jag röstar på Schecter, long scale all the way. Iaf om man ska droppa. Då hjälper long scale att hålla tonerna ju högre upp på halsen du kommer. Blir inte lika stor skillnad som på gitarrer med minde scale. Som min ATX tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär! Nu har jag min EC-1000 hemma och vilken gitarr!!!!!! HELVETTE! Vilken skillnad mot mitt gamla skräp!

Micarna låter ju så jäval fint med.

Så himla mycket mer lättspelad när det går fort än på min gamla skit-ibanez.

Har provspelat les paul studio etc med lite bredare halsar och inte fastnat men denna är slimmad och gjord för att spela fort.

Så jävla häftigt att bli bättre på att spela med 20% bara man bytte gura!

Har dock haft mitt skräp i 8 år så jag borde ju gjort bytet tidigare.

Det enda som jag tycker är negativt är att strängarna hörs ganska tydligt vid lågt spelande, men tror det beror mer på strängarna!

Lite Guitar Pro 6 i några timmar till så sitter nog fan solot till "through the never" som en smäck!

Jag ger denna gitarr 5/5 i betyg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det enda som jag tycker är negativt är att strängarna hörs ganska tydligt vid lågt spelande, men tror det beror mer på strängarna!

Grattis till ett uppbyte. Har man väl bytt upp sig vill man inte gå tillbaka. Endast det bästa är gott nog. Du får höja stallet lite om det påverkar när du spelar genom förstärkare etc. Annars behövs det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att gratulera då...., bra köp.

På Hålan eller?'

blocket. hittade inga esp i butik här i Göteborg.

tror bara jag tänker på strängarna nu i början. Tycker även 15 bandet > större är lite svårt att komma åt med handflatan under gitarren, men även det vanesak antagligen.

Tusen tack Die Hard för tipset och din hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...