pile63 Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Att komma igång med sin hemma studio. När man har bestämt sig för att börja skriva musik och ha en liten hemma studio. Om den nu skall stå i ett eget rum eller om det är en man skall kunna göra mobil så en av de största problem man får längs vägen idag är alla USB anslutningar som man behöver ha. Denna manual inriktar sig till just det problemet. Vad börjar man? Det första man skall göra är att kolla upp vilken utrustning man skall använda sig utav. Vad behöver jag för att göra min musik? Skall det vara demo inspelningar som sedan skall spelas upp för bandet, eller är det musik jag gör för att lägga ut på någon streaming tjänst eller hemsida. Kanske man vill börja mixa och mastra musik enbart. Allt detta bör man först kolla genom. Sedan bör man kolla efter vilken hårdvara man skall ha? Stationär dator eller bärbar? Vilket som helst så kommer man komma fram till just denna flaskhals. Antal USB ingångar som datorn har. Idag är det standard med USB 2 eller USB 3 på datorer. Firewire är på bort på de mest vanliga datorer. Hur fungerar en USB? För den som inte vet om hur det fungerar är det allt för krångligt att gå in i detalj på detta här. Men det man skall tänka på är att många ljudkort och andra interface idag tar även ström via USB porten. Vilket det är byggt för att göra. Har man då flera USB portar på sin dator, typ 6 stycken eller eller fler är det redan klart för minst 6 stycken separata interface som kan ta ström. Han man inte det bör man se över sina alternativ. Det är en del som jag kommer att gå in på senare. Men detta är en av de saker man bör se över. Vilken utrustning skall jag ha? Här kommer man nu in på nästa fråga, vad skall jag ha för något? Är man en ren nybörjare så är det bra med ett enkelt externt ljudkort med minst två ingångar på. De finns många olika ljudkort att titta på, det bästa är att enkelt gå runt och kolla på lite olika butiker eller på hemsidor, jag rekommenderar tidningen Studios forum som finns på https://www.studio.se/index.php/index. Där finns det mycket att hitta svar på. Detta gäller även med när man talar studio monitorer och övrig utrustning. Den viktigaste frågan är att först kolla upp vad behöver jag för mina behov. Varför fungerar det inte? Här kommer man då in på det som oftast är problemet. Man har skaffat all utrustning och allt är inkopplat. Du börjar spela in och inget fungerar. Det knastrar och sprakar, du har redan de senaste drivrutinerna, men det fungerar inte i alla fall. Jo datorn som spelar in allt, för det är ju trots allt den som skall sköta allt, kan vara problemet. Den har rätt prestanda, mycket RAM minne, kraftiga processorer. Men du använder för mycket kraft till just USB portarna. Datorn har fyra USB portar. Följande är inkopplat. I en port sitter det en USB hubb, den har 4 portar. Den tar sin ström från datorn. I denna hubb sitter det följande saker. Ljudkortet, som tar ström från datorn, den dongel som krävs för att DAW skall fungera, en trådlös data mus som sänder via bluetoth, även denna tar ström från datorn samt ett keyboard som också tar ström från datorn. I detta fallet kan man med en gång se att det är för många saker som skall dela på just denna port som datorn har delat ut. För att lösa detta enkla problem så byter man ut den USB hubben man använder till en som har en egen extern strömförsörjning. Det gör att datorn inte behöver detta ut ström till dessa enheter och då frigör man även plats för datatrafik genom den porten i datorn som hubben är ansluten till. Med en gång så för man en bättre prestanda på datorn. För att nu öka prestandan mera så bör man inte ha allt för många anslutningar som tar ström på samma port. Som i exemplet ovan delar alltså tre enheter på samma hubb. En bra regel är max två enheter på samma hubb och anslutning till dator. Även om man använder en extern strömkälla. Har man dock något som redan har en extern strömförsörjning så går det bra att använda upp till 4 enheter via en USB hubb och där genom frigöra plats på de andra portarna i datorn. Inspelning via extern hårdisk Här kan det också bli problem. Hårdiskar idag är billiga, ett bra alternativ om man vill ha sina projekt lätt med sig till en annan studio och till bandets replokal. Det som kan bli problem är att även den externa hårdisken skall ha ström, nu har en del redan extern strömförsörjning. Problemet är alltså löst. Men om du nu vill ha kanske en mer portabel lösning? En disk som tar strömförsörjning via USB? Där för man då se över sina alternativ igen. Då är det bra att skaffa en portabel hårdisk som har både alternativen. Dels kan den ta ström via en USB och den kan även ha extern strömförsörjning. Detta möjlig gör att man kan spela in i studion och använda extern