NutCase Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 Åsikter om dessa? Ska främst använda för sång (man) och kanske en del akustisk gitarr. Var först inne på att skaffa Bluebird men lyssnade på en jämförelse med TLM-102 och Bluebird hade i mitt tyckte inte en chans. Läste en tråd på internet av någon som ägde både NT2-A och TLM-102 och inte tyckte han hörde någon större skillnad. Kan tillägga att jag är väldigt sugen på att äga en Neumann, men Röden är ju ett bra budgetalternativ om de låter ganska lika? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Germer Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 Neumannen är ganska många snäpp bättre tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 tlm102 har väl en rejäl diskantskjuts Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 Nilsson äger/har ägt bägge, så han kan nog kommentera. Själv har jag bara NT2:an, men den funkar absolut bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 (redigerat) tlm102 har väl en rejäl diskantskjuts Det är nog ganska säkert den dyrare TLM103 du tänker på har diskantskjuts. 102 har det inte tycker jag, har läst rätt friskt om den också och aldrig sett den kommentaren, däremot om just TLM103. TLM102 har tvärtom ev en anings boost i low mid... Nilsson äger/har ägt bägge, så han kan nog kommentera. Själv har jag bara NT2:an, men den funkar absolut bra. Jo jag hade först NT2-A som bästamick (har en kvar fortfarande) sen skaffade jag först en, sen två TLM102. Ett rejält lyft, jag kunde jämföra dem med att ha dem inkopplade samtidigt i en bra stereopreamp. NT2-A har ju valbara karaktärer som cardioid, omni och åtta vilket är användbart ibland, det har ju inte en TLM102 NT2-A är väldigt bra på trummor som OH eller närmickning av pukor, mickar man pukor kan man 8-koppla den, då slipper man nästan helt läck från resten av trummorna. Som truminspelningsmick är det mindre skillnad på dem än till sång o tex ak gitarr. TLM102 är ganska sällan till salu beg, det säger en del. Jag sålde dock mina för att få råd med en beg TLM49, jag är ganska torsk på Neumann... Som stereopar för OH o ak gitarr har jag skaffat ett par Shure SM137 småmembranare, är väldigt förtjust i dem också. Samtidigt kan jag säga det jag brukar säga; att jag tycker en bra kompressor (eller en bra channelstrip) har lika stor del i ett bra sångljud som micken. Bara vad jag tycker, det finns ju många bra mickar, bäst är att få testa dem, helst två eller fler olika uppkopplade samtidigt så man kan sjunga o snacka genom bägge med lurar på skallen. Kan man bara höra på en i taget är det mkt svårare att avgöra vilken man gillar bäst.... 😎 Redigerat 22 december 2012 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NutCase Postat 22 december 2012 Trådstartare Dela Postat 22 december 2012 Tack för svar. Är glad att jag inte förhastade mig och köpte Bluebird. Har läst en hel del bra om den, men av det jag hört tycker jag inte den håller måttet. Lyssnade på Claes testsite och där låter den rätt platt och tråkig och på detta youtubeklipp låter TLM-102 många klasser bättre: (man måste se i 720p för att höra skillnad). Lutar nog åt en TLM-102. Bara känslan av att ha en Neumann lär ju göra att man sjunger med mer självförtroende ha ha. Angående diskanten så har jag också läst att TLM-103 är den som låter lite jobbig i det övre registret. Skulle gärna skaffa mig en TLM49, men för mig som amatörmusiker hemma går det nog inte riktigt att motivera ett sådant köp. Då ska man nog ha ett behandlat rum å grejer :/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 Jagä r osäker, men jag tror jag hade hem en Bluebird på test en gång, den ser skitsnygg ut med en kropp nedtill o en kula på en stång med membranet i. Jag gillade inte det ljudet. Den brusade ganska mycket också. TLM102 är helt tysta, så tysta de nu kan bli. De har en nackdel, de är så känsliga att de tar upp golvstampsljud väldigt lätt, i alla fall utan extra shockmount. Jag vande mig vid det och höll stilla föttrena... NT2A är tvärtom, den tar inte upp några såna ljud alls nästan, även utan shockmounten. Den kan man ha som handhållen mick om man är lite försiktig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NutCase Postat 22 december 2012 Trådstartare Dela Postat 22 december 2012 Så jag kan lika gärna skaffa en NT2-A? