Jump to content
Annons

Neve 1073 vs Focusrite Liquid Saffire 56/Liquid channel

Recommended Posts

bodin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan!

Är det någon här som gjort tester på just Neve 1073 mot en Focusrite Liquid saffire 56/ Focusrite Liquid channel?

Just dessa 2 Focusrite burkar emulerar Neve 1073 och det skulle vara kul och veta om det är någon som testat och hört om det är någon skillnad på dessa i ljudkvallité. Focusrite ska tydligen ha ensamrätten att få emulera en Neve 1073 enligt dom själva. Eller så har jag tolkat det fel.. men men..

Jag ska nämligen köpa en Focusrite Liquid 56 och en Neumann 102 eller 103 mic. Tror det blir en bra kombination för hemmabruk. Är som sagt mest bara nyfiken på hur bra Focusrite med sina emulerade micpreamps står sig mot en Neve 1073 som väl räknas som en av världens bästa micpreamps.

//Björn

Glömde nämna att det är sång jag är nyfiken på i jämförelse..

Redigerat av bodin
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det många som försöker återskapa 1073. AMS Neve och BEA bygger kopior efter original ritningarna och experterna tycker inte att de låter som originalet. Det vore

minst sagt uppseende väckande om något lyckades göra det med hjälp av programvara. Lyssna på hur det låter och ta det för vad det är, inte vad reklamen försöker lura i dig.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skillnaderna är så små att gör man inte en riktig A/B test har man ingen aning.

Om en äldre 1073 låter mycket annorlundamot nyare kopior kan det också bero på att den gamla kanske behöver lite kärlek i form av byte av eventuella defekta komponenter.

Kolla in denna lyssningstest. Små skillnader mellan preamps.

http://www.soundonso...reampsmedia.htm

Om jag inte minns fel så orsakar emuleringarna i Liquid ljudkorten en liten latency också...

Redigerat av drloop
Postat

Har du nån bra kompressor till den kombinationen mick o preamp? Jag har liksom känslan av att det där läckraste sångljudet sitter mer än i preampen...

Postat

Om jag inte minns fel så orsakar emuleringarna i Liquid ljudkorten en liten latency också...

Jo, enligt test som joachime tidigare utfört. Om problemet fortfarande är aktuellt, med tanke på drivrutiner osv, har jag ingen aning om.

https://www.studio.se/index.php/topic/89249-basta-ljudkortet-for-max-8k/#entry1296820

bodin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svaren.

pme: Jag har sett på youtube att många av dom större mastringskillarna har gjort blindtest på en Neve 1073 och en klon som heter Vintech X73i, och dom kan inte säga vad som är vad.

Måste vara ett bra betyg för något som kostar 1/3 mot en äkta Neve 🙂

Jag har aldrig använt en Neve 1073 och kommer heller aldrig att få chansen att göra det, så därför skulle det vara kul att höra hur bra en Focusrite Liquid står sig.

drloop: Ska kolla in länken. Verkar intressant.

Guitar Nilsson: Jag ska försöka köra en så ren signal som möjligt in till Cubase. Där kan jag lägga på diverse plugins....

Finns en bra Youtube video där dom använder sig utav en Neve 1073 och så sjunger en tjej med diverse olika mikrofoner som t ex en Neumann U87 och en Sm-57.

Ska man tyda den videon rätt så verkar det som micpreampen är det viktigaste i en sånginspelning..Givetvis en bra sångerska förstårs Lyssna och avgör..

http://www.youtube.com/watch?v=xS18hqLV_NQ

BluesBoy. Ska gå igenom den sidan. Verkar intressant.

Ska bara använda mig utav max 2 kanaler, och dessa 2 liquid kanaler på focusriten verkar intressanta. Att kunna emulera 10 av de bästa preamparna gör ju att nån kanske låter bättre än en vanlig preamp. Om dessa inte är så bra så finns 8 andra på liquid saffire 56 som nog håller hög kvalité. Tycker 6000kr verkar vara ett intressant pris för en sån burk som dessutom har ett inbyggt firewire ljudkort.

Angående latency. Man kan tex göra så att sångljudet går från micpreamen direkt till hörlursingången och inte genom ditt daw. Det gör att det inte finns någon latency..Man routar signalen i den medföljande programvaran. Vet dock inte om man då kan få medhörning av dina effekter i ditt daw som t ex reverb och deley då man måste muta den kanalen i ditt daw där sånginsignalen kommer för att inte höra en dubbelröst med tanke på den latencey som då uppkommer.. eller hur man ska förklara det.

Redigerat av bodin
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ska man tyda den videon rätt så verkar det som micpreampen är det viktigaste i en sånginspelning..

Preampen är nog bland det mest ointressanta för ett bra ljud. Endast AD och kablar ligger längre ned på listan.

Allt annat som sångerska, akustik, mickplacering, mick, efterbehandling såsom kompressorer och EQ, etc... det skapar bra ljud.

