Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har kollat lite pÄ vad man ska uppgradera hemmet med och det har landat pÄ en preamp vilket jag inte har.

Jag kör med ett Tascam-ljudkort, sedan en Rode-mick för sÄng.

Har inte en svinstor budget och Àr inte helt sÀker pÄ vad jag ska köpa för nÄgon preamp.

Har kollat lite och det verkar som transformer preamp eller tube ska vara för mig.

Spelar in lite allt möjligt men det mesta ligger vÀll i pop/rock-facket.

http://www.thomann.de/se/behringer_mic2200_ultragain_pro.htm

Àr denna nÄgot att ha?

Hur kopplar man preampen till ljudkortet? Àr det vanlig mick-sladd?

God Jul 🙂

Annons
Postat

SjÀlv lÀmpar sig inte min Äsikt om ART i tryck tyvÀrr, Àven om jag respekterar de som gillar dom. DÀr gillade jag för omvÀxlings skull Behringers MIC100 mycket bÀttre.

För mig har jag dock fastnat för StudioProjects VTB-1, faktiskt! Snorbillig (1500:-), men har ett fullt dugligt ljud! Visst, den har inte det vackra crispet man fÄr frÄn dyra preampar i övre midden och diskanten, men lÄter sÄ fint & detaljerat att ny preamp inte kommer fören typ sist pÄ listan över saker att uppgradera i min egen studio :-)

Postat (redigerat)
StudioProjects VTB-1
Dubbla kostnaden mot Behringer-preampen men jag hĂ„ller med om att det Ă€r ett bra val. 🙂

Med en bright Röde-mik kanske det jĂ€mnar ut sig lite 😉

Redigerat av Linus
Postat

Jag köpte en begagnad vtb-1 i nyskick för 600:-. Kunde inte varit mer nöjd! Bra transparent förstÀrkning och skön vÀrme som man kan krÀma pÄ sÄ mycket man sjÀlv vill.

Postat

Med en bright Röde-mik kanske det jĂ€mnar ut sig lite 😉

Well, den har fortfarande en bra topp tycker jag! Lite rundare Àn Behringer (som jag tycker kan lÄta lite distad i diskanten), men den gÄr hela vÀgen frÄn ner till upp :-)

Tack för bra och snabba svar! 🙂

Jag har detta ljudkort: http://www.thomann.d...am_us122mk2.htm

StudioProjects VTB-1 Àr det en transformer eller tube?

Hur mycket mĂ„ste man lĂ€gga om man vill höra nĂ„gon skillnad? 🙂

De nada :-)

Ummm..kÀnner inte till ljudkortet mÄste jag erkÀnna. Gillar du inte soundet? *nyf* Det var ganska exakt 15 Är sen nu jag anvÀnde ljudkort med mick-förstÀrkning senast (undantaget en Focusrite Saffire-box jag fÄtt, men den har jag enbart anvÀnt till extra Send och Return), sÄ jag har ingen som helst aning om vad ett modernt kort klarar av...

VTB-1 kan stÀllas steglöst frÄn Solid State (vilket anvÀnder transformatorer till förstÀrkningen) och rör. SjÀlv mÄste jag dock sÀga att jag inte gillade röret alls. Det gÄr alldeles utmÀrkt att byta ut till nÄt bÀttre, men till det mesta jag gör sÄ funkar rak solid state mycket bÀttre ÀndÄ :-)

Vad gÀller hur mycket man mÄste lÀgga för att mÀrka skillnad, det Àr vÀldigt svÄrt att svara pÄ tyvÀrr. Det Àr frÀmst enligt min erfarenhet tvÄ saker som gör att man mÀrker större skillnad Àn andra gÄnger, och det första Àr om man har bra medlyssning. Utan bra medlyssning lÄter det mesta över ren budget-klass ungefÀr likadant i rÄtt tillstÄnd (dvs ofiltrerat och oproducerat). Det andra Àr i mix - en signal frÄn en bra förstÀrkare Àr mycket lÀttare att fÄ som man vill i mixen Àn en dÄlig förstÀrkare dÄ den lÀgger till grumlighet och otydlighet som blir vÀrre ju fler lager man kör i mixen.

