Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag är intresserad av att spela in sång och akustisk (stålsträngad) gitarr samt eventuellt lite percussion. Kan ni dela med er av erfarenhet kring hur man enkelt kan få inspelningen att låta bra (Filter, effekter och annat intressant)

Tackar

Annons
Postat

Ju utförligare beskrivning av problemet desto större chans till att få uttömmande svar. 🙂

Mitt tips; Spela in tre guror, 2 st komp och 1 st melodigitarr. Panorera ut de två kompgitarrerna fullt ut åt vänster respektive höger. På detta sätt får du en väldigt varm och skön ljudbild. Lägg på samma reverb på båda gitarrerna.

Lägg melodigitarren i mitten eller snett åt något höger (smaksak) och lägg på lite mer reverb på denna guran än på kompgurorna.

Du kan även prova med att lägga på kompressor på gitarrerna för att få fram ljudet lite extra.

Vad gäller sången så är jag ingen expert men de viktigaste effekter att laborera med är helt klart även här kompressor och reverb.

Viktigt är oxå att du lägger på kompressor på insignalen så slipper du få dist och dessutom får du jämn nivå på sången oavsett om du viskar eller gapar och skriker.

Prova dig fram helt enkelt tills du hittar ditt sound.

Lycka till!

Mvh / djonas

Postat

Amatörsaker. Har köpt in ett mixerbord med 8 kanaler, har en kondensatormic och en line på gitarren. Vidare har jag ett Terratec ljudkort (dmx6 fire) och Cubase. har även ett midikeyboard

Hade tänkt att spela in musik av typen singer/songwriter (om det nu säger någe). Lite akustisk gitarr med ackord, kanske lite melodispel, sång, kanske doa (i form av flickvän...), någon form av percussion (typ congas). Eventuellt bas från Keyboard

Inget för komplicerat till att börja med. Sången och gitarren är viktigast att börja med och därför är det intressant att få tips hur man spelar in detta på enklaste sätt så det låter bra

Finns det bra länkar som behandlar detta?

Tack för hjälpen

Postat
Finns det bra länkar som behandlar detta?

Skulle även jag glädjas av ett svar på denna fråga!!! :rolleyes:

mvh Jonathan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.