Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

måhända idiotisk idé..

Att en högtalare och en dynamisk mikrofon funkar på i princip samma sätt är väl rätt känt.

Jag undrar om man på något sätt kan få högtalaren i sig självt att fungera som mikrofon också, samtidigt?!

Jag tänker mig att man tar upp högtalarens vibrationer med samma membran ljudet spelas upp med (högtalarkonen), vore i så fall rätt smidigt att spela in gitarrförstärkare.. eller?

med reservation för att vara helt dum i kolan

/Micke

Annons
Postat

Sådana finns (ungefär), har tyvärr glömt bort namnet på dem. (Stötte på dem under min tid till sjöss.)

Postat

Det är riktigt att man kan använda en högtalare som mikrofon. Det låter dock oftast inget vidare och kan mer betraktas som ett sätt att effektmika.

Därmed funkar det sådär att göra det som du beskriver. Dessutom får det konsekvensen att du skickar förstärkt högtalarsignal rakt in i preamp/ljudkort, vilket garanterat får ödesdigra konsekvenser.

Vidare har jag hört en inspelning där man skickat hörlurssignal från en gitarrförstärkare till en mikrofon för att sedan mika upp miken. Tro vad ni vill, men det lät faktiskt tight, fett och lo-fi på samma gång. Experimentera mera!

Postat

jomenvisst, fast jag tänkte liksom att man har en slags omvandlare, ett mikutgångstrafo? så man slipper det med högtalarsignal in i preampen.

Jag tänkte väl lite att man isf har möjlighet att spela in exakt vad som spelas upp

Postat

jomenvisst, fast jag tänkte liksom att man har en slags omvandlare, ett mikutgångstrafo? så man slipper det med högtalarsignal in i preampen.

Jag tänkte väl lite att man isf har möjlighet att spela in exakt vad som spelas upp

Borde ju förvisso gå att lösa med någon sorts attenuator, men signalen från förstärkaren går ju aldrig att isolera och skulle överrösta signalen från elementet hur man än gör. Samtidigt så borde ju mikpreampens impedans blandas med högtalaren, vilket skulle kunna få konsekvenser för utgångstrafot i förstärkaren.

Kontaktmikrofon skulle jag undvika för att inte skada elementet.

Postat

redbox_big0450.jpg

den gör det du tänker om man kopplar den till utgången på förstärkaren

från boxen delar man sen signalen dels tioll högtalaren dels till inspelning

Postat

nja, nu kom vi ifrån utgångstänket, men som sagt, det kanske bara var dumt från början.

såhär:

Högtalare = membran och magnet - Mikrofon = membran och magnet

Att högtalarens fysiska rörelse blir exakt densamma som mikrofonmembranets, dvs, man använder högtalarens pappkon som membran till mikrofonen?

Högtalaren spelar alltså in det som spelas upp - samtidigt

Postat

Som Claes säger.. Det går inte samtidigt (om du tänker efter). Däremot var det en mycket vanlig konstruktion i äldre så kallade Walkie Talkies att man använde högtalaren

både som högtalare och mikrofon.. Då man tryckte in "push to talk" knappen blev den växlad om som mikrofon.

Postat

mm.. antagligen var det just bara korkat, men jag tycker det missförstås lite ändå :/

jag pratar inte om att skicka en signal från slutsteget in i en mikpreamp, i så fall vore väl själva högtalaren onödig?

ny formulering:

Man plockar upp ljudet från högtalaren med sig själv (högtalaren i fråga) som membran.

Postat

mm.. antagligen var det just bara korkat, men jag tycker det missförstås lite ändå :/

jag pratar inte om att skicka en signal från slutsteget in i en mikpreamp, i så fall vore väl själva högtalaren onödig?

ny formulering:

Man plockar upp ljudet från högtalaren med sig själv (högtalaren i fråga) som membran.

...men det blir ju precis samma sak som att skicka in slutstegets utgång i preampen, eftersom du bara har två trådar in till membranet, eller hur...?

Postat

ny formulering:

Tänk liknelsen med en likströmsmotor som du även kan använda som en generator - dock ej båda funktionerna samtidigt reaktiv/aktiv). Samma princi.

Postat

redbox_big0450.jpg

den gör det du tänker om man kopplar den till utgången på förstärkaren

från boxen delar man sen signalen dels tioll högtalaren dels till inspelning

En sån där finns till salu nu på vend eller blocket. I alla fall alldeles nyss...

Postat

...men det blir ju precis samma sak som att skicka in slutstegets utgång i preampen, eftersom du bara har två trådar in till membranet, eller hur...?

mja, fast så heter det ju att högtalaren gör en hel del för ljudet, antagligen därför man väljer att mika upp en gitarrstärkare framför att linea.

vill man ha en signal från preamp/förstärkare/slutsteg finns det ju betydligt enklare/bättre/smidigare tillvägagångssätt än det jag försöker klura ut.

Postat

mja, fast så heter det ju att högtalaren gör en hel del för ljudet, antagligen därför man väljer att mika upp en gitarrstärkare framför att linea.

vill man ha en signal från preamp/förstärkare/slutsteg finns det ju betydligt enklare/bättre/smidigare tillvägagångssätt än det jag försöker klura ut.

Ja - men att använda högtalaren som mikrofon ger ett mycket sämre ljud än en löjligt billig karaoke-mick från Clas Olsson, så du hade inte alls fått den färgningen som du är ute efter, även om det hade funnits två uppsättningar kablar för inkoppling till membranet.

Postat

Yamaha subkick baskaggemick har högtalarelement som mick. Används i kombination med en vanlig kaggemick för att fånga extra subfrekvenser.

Precis! Det är ett 6.5" baselement de använder där - men det blir som sagt bara bas som det funkar bra för. Resten av registret är det värre med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.