Redigerat av drloop
bodin (oregistrerad)
Postat

Det är nog sant det du säger. Man vet inte hur det låter förrän man kopplat in alla delar i inspelningsstudion. Gäller att skapa sig så bra förutsättningar som möjligt. Är inget proffs och har inte heller ekonomin att skaffa mig high-end utrustning och påkostade inspelningsrum. Har ett hyffsat rum och kommer nog bli nöjd med en Focusrite LS 56 och en Neumann mic. Hittills har jag fått sången skickad till mig av olika artister som jag sedan gjort musiken till. Så det ska bli kul att prova på att göra egen sång. Hon som ska börja sjunga för mig har jag inte träffat ännu, så vi får se hur det låter när jag skaffat utrustningen och hon sjunger...

Postat

Jag har testat Liquid Saffire 56 och tycker att emuleringen av preamps var i klass med Antares Mic Modeler, dvs yxiga emuleringar som har mycket lite med originalen att göra.

Men om man bortser från det, och har överseende med den extra fördröjningen hos just de kanalerna, så är Saffire 56 ett kompetent ljudkort med många ingångar och möjligheter till expansion.

Å andra sidan. Om du max kommer spela in et par kanaler åt gången. Varför inte satsa på ett bra tvåkanals ljudkort?

bodin (oregistrerad)
Postat

Det var just dessa 2 liquid kanaler jag var ute efter, och det är bara Saffire 56an som har dessa förutom liquid channel som är en prisklass för sig + att den inte har något ljudkort. Står det Neve 1073 i specifikationerna blir jag tyvärr insnöad på dessa 😉

Jag har kanske haft lite för bråttom och inte kollat upp andra tänkbar preampar med inbyggt ljudkort. Har en budget på ca 10000kr för en preamp, ljudkort och en mic, Tycker kombinationen av en Focusrite LS 56, Neumann 102 (begagnad 103) verkar vettigt. Men det är kanske som du säger, lite overkill med 8 kanalers micpreamp till 1-2 mikrofoner.

Hade ju varit kul att kunna jämföra lite olika preampar till min studio, men det är som sagt omöjligt... Vad finns det för andra allternativ till en micpreamp+ljudkort i 6000kr klassen som håller samma kvalité. Bör även ha 2 hörlursutgångar för mig + sångerska då sången kommer ske i samma rum.

Ska kolla lite mer trådar här på forumet innan jag helt bestämmer mig vad jag ska köpa...

Postat

Vad finns det för andra allternativ till en micpreamp+ljudkort i 6000kr klassen som håller samma kvalité. Bör även ha 2 hörlursutgångar för mig + sångerska då sången kommer ske i samma rum.

MOTU Track16

RME Babyface med extra hörlursförstärkare kopplad till ett par av de analoga utgångarna på interfacet.

Steinberg UR28M

bodin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Universal Audio 710 Twin-Finity hade jag ögonen på förut. Är det nån här som känner till den och hur står den sig mot en focusrite?

Det finns så många preamps att välja mellan, så frågan är om man inte bara ska välja några st och sen lotta. Hur ska man veta vilken som är bättre än den andra..

Redigerat av bodin
Postat

Universal Audio 710 Twin-Finity lämnar inte mycket kvar av budgeten. 😉

Jag skulle satsa på att hitta en kombination av sångmick och funktionellt ljudkort jag trivs med och vänta med att investera i en extern preamp.

pme (oregistrerad)
Postat

Om du absolut vill have neve liknande så är gap pre73 en mycket prisvärd preamp och en plankning (med budget komponenter men samma konstruktion) av av en 1073 utan eq.

bodin (oregistrerad)
Postat

Har kollat in Gap pre73, och den verkar ha fått mycket bra kritik. Helt kalrt värd att kolla in. Bra pris och svensktillverkad dessutom 🙂

bodin (oregistrerad)
Postat

Har nog kommit på en bra lösning på kommande köp. Innan var det ett Focusrite Liquid Safire 56 pga dessa liquid kanalerna som emulerade bla en Neve 1073 + att den hade ett inbyggt ljudkort som verkade vettigt.

Har nu sneglat på en GAP Pre73 som verkar väldigt bra som preamp för sång, sedan ett Focusrite Saffire Pro 24 DSP som ljudkort. Skulle det behövas nån mer preampingång så står Focusrite 24:an för det. Har även en Behringer Tube Ultragain 1953 micpreamp i nödfall. Med en Neumann 102 eller 103 så tror jag att det kommer gå att få ett bra semiproffs ljud för sång.

Det är som nån påpekade lite overkill med 8 preamps för 1 sångmikrofon, högst 2.

Kommer även ha lite koll på GAP Comp-54 som kompressor här framöver när min budget tillåter.

.

drloop (oregistrerad)
Postat
Med en Neumann 102 eller 103 så tror jag att det kommer gå att få ett bra semiproffs ljud för sång.

Svaret är nej du får inget semiproffsljud, du kommer att få ett riktigt bra ljud.

Du kan med andra ord inte skylla på prylarna om du inte tycker det låter bra 😉

Lycka till!

bodin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag får tacka för dom orden, och snart kommer mitt namn pryda alla topplistor..

Ska väl inte göra reklam, men här är en av mina senaste produktionerna, och jag skyller inte på vad jag har för prylar 😉

http://www.youtube.com/watch?v=-2-zhKQD9Lk

Tack alla som bidragit till att jag kunnat tänka i nya banor... Tror jag kommer bli nöjd med mina val...

over and out //Björn Bodin

Redigerat av bodin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.