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 Så jag kan lika gärna skaffa en NT2-A? om du inte kan hålla fötterna stilla så "ja" 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NutCase Postat 22 december 2012 Trådstartare Dela Postat 22 december 2012 (redigerat) Ha ha...dum fråga av mig kanske. Vad jag menar är låter de så pass nära varandra i ljudkvalitet att ett köp av TLM-102 framför NT2-A inte är motiverat? Det skiljer trots allt över 1500:-. Trött på att vara dumsnål dock. Neumann är ju alltid Neumann 😄 Redigerat 22 december 2012 av NutCase Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 önskar jag kunde vara till hjälp.. har en rödek2 själv, som ska vara typ en nt2a med rör och den är en helt ok mick.. iofs rätt bright vilket jag fattat att nt2an inte är utan mer neutral (har jag läst) neumann vet jag inte myxket om.. har läst att det finns mer bang for the buck mikrofoner att köpa en neumanns budget alternativ iaf tyckte 102:an lät lite hypad på ett jobbigt sätt i videon lycka till 🙂 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 Jag kan säga att jag tyckte det var en rejäl skillnad till det bättre med en TLM102 än NT2-A. Sjunger du även mkt live kanske en Neumann KMS105 är ett alternativ, den är ju en fantommatad sångmick som är bland det bästa som finns till scenbruk, har läst att den även används i studio. http://www.blocket.se/stockholm/Neumann_KMS105_44191752.htm?ca=5&w=3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NutCase Postat 22 december 2012 Trådstartare Dela Postat 22 december 2012 Tack för svar gubbar 🙂 Sjunger inte mycket live. Det är mest för studiobruk hemma. Har idag kinamickar, SM58 och annat "skit"...vill ta nästa steg och satsa på något som kanske kommer att hålla hela livet och då känns Neumann som något bra tänker jag? Samtidigt är ju mickar sådant man gärna vill ha en hel arsenal av 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 december 2012 Dela Postat 22 december 2012 Köp nåt bra beg. Den här kanske nån känner till? Ingen aning vad den kostar ny... http://www.vend.se/ad.php?144755 Låter väldigt fint på gitarren: Lite snyggare diskant än TLM102. Kanske... Här får den kanon reviews http://www.sweetwater.com/store/detail/MA201FET Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 Det är nog ganska säkert den dyrare TLM103 du tänker på har diskantskjuts. 102 har det inte tycker jag, har läst rätt friskt om den också och aldrig sett den kommentaren, däremot om just TLM103. TLM102 har tvärtom ev en anings boost i low mid... säger herr nilsson det? http://recordinghacks.com/graphs.php/1192-0715 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 säger herr nilsson det? http://recordinghack...s.php/1192-0715 Neumanns egen kurva ser lika ut... Jag har då inte upplevt den som vass i diskanten, inte på min röst i alla fall, min röst släpper nog inte ifrån sig så mycket ljud i 10 khz regionen... Här jämför Studio 102 an 0 103an, de tycker att 102an går djupare i bas o ögre i diskant, 103 högre i high mid. http://studio.idg.se/2.1078/1.294397/tlm-102---stor-mikrofon-i-litet-format Dn får hur som helst väldigt bra reviews http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/neumanntlm102.htm När jag köpte en försökte jag lista ut vad som kunde vara alternativen i samma prisklass, men hittade aldrig något. Ingen som har nåt alternativ? Jag sålde mina två 102or till en snubbe som framförallt skulle spela in flygel, han verkade väldigt nöjd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 (redigerat) Nt2an är kanon, dock ganska tydligt övre register vilket kan bli problematiskt på vissa röster. Ska man ha en prisvärd mick under 10.000 brukar jag rekommendera shure ksm32 🙂 Mvh Jon Redigerat 23 december 2012 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 Neumanns egen kurva ser lika ut... Jag har då inte upplevt den som vass i diskanten, inte på min röst i alla fall, min röst släpper nog inte ifrån sig så mycket ljud i 10 khz regionen... nej uppåt 10kHz blir det mest "luftigt" - inte så vasst som neråt 5-6k Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 nej uppåt 10kHz blir det mest "luftigt" - inte så vasst som neråt 5-6k Kan kanske bli lite överdrivet på cymbalerna om man kör den OH. Jag fick lite kommentarer på det då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 En sån här Gemini då? Man kan välja mellan rör eller solid state? Mysko... Påstås kosta 8000 kr ny. Handla beg is the shit tycker jag. http://www.blocket.se/stockholm/SE_Gemini_5_Helt_ny_44050347.htm?ca=5&w=3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 