Sen hÀnger det Àven vÀldigt mycket pÄ övrig utrustning ÄssÄ. En helt orgastisk mickförstÀrkare med en muggig China-mick fÄr onekligen micken att lÄta nÄgot bÀttre, inte sÄ att micken blir bÀttre, den försÀmras bara mindre. Men sÀg att man har 11.000:- att lÀgga och vet med sig att man inte kommer kunna lÀgga mer pÄ vÀldigt lÀnge, sÄ kan man frÄga sig om det Àr vÀrt att lÀgga 10 lapp pÄ en förstÀrkare som ska förstÀrka en mugg-mick för en tusing med lite bÀttre ljud omedelbart, eller om man inte hellre skulle vÀnda pÄ det och köpa en enkel förstÀrkare för en 1500:- och lÀgga 9500 pÄ micken istÀllet för att fÄ ett markant bÀttre ljud direkt. Sen Àr A/D-omvandlarna helt avgörande, men det kan du ju inte göra mycket Ät just nu oavsett hur dom du redan har Àr, och riktigt bra A/D (analog till digital omvandling) Àr svindyr.

I ditt fall har du ju dock redan en mick som du verkar trivas med, och jag misstÀnker, som Àven Linus nÀmnde, att en Röde förmodligen skulle kunna trivas ganska bra med en VTB-1! Vad du kommer tycka kan enbart du sÀga, men sjÀlv har jag glatt anvÀnt mina tvÄ i nÄnstans runt 6-7 Är utan att kÀnna nÄt större behov av att prioritera uppgradering pÄ lÀnge :-)

Postat

Well, den har fortfarande en bra topp tycker jag! Lite rundare Àn Behringer (som jag tycker kan lÄta lite distad i diskanten), men den gÄr hela vÀgen frÄn ner till upp :-)

De nada :-)

Ummm..kÀnner inte till ljudkortet mÄste jag erkÀnna. Gillar du inte soundet? *nyf* Det var ganska exakt 15 Är sen nu jag anvÀnde ljudkort med mick-förstÀrkning senast (undantaget en Focusrite Saffire-box jag fÄtt, men den har jag enbart anvÀnt till extra Send och Return), sÄ jag har ingen som helst aning om vad ett modernt kort klarar av...

VTB-1 kan stÀllas steglöst frÄn Solid State (vilket anvÀnder transformatorer till förstÀrkningen) och rör. SjÀlv mÄste jag dock sÀga att jag inte gillade röret alls. Det gÄr alldeles utmÀrkt att byta ut till nÄt bÀttre, men till det mesta jag gör sÄ funkar rak solid state mycket bÀttre ÀndÄ :-)

Vad gÀller hur mycket man mÄste lÀgga för att mÀrka skillnad, det Àr vÀldigt svÄrt att svara pÄ tyvÀrr. Det Àr frÀmst enligt min erfarenhet tvÄ saker som gör att man mÀrker större skillnad Àn andra gÄnger, och det första Àr om man har bra medlyssning. Utan bra medlyssning lÄter det mesta över ren budget-klass ungefÀr likadant i rÄtt tillstÄnd (dvs ofiltrerat och oproducerat). Det andra Àr i mix - en signal frÄn en bra förstÀrkare Àr mycket lÀttare att fÄ som man vill i mixen Àn en dÄlig förstÀrkare dÄ den lÀgger till grumlighet och otydlighet som blir vÀrre ju fler lager man kör i mixen.

Sen hÀnger det Àven vÀldigt mycket pÄ övrig utrustning ÄssÄ. En helt orgastisk mickförstÀrkare med en muggig China-mick fÄr onekligen micken att lÄta nÄgot bÀttre, inte sÄ att micken blir bÀttre, den försÀmras bara mindre. Men sÀg att man har 11.000:- att lÀgga och vet med sig att man inte kommer kunna lÀgga mer pÄ vÀldigt lÀnge, sÄ kan man frÄga sig om det Àr vÀrt att lÀgga 10 lapp pÄ en förstÀrkare som ska förstÀrka en mugg-mick för en tusing med lite bÀttre ljud omedelbart, eller om man inte hellre skulle vÀnda pÄ det och köpa en enkel förstÀrkare för en 1500:- och lÀgga 9500 pÄ micken istÀllet för att fÄ ett markant bÀttre ljud direkt. Sen Àr A/D-omvandlarna helt avgörande, men det kan du ju inte göra mycket Ät just nu oavsett hur dom du redan har Àr, och riktigt bra A/D (analog till digital omvandling) Àr svindyr.

