Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena.

Efter ett gäng spelningar där medhörningen har varit noll och ingenting har vi börjat snegla på ett In-earsystem som vi kan ta med oss och hyfsat snabbt montera.

Jag har plockat ihop ett paket på Thomann, med de billigaste grejerna för vårt behov. Det som jag inte listat ut än är hur man gör med sångmickarna. Ska man införskaffa splittar som man sätter mellan micken och stage-boxen, eller ska man bara be om en subgrupp som skickar enbart sång?

Vi vill helt enkelt kunna ställa in saker i replokalen och sen kunna i princip bara koppla in och göra småjusteringar för att få det ljud som vi vill ha.

Här är listan:

http://www.thomann.de/se/behringer_rx_1202_fx.htm

http://www.thomann.de/se/the_tbone_iem_100_863_mhz.htm

3 stycken http://www.thomann.de/se/the_tbone_iem_100_r_863_mhz.htm

http://www.thomann.de/se/thomann_rack_case_6u.htm

2 stycken http://www.thomann.de/se/millenium_amp_clamp.htm för gitarrförstärkare

Har jag missat något?

JAg vet att T-bone kanske inte är top of the line, men jag har en otroligt begränsad budget att röra mig med och allt det här kommer ändå landa på runt 6.500 kr.

/Anders

Annons
Postat

Tja, splitta micksignalerna låter ju lite vanskligt, men det går väl också. Om man kunde "tappa" lite signaler från mixern till monitormixern, och sen vidare till det trådlösa systemet så funkar väl det utmärkt. Det beror ju helt och hållet vad det är för mixer ni använder live.

Postat

Det kommer troligen skilja, beroende på var vi spelar. Oftast finns det en mixer på stället. Skulle vi stå för PA:t själva skulle det vara lättare att fixa till.

Men tills vidare får vi hoppas på en snäll ljudkille som kan tappa lite sångsignal till oss.

Postat

Intressant. Hur är in ear paketet, har du hört något om det själv, eller någon annan som provat det? Blir intresserad för är lite på gång att köpa något liknande.

Postat

Det jag har läst är att det funkar bra, sålänge man inte slänger det i golvet 🙂

Vi kommer till en början köra på en sändare, så alla har samma. Sen ska vi nog investera i en till för trummisen.

  • 2 veckor senare...
Postat

Det jag har läst är att det funkar bra, sålänge man inte slänger det i golvet 🙂

Vi kommer till en början köra på en sändare, så alla har samma. Sen ska vi nog investera i en till för trummisen.

Eftersom sändaren stödjer stereo och mono så borde det gå att pan'na vänster och höger kanal som sedan tas upp som en monomix i mottagaren.

Alltså totalt två olika mixar i mono isåfall.

Postat (redigerat)

Vad ska ni koppla in till IEM-systemet?

En lite upplyftande tanke kan ju annars vara att trummisen förmodligen inte behöver trådlöst IEM, borde funka bra med vanlig trådbunden. Hen rör sig väl inte runt på scen så mycket? 🙂

Edit: Lite fler trådar i ämnet:

Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

Tråd 4

Redigerat av JJRockford
Postat

Min förstatanke var att vi ska ha med oss utrustning så att vi själva kan micka upp stärkarna separat, lajna basen och sen be ljudteknikern att skicka sång, kick och snare till systemet.

Gitarrerna är prio ett eftersom det alltid är dem vi har problem att höra på scen.

  • 5 veckor senare...
Postat

Jag tycker det är jätteskönt med In-Ear. Har dock bara kört med dyrare Sennheiser och AKG-system.

Och även då kan man få signaltapp ibland. Inte sä det stör men ändå så det brusar till lite och man tappar signalen någon sekund.

Postat

Testade att repa nu första gången med systemet och jag är verkligen helnöjd!

Äntligen hör jag tydligt skillnaden på vad gitarristerna spelar, min egen röst, jag spelar bättre och kan sjunga med bättre teknik.

Lurarna som kom med är t.bone ep3 och de är inte så himla tättslutande, så det blir mycket läck. Ska jaga nya lurar till veckan tror jag. Tills dess blir det nog att sätta på ett par peltor över öronen och in-ear så jag slipper läck utifrån.

Vi var dock alla överens om att vi ska micka upp baskaggen så den hörs tydligare.

Postat

Vi har mickat upp trummorna, det gör att det blir mycket roligare ljud.

Men det finns ännu lite mer att göra om man orkar. En replokal jag var i en gång, där hade trummisen förutom vanliga mickar också trigg-mickar på baskagge och virvel, som var kopplade till en ddrum-modul som sen gick in i mixern. Att blanda in en aning trigg-ljud ihop med det naturliga trumljudet gjorde otroligt mycket för den totala ljudbilden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.