Jump to content
Annons

Några invändningar mot köp av Shure SRH840?

misantrop22

Recommended Posts

Tjena

Har tänkt att satsa på ett par hörlurar istället för monitorer till att börja med. Shure SRH840 rekommenderas i ett Studio Special nr och verkar lovande. Kostar 1500, min budget ligger på runt 2000. Kör nog på dessa ifall ni inte har något bättre att komma med 🙂?

Svar uppskattas, tack på förhand!

Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att dom är lite väl stora och tunga. Är inte så sköna att ha på sig under längre tid, iaf jag blir varm om öronen. Låter rätt bra dock! Känns någorlunda neutrala och jag tycker mig höra detaljer bra. Bas har jag svårt för i lurar generellt. Nu har jag skaffat ett par Denon AHD-1100 och det är ett skönt komplement, lite nättare liksom.

Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Funkar bra för mig, tycker dem återger ett ärligt ljud. Lite svårt för bas i hörlurar också, man hör den tydligt men man känner inte liksom den... vilket dock handlar om alla lurar då 😛

Under längre tid kan dem även bli lite tunga för huvudet, men det är det värt. Det brukar endå vara en påminnare att det kanske är dags att ta en liten paus när det börjar kännas tungt, så tänker jag haha!

Dela på andra sajter

Dela på andra sajter

Några förslag 🙂?
När du skriver
ett par hörlurar istället för monitorer
antar jag att du enbart använder lurarna för lyssning, inte främst som medhörning när du spelar in framför mikrofon.

Eftersom du nämner house och dubstep i tidigare trådar är basen viktig. Visst kan ett par tättsittande slutna lurar (t ex Sony MDR-7506) ge en extra knuff i basen när du trycker de mot öronen (så att du hör tydligt vad du gör i basregistret när du producerar), men samtidigt är öppna lurar bättre i mixningssammanhang och lämpligare när det gäller att ersätta ett par monitorhögtalare. Och ett par öppna lurar med jämn frekvensåtergivning och som återger subbasen springer lätt iväg i pris.

Dela på andra sajter

När du skriver antar jag att du enbart använder lurarna för lyssning, inte främst som medhörning när du spelar in framför mikrofon.

Eftersom du nämner house och dubstep i tidigare trådar är basen viktig. Visst kan ett par tättsittande slutna lurar (t ex Sony MDR-7506) ge en extra knuff i basen när du trycker de mot öronen (så att du hör tydligt vad du gör i basregistret när du producerar), men samtidigt är öppna lurar bättre i mixningssammanhang och lämpligare när det gäller att ersätta ett par monitorhögtalare. Och ett par öppna lurar med jämn frekvensåtergivning och som återger subbasen springer lätt iväg i pris.

Fan, det har du rätt i. Jag tänkte inte på att helslutna inte passar mitt ändamål. Funkar AKG K 240 STUDIO? Eller kanske en uppgradering av dem?

Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

När du skriver antar jag att du enbart använder lurarna för lyssning, inte främst som medhörning när du spelar in framför mikrofon.

Varför skulle man vilja använda öppna istället för slutna hörlurar i mixningssammanhang? Själv föredrar jag slutna för det, och sen öppna när jag lägger sång på (dock så händer aldrig det längre).

Dela på andra sajter

Varför skulle man vilja använda öppna istället för slutna hörlurar i mixningssammanhang? Själv föredrar jag slutna för det, och sen öppna när jag lägger sång på (dock så händer aldrig det längre).

För öppna lurar låter (generellt) bättre. När du lägger sång är det bättre med slutna lurar eftersom sluten kåpa hindrar ljudet från att läcka ut, och därför får du mindre läck från lurarna in i mikrofonen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.