I ditt fall har du ju dock redan en mick som du verkar trivas med, och jag misstÀnker, som Àven Linus nÀmnde, att en Röde förmodligen skulle kunna trivas ganska bra med en VTB-1! Vad du kommer tycka kan enbart du sÀga, men sjÀlv har jag glatt anvÀnt mina tvÄ i nÄnstans runt 6-7 Är utan att kÀnna nÄt större behov av att prioritera uppgradering pÄ lÀnge :-)

Tack för en bra svar 🙂

Börjar luta mot VTB-1:an. Jag har ju inte jĂ€ttebra koll pĂ„ preamps, men jag tror att jag kommer kunna fĂ„ fram ett bĂ€ttre och starkare signal med den. Jag vill inte heller lĂ€gga svinmycket pĂ„ nĂ„gon. Är nöjd med Röde-micken 🙂

Men borde jag kolla om mitt ljudkort klarar av VTB-1:an?

Funkar Röde-micken att spela in gitarr med? Jag har nÄgra superlux-mickar som Àr helt okej för akustiskgitarr.

Postat

Om ljudkortet har line in (och det har det sĂ€kert), sĂ„ funkar det fint med VTB-1. 🙂

Vilken mick som funkar fĂ„r du nog avgöra sjĂ€lv genom att testa. Röde Ă€r det rĂ€tt tunnsĂ„tt med pĂ„ min testsite, men jag har ett gĂ€ng olika mickar dĂ€r, som du kan hĂ€mta smakprov pĂ„ hur de kan lĂ„ta. 🙂

Postat

Det beror pÄ...

Om du har en preamp inbyggd i ljudkortet, som kan ge 60dB gain, sÄ blir det precis lika mycket förstÀrkning som med en extern preamp som kan ge 60dB gain.

Av den anledningen Àr det alltsÄ ofta ganska meningslöst att skaffa en extern preamp. Sedan beror det pÄ kinkighetsnivÄn. Om man redan har uppgraderat det mesta och har en grymt bra rigg i övrigt, sÄ kan man uppskatta de smÄ skillnaderna bÀttre om man jÀmför mellan olika transparenta preamps, men om inte övriga riggen Àr riktigt kanonbra, sÄ Àr det normalt ingen mening. Om man dÀremot skaffar en fÀrgande preamp sÄ handlar det om en annan ljudkaraktÀr.

ApropĂ„ fĂ€rgande preamps, sĂ„ Ă€r det lika bra att ta upp det populĂ€ra Ă€mnet "rörvĂ€rme" Ă€nnu en gĂ„ng... 😉 RörfĂ€rgning Ă€r som regel ganska subtil och det som de flesta tror Ă€r "rörvĂ€rme", Ă€r i sjĂ€lva verket ofta transformatorfĂ€rgning. En rörpreamp kan byggas lika transparent som en transistorpreamp, om den konstrueras för att vara transparent, sĂ„ rör Ă€r inte automatiskt en garanti för "rĂ€tt" sound...

• Gilla 1
Postat

Det beror pÄ...

Om du har en preamp inbyggd i ljudkortet, som kan ge 60dB gain, sÄ blir det precis lika mycket förstÀrkning som med en extern preamp som kan ge 60dB gain.

Av den anledningen Àr det alltsÄ ofta ganska meningslöst att skaffa en extern preamp. Sedan beror det pÄ kinkighetsnivÄn. Om man redan har uppgraderat det mesta och har en grymt bra rigg i övrigt, sÄ kan man uppskatta de smÄ skillnaderna bÀttre om man jÀmför mellan olika transparenta preamps, men om inte övriga riggen Àr riktigt kanonbra, sÄ Àr det normalt ingen mening. Om man dÀremot skaffar en fÀrgande preamp sÄ handlar det om en annan ljudkaraktÀr.

ApropĂ„ fĂ€rgande preamps, sĂ„ Ă€r det lika bra att ta upp det populĂ€ra Ă€mnet "rörvĂ€rme" Ă€nnu en gĂ„ng... 😉 RörfĂ€rgning Ă€r som regel ganska subtil och det som de flesta tror Ă€r "rörvĂ€rme", Ă€r i sjĂ€lva verket ofta transformatorfĂ€rgning. En rörpreamp kan byggas lika transparent som en transistorpreamp, om den konstrueras för att vara transparent, sĂ„ rör Ă€r inte automatiskt en garanti för "rĂ€tt" sound...

Ett exempel: min nya SE Electronics 2200t (rörmick m preamp), den lÄter hur transparent som helst faktiskt.

