Jump to content
Annons

Blir snart tokig (Latency problem)


ArcLight

Recommended Posts

Visste inte i vilken avd jag skulle posta denna i men det får helt enkelt bli här.

Jag har ett problem som jag inte kan bli klok på, nämligen ett keyboard latency problem.

Kanske ska börja med vad jag har för prylar, kör just nu på en windows 7 (sp1) maskin som borde räcka till I7 3770k med 16gb ram som sitter på ett msi z77a-gd65, ljudkortet är ett TC Desktop Konnekt 6 som går till ett par KRK Rokit 5 och till datorn genom ett FW kort med TI-Chipset och slutligen ett M-Audio Oxygen 49.

Alla senaste uppdateringar i windows, och la precis in TC AI3 Beta (hade tidigare v2.5 men samma problem) och har även senaste drivisar till Oxygen 49an Och min Cubase version är 5.

Allt detta funkar bra och stabilt fö, bara latencyn som är problem

Hade fö samma problem innan jag uppgraderade min dator så jag är tveksam till att det skulle vara något med den, och har ju även gjort en ny windows installation sen dess.

Som asio kör jag givetvis TC near (har testat Full duplex samt generic low latency med men det blir bara sämre) och i system för TC near har jag testat flera olika buffer sizes och har fn 96 samples vilket ger mig 2.2ms latency.. och det låter ju bra, visar samma resultat i Device Setup i Cubase (eller ungefär iaf) 2.676 in och 3.356 ut. Detta borde i min värld funka så man får ljud direkt vid anslaget men så är inte fallet, har även testat köra 32 i buffersize men då får jag distortion i ljudet och latencyn blir inte bättre för det, eller jo något kanske men knappt märkbart och så kan jag ju ändå inte ha det. jag har testat byta usb kablar. sätta dom i olika portar men samma resultat, skulle tippa på att latencyn som blir ligger på runt 3-400ms och det är helt omöjligt att spela något:(

Märkte även att den lägger dubbla noter när jag spelar in så jag får alltid köra en "delete doubles" i cubase samt att den alltid lägger det jag spelat in en "grid" före vet inte om det har med att göra att jag kanske kompenserar för latencyn.

Så vad har jag missat?? Jag blir tokig på detta:(

post-25051-0-10111700-1355600162_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

KAN nog vara den. Vet inte hur hungrig den är men är det någon faslinjär eq i den som är igång så kan det bli konstigt med latencyn...

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK. Det var Ozone som orsakade det, har adrig tänkt på det innan och har alltid haft den igång på mastern, lite synd bara att jag inte kan köra den när jag spelar in:(

Det löste även problemet med att den lägger toonerna en grid tidigare, dock så har jag fortfarande kvar problemet att den lägger dubbelt, men det kan jag leva med.

Redigerat av ArcLight
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...