Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla kloka pianister mfl!

Har av utrymmeskäl inte plats för ett riktigt piano, och har därför tittat efter digitalpianon. Spelar för att det är kul, inget avancerat, men vill komma så nära ett vanligt piano som möjligt. Har ju tyvärr begränsad budget, och har därför tittat på begangnade digitalpianon, exempelvis yamaha clavinova clp-411 & clp-840 som ligger runt 5500kr-6500kr. Vad jag har kunnat googla mig fram till (har inte ringt på några annonser ännu) så verkar de ha några år på nacken, och därför funderar jag lite på vad man ska tänka på när man köper begangnat, är det bättre att köpa ett nytt kanske, i budgetklassen? Brukar det vara några speciella problem med digitalpianon som varit med ett tag? Är det prisvärt enligt ovanstående modeller?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Jag brukar alltid rekommendera liknande som jag själv har. Kawai CA 51, trätangenter och olika vägt uppe och nere. OOOO, känslan att spela på det har jag inte kommit i närheten av med något annat piano. Ljudet är kanske dock inte lika bra som de dyrare yamaha elpianona. Du kan nog dock inte hitta ett sådant piano frö 6500, men kanske...

En tangent har blivit lite seg i mitt piano ibland, men bara så där lite segt att jag knappt tänker på det, bara ibland. Så jag tänker att du ska kolla så att alla tangenter fungerar. Så att ljudet inte är konstigt, att högtalarna har spruckigt eller liknande. Resten är ju bara så att det ser ut som du vill ha det.

Jag tror att 3-4 år spelar ingen större roll. Tror till och med att pianon som är 6 år kan funka minst lika bra. Blir det äldre så ska det nog vara ett dyrare för att ljudkvalitén ska hålla. De flesta pianon står ju bara hemma hos folk så det brukar ju inte vara så skadade heller, och väldigt ospelade.

Postat

Det viktigaste du bör kolla noga om du köper ett beganat digitalpiano är tangenterna och att alla

har rätt anslag både i tonkänslighet, anslag, glapp osv. Blir det så att du i efterhand behöver byta

ut en tangent så är det ganska "meckigt" och det är ingenting man bör försöka sig på själv.

Känner en som råkat ut för detta, och då är kravet i regel att man själv måste frakta hela pianot

till tillverkaren/serviceteknikern för att byta en tangent. Dom flesta gör alltså inga hembesök för

sådant.

Postat

Finns det elpianon, typ Clavinova med pitch bend och mood wheel? Mitt gamla Clavinova (tjugo år typ) saknar det men har varit mycket driftsäkert i övrigt.

Postat

Min personliga favorit är sedan ett tag tillbaka Roland FP7. Ett digitalpiano där man faktiskt känner att ljuden "lever" som på ett riktigt piano. Jag har alltid blivit inspirerad av FP7, vilket jag sällan (aldrig?) blir av digitalpianon annars. Skön klaviatur också.

Nu såg jag att du ville lägga ca 6000 på ett begagnat. Vet inte vad ett FP7 går för på begmarknaden, men annars kan FP4 vara ett billigare, om än tråkigare, alternativ. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.