Postat

Det beror pÄ...

Nu har jag ingen koll om mitt ljudkort har en inbyggd preamp, den har en phantom iaf! Är vtb-1:an rör?

Gog fortsÀttning till er!

Postat

Nu har jag ingen koll om mitt ljudkort har en inbyggd preamp, den har en phantom iaf! Är vtb-1:an rör?

Gog fortsÀttning till er!

Har du en mikrofoningÄng, sÄ sitter det en micpreamp dÀr - och eftersom du har fantommatning, sÄ finns det en mikrofoningÄng (fantommatning finns nÀmligen bara frÄn micpreamps). En micpreamp Àr helt enkelt nödvÀndig om man ska kunna förstÀrka den svaga signalen frÄn micken, sÄ att den kommer upp i en hanterbar nivÄ.

VTB-1 Àr en transistorpreamp dÀr det ocksÄ sitter ett rör som en send-effekt i burken. Det Àr alltsÄ inte en "Àkta" rörpreamp dÀr hela signalen blir rörförstÀrkt, utan en sorts hybrid.

Postat
Okej, du skrev att du inte hade mikpreamp, sÄ jag antog att ditt ljudkort inte hade nÄgon.

Men ljudkortet har en inbyggd mikpreamp och slutsatsen Àr dÄ att du inte Àr nöjd med ljudkortets preamp och vill ha nÄgot bÀttre. DÄ ser jag inga som helst anledningar att köpa Behringer-preampen du sjÀlv föreslÄr, likasÄ ART-preampen.

VTB-1 Àr vÀldigt trevlig - men jag undrar om det verkligen Àr preamp du behöver? LikasÄ om ditt ljudkort kan ta tillvara pÄ fördelarna med VTB-1 eller om det bara skulle brusa ner signalen.

Postat

Okej, du skrev att du inte hade mikpreamp, sÄ jag antog att ditt ljudkort inte hade nÄgon.

Men ljudkortet har en inbyggd mikpreamp och slutsatsen Àr dÄ att du inte Àr nöjd med ljudkortets preamp och vill ha nÄgot bÀttre. DÄ ser jag inga som helst anledningar att köpa Behringer-preampen du sjÀlv föreslÄr, likasÄ ART-preampen.

VTB-1 Àr vÀldigt trevlig - men jag undrar om det verkligen Àr preamp du behöver? LikasÄ om ditt ljudkort kan ta tillvara pÄ fördelarna med VTB-1 eller om det bara skulle brusa ner signalen.

Okej! Tror jag börjar förstÄ. Jag tycker att den i ljudkortet inte rÀcker alls, mÄste skruva upp Ànda i botten för att det ska funka okej.

Vad skulle jag annars behöva om inte preamp Ă€r nykeln? 🙂 Sedan gillar jag ljudet frĂ„n preampen!

Postat

Okej! Tror jag börjar förstÄ. Jag tycker att den i ljudkortet inte rÀcker alls, mÄste skruva upp Ànda i botten för att det ska funka okej.

Vad skulle jag annars behöva om inte preamp Ă€r nykeln? 🙂 Sedan gillar jag ljudet frĂ„n preampen!

Det beror pÄ...

Vad Àr det för specifikation pÄ ljudkortets preamp - alltsÄ hur mÄnga dB kan den förstÀrka (det stÄr i manualen)?

Vad Àr det för mick du anvÀnder?

Har du nÄgon pad aktiverad (brukar stÄ -10dB eller liknande pÄ knappen) - antingen pÄ micken eller pÄ ljudkortets preamp?

Postat

Det beror pÄ...

Vad Àr det för specifikation pÄ ljudkortets preamp - alltsÄ hur mÄnga dB kan den förstÀrka (det stÄr i manualen)?

Vad Àr det för mick du anvÀnder?

Har du nÄgon pad aktiverad (brukar stÄ -10dB eller liknande pÄ knappen) - antingen pÄ micken eller pÄ ljudkortets preamp?

Har kollat manualen, det Ànda jag hittar Àr " Maximum input level: +2 dbu (when INPUT knob is set to LINE) " Detta Àr vid MIC-input.

Maximum output leveln Àr pÄ +6dbV.