Kan kanske bli lite överdrivet på cymbalerna om man kör den OH. Jag fick lite kommentarer på det då. ganska lätt att dämpa ner med en eq Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hipsterloffot (oregistrerad) Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 Om stampet går igenom är det dags att uppgradera sitt mikrofonstativ till att börja med. Knappast ett argument att ta till när det vankas mikrofonköp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 23 december 2012 Dela Postat 23 december 2012 Var länge sen jag testade någon av dem, men vad jag minns gillade jag inte NT2:an alls, den lät för kall och maskinell för min smak. 102:an däremot vill jag minnas jag tyckte om en hel del! Föredrar fortfarande U47 eller U87, särskilt till vad jag behöver dem till , men tyckte 102:an var bra & hade en snygg men inte överdriven värme :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 december 2012 Dela Postat 24 december 2012 Var länge sen jag testade någon av dem, men vad jag minns gillade jag inte NT2:an alls, den lät för kall och maskinell för min smak. 102:an däremot vill jag minnas jag tyckte om en hel del! Föredrar fortfarande U47 eller U87, särskilt till vad jag behöver dem till , men tyckte 102:an var bra & hade en snygg men inte överdriven värme :-) Ja det var en bra beskrivning. NT2-A är kall i jämförelse TLM102 helt varm o go. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 24 december 2012 Dela Postat 24 december 2012 Ja det var en bra beskrivning. NT2-A är kall i jämförelse TLM102 helt varm o go. Den låter Neumann helt enkelt *dräggel* ;-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 december 2012 Dela Postat 24 december 2012 Det enda sättet att verkligen kunna höra skillnad på två mickar är att koppla upp dem genom en bra stereopreamp, helst genom varsin bra kompressor och på med ett snyggt reverb på bägge två, sen klicka mellan de bägge för att höra skillnaden. Har man bara en ingång på ett ljudkort o ska krångla med att skifta kablar osv har man aldrig samma möjlighet att ta reda på vilken som låter bäst. Eller som man själv gillar bäst. Kopplar man upp några mickar genom en hyfsad PA-mixer o hörlursuttaget i musikaffäreren kan man nog även så göra sig en skaplig uppfattning... Men att bara lyssna på en enda är nog svårt, speciellt för oss gröngölingar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tegen Postat 24 december 2012 Dela Postat 24 december 2012 Det enda sättet att verkligen kunna höra skillnad på två mickar är att koppla upp dem genom en bra stereopreamp, helst genom varsin bra kompressor och på med ett snyggt reverb på bägge två, sen klicka mellan de bägge för att höra skillnaden. Har man bara en ingång på ett ljudkort o ska krångla med att skifta kablar osv har man aldrig samma möjlighet att ta reda på vilken som låter bäst. Eller som man själv gillar bäst. Kopplar man upp några mickar genom en hyfsad PA-mixer o hörlursuttaget i musikaffäreren kan man nog även så göra sig en skaplig uppfattning... Men att bara lyssna på en enda är nog svårt, speciellt för oss gröngölingar. Eller så köper man en dator och kör in dem i ett daw så kan man spela in och växla mellan dem hur mycket man vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 december 2012 Dela Postat 24 december 2012 Eller så köper man en dator och kör in dem i ett daw så kan man spela in och växla mellan dem hur mycket man vill. Med bara en ingång på ljudkortet blir det två olika inspelningar. Inte lika lätt att höra då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tegen Postat 24 december 2012 Dela Postat 24 december 2012 Med bara en ingång på ljudkortet blir det två olika inspelningar. Inte lika lätt att höra då. Så sant men anser nog att det är lättare att jämföra i ett daw eftersom det är så enkelt att spela in många takes och skaffa sig en uppfattning. Jag tror att dom som är någorlunda duktiga på sina instrument kan få det ganska likt också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 december 2012 Dela Postat 24 december 2012 Så sant men anser nog att det är lättare att jämföra i ett daw eftersom det är så enkelt att spela in många takes och skaffa sig en uppfattning. Jag tror att dom som är någorlunda duktiga på sina instrument kan få det ganska likt också. Lättare att jämföra i ett daw? Lättare än i vaddå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.