Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lättare att jämföra i ett daw? Lättare än i vaddå?

Som jag tolkade ditt första inlägg så lät det som att du först lyssnar på den ena micken sen kopplar om alla sladdar för att lyssna på den andra och sen måste koppla om igen för att lyssna på den första igen. Jag kanske misstolkade det, men om det är så du går till väga så måste det ju vara lättare att spela in det, sen hur du spelar in det spelar väll ingen större roll bara det är lätt att skifta mellan dem.

Annons
Postat (redigerat)

Som jag tolkade ditt första inlägg så lät det som att du först lyssnar på den ena micken sen kopplar om alla sladdar för att lyssna på den andra och sen måste koppla om igen för att lyssna på den första igen. Jag kanske misstolkade det, men om det är så du går till väga så måste det ju vara lättare att spela in det, sen hur du spelar in det spelar väll ingen större roll bara det är lätt att skifta mellan dem.

Hm. Nog var jag väl ganska tydlig med att jag vill kunna lyssna på bägge mickarna samtidigt:

Det enda sättet att verkligen kunna höra skillnad på två mickar är att koppla upp dem genom en bra stereopreamp, helst genom varsin bra kompressor och på med ett snyggt reverb på bägge två, sen klicka mellan de bägge för att höra skillnaden. Har man bara en ingång på ett ljudkort o ska krångla med att skifta kablar osv har man aldrig samma möjlighet att ta reda på vilken som låter bäst. Eller som man själv gillar bäst. Kopplar man upp några mickar genom en hyfsad PA-mixer o hörlursuttaget i musikaffäreren kan man nog även så göra sig en skaplig uppfattning... Men att bara lyssna på en enda är nog svårt, speciellt för oss gröngölingar.

Ska man uppgradera till en så pass bra mick har man säkerligen redan nåt man spelar in med, och det på mer än en kanal, hehe. Troligtvis en DAW...

Jag kopplar upp två mickar bredvid varann så jag kan höra bägge i lurarna samtidigt, eller muta tyst på den ena. Har man nån musik inspelad man kan testa att sjunga till samtidigt och växla sekundsnabbt mellan mickarna är det ännu bättre. Måste man böka med sladdbyte och justering av gain mm är det väldigt svårt att veta vilken som är bäst. Man kan ju dessutom testa att lägga till lite eq på varje mick och få ut det bästa av bägge. Hur dyr mick man än har så är det ju ganska troligt att man kan få fram ett snyggare ljud om man eq-ar lite. Den ena micken kanske låter bättre än den andra med eq, en låter kanske bäst utan, beror förstås på vilken röst man har inte bara på micken o akustiken.

Det är ju vid inspelningstillfället man kan testa olika avstånd mm. Sen lyssnar man ju förstås även efteråt hur det låter i monitorerna

Har man en hemmastudio med ett ljudkort med bara en ingång tycker jag man borde skaffa nåt så man åtminstone kan spela in med två mickar, eller en line o en mick samtidigt. Det går att få fina stereoinspelningar av ak gitarr med två helt olika mickar, tom snyggare än med ett matchat stereopar. Tex en stormembranare ca en meter från gitarren plus en SM57 ganska nära. SM57an har man till gitarrförstärkarn annars. Jag spelade nyss in ak gitarr med bara min TLM49, inget fel på det ljudet, men tråkigare än en stereoinspelning.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Ja då ber jag om ursäkt. Vi menar ungefär samma sak. Jag tycker det är lättare att lyssna efter, när man inte sjunger samtidigt (precis som du också gör).

• 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.