Detta frÄn thomann:

Tascam US-122 Mk2 24bit Audio/MIDI Interface - for Windows/Mac, 2x in/out, 2x XLR mic inputs with 48V phantom thomann power, enhanced high grade mic preamps, 2x analog line inputs (1x switchable to hi-Z guitar, bass input), MIDI in/out, 24bit/96kHz, latency-free monitoring with switchable mono function, USB 2.0 (supports USB 1.1), USB bus powered, aluminium side panels, includes Cubase LE4.

Ingen knapp pÄslagen! :/

Det Àr en Röde, krÀver phantom.

Postat

StÄr det inget om vilken förstÀrkning det blir nÀr ratten stÄr helt uppskrivad till Mic?

Tascams hemsida verkar vara nere just nu, sÄ jag kunde inte kolla i manualen sjÀlv...

StÄr du lÄngt ifrÄn micken nÀr du sjunger - och sjunger du mot rÀtt sida av micken (det Àr ett vÀldigt vanligt fel att ha fel sida vÀnd mot sig...) ?

Postat (redigerat)

Analog audio input/output MIC IN (Balanced) terminal Connector: XLR-3-31 equivalent

Nominal input level:

–58 dBu (When INPUT knob is set to MIC)

–14 dBu (When INPUT knob is set to LINE)

Maximum input level:

+2 dBu (When INPUT knob is set to LINE)

Input impedance: 2.2 kΩ

Edit: Vet inte om det sÀger nÄ't....

Redigerat av BluesBoy
Postat

Jag tillÀgger, pÄ Röde-miken sitter det en liten guldfÀrgad prick pÄ framsidan.

US-122mk2 har gainpotar som gĂ„r i nivĂ„steg frĂ„n line till mic. VĂ€ldigt osĂ€kert vad det innebĂ€r i förstĂ€rkning nĂ€r den Ă€r uppvriden pĂ„ max 🙂

Om du skaffar VTB-1 kopplar du den till Line in och vrider ner potarna till noll.

Postat

Bluesboy: Tack!

Claes: Har inte tĂ€nkt pĂ„ om jag har micken rĂ€tt! 😼 Ska prova nu!

Jag vet inte om det hjÀlper men jag kopplar micken med xlr-kapel(mic)

Linus: Potarna pĂ„ ljudkortet eller preampen? 🙂

Postat

SvÄrt att sÀga nÀr man inte vet mer om ljudkortet... Det kan ju vara sÄ, att det bara kan ge +40dB gain eller nÄgot - men Ä andra sidan har jag för mig att Röde brukar ge en ganska stark utsignal och i sÄ fall borde det rÀcka till ÀndÄ... BÀst hade varit om du har möjlkighet att testa med en lös preamp för att se om det blir det resultat som du behöver.

Hur lÄngt avstÄnd har du till micken nÀr du sjunger?

Postat

Tjohej

Om du kan hantera en lödkolv,, bygg en sjÀlv. kostar typ 50 pix sÄ har du

en riktigt bra (balanserad)preamp för mic och gitarrer.. Finns hur mycke enkla ritningar

som helst.. De preampar som sÀljs innehÄller oftast enkla ic som man kan fÄ för 10 :- st.

typ pÄ kjell.com eller pÄ conrad.

Frekvenser, brus och förstÀrkning pÄ de vanligaste och billigaste ic för preamp Àr fantastiskt bra.

Inte fasen skulle jag ge flera tusen för en preamp, som innehÄller prylar för nÄgon hundring.

Vill du har rör-ljud (trafo-brum), anvÀnd VST-plugg.. enklast, finns gratis ..

Enklast Àr oftast bÀst...

/johan

Postat

Tjohej

Om du kan hantera en lödkolv,, bygg en sjÀlv. kostar typ 50 pix sÄ har du

en riktigt bra (balanserad)preamp för mic och gitarrer.. Finns hur mycke enkla ritningar

som helst.. De preampar som sÀljs innehÄller oftast enkla ic som man kan fÄ för 10 :- st.

typ pÄ kjell.com eller pÄ conrad.

Frekvenser, brus och förstÀrkning pÄ de vanligaste och billigaste ic för preamp Àr fantastiskt bra.

Inte fasen skulle jag ge flera tusen för en preamp, som innehÄller prylar för nÄgon hundring.

Vill du har rör-ljud (trafo-brum), anvÀnd VST-plugg.. enklast, finns gratis ..

Enklast Àr oftast bÀst...

/johan

Sökte upp en enkel bra lite fort...

http://www.extremecircuits.net/2010/07/balanced-microphone-preamplifier.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.