strömkälla eller i replokal. Men om man nu spelar in hemma i sovrummet eller i ett annat rum i huset/lägenheten och sedan skall lyssna och mixa det inspelade i ett annat rum där man inte har tillgång till strömförsörjning utan all skall kopplas in i den bärbara datorn med sina 4 USB portar. Då skall man se till att man inte har mer än en enhet som kräver strömförsörjning via USB port per port på datorn, man kan fortfarande använda enheter som datamus och andra saker som inte kräver en mängd ström. Detta för att frigöra resurser i datorn och minsta störningar. Att tänka på. För att bygga sin första hemmastudio då. Har man stationär dator med flertal USB portar så är det bara att tänka sig för att man inte överbelastar portarna. Utan ser till att alla ens enheter för tillräckligt med strömförsörjning. Om man då vill ha en bärbar dator och kanske skall spela in lite mer i replokalen och hemma, den skall vara mer portabel så se till att skaffa då gärna USB hubbar med extern strömförsörjning så långt det är möjligt för att just frigöra prestanda i datorn. Externa hårdiskar är alltid bra att spela in på även om man har en stationär dator. Anledningen till detta är att hårdisken slipper då läsa från samma disk som den skall skriva på. Datorn klarar av detta men det är en flaskhals helt klart. En extra hårdisk bör vara snabb, men det är inte enbart läshastigheten, som man kan se att den skriver och tar emot med ett visst antal Gb per sekund, utan också vilken rotations hastighet disken har. Ju högra rotations hastighet disken har desto snabbare kan den skriva och läsa från disken. När man håller på med musik rekommenderar man en hastig på 7200 varv per sekund, de flesta diskar idag på marknaden har en hastighet på 5400 varv per sekund vilket fungerar men kan leda till att man får felmeddelanden när man spelar in. Detta är lite av de mest tekniska detaljerna. När det gäller vilket program man skall ha när man spelar in är lite upp till vad man tycker om och känner sig bekväm med. De flesta externa ljudkort idag kommer med någon form av inspelnings program. Läs noga på deras hemsidor om vad som gäller för just det programmet som du väljer. Det kan spara många dagars felsökande. Lycka till med musik skapandet.
Terror Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 har du kopierat den här texten och kört igenom Google Translate? För svenskan var katastrofal och jag förstår knappt vad som står till och från. Du borde gå igenom texten och rensa upp den lite så man slipper att anstränga kropp och själ för att förstå vad som står. Bra text annars, av det jag förstod. 1
Bullerbyn Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Vad det gäller USB portar. Så borde det också framgå att man borde fimpa alla strömsparfunktioner på dessa.
Guitar Nilsson Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Om man inte använder USB-portar då? Man kanske hatar såna?
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 (redigerat) Om man inte använder USB-portar då? Man kanske hatar såna? Ja då ska man inte använda en dator överhuvudtaget och dra på sig en cowboyhatt istället och visa att man är en gubbe med hatt och gammal. 😆 Och givetvis köra med gubbrockgitarr, en tele eller strata. Usch! 😕 Redigerat 15 december 2012 av Die Hard
Bullerbyn Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Om man inte använder USB-portar då? Man kanske hatar såna? I detta fall är ditt inlägg helt orelevant då vi snackar ljudkort/interface via USB... Antar att du som vanligt vill tjata om hur lite datorer du använder?!?
BurninSven (oregistrerad) Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Usb 3 ska väl funka tillräckligt snabbt och sen drar man ut allt annat usb anslutet när man lirar in. Färdigt
pile63 Postat 16 december 2012 Trådstartare Postat 16 december 2012 har du kopierat den här texten och kört igenom Google Translate? För svenskan var katastrofal och jag förstår knappt vad som står till och från. Du borde gå igenom texten och rensa upp den lite så man slipper att anstränga kropp och själ för att förstå vad som står. Bra text annars, av det jag förstod. Tyvärr inte, slängde bara ihop den snabbt och läste inte genom allt ordentligt. Kommer att fixa till det i en senare version. 🙂
pile63 Postat 16 december 2012 Trådstartare Postat 16 december 2012 Usb 3 ska väl funka tillräckligt snabbt och sen drar man ut allt annat usb anslutet när man lirar in. Färdigt Inte nödvändigtvis. För även USB 3 kräver strömförsörjning och det är just det som är flaskhalsen i USB protokollet. Även om man kan ha mer datatrafik genom USB 3 så måste datorn ändå dela ut resurser till den porten. Där i ligger själva problemet. Ser man till att USB porten bara kan användas till just data trafik då blir USB 3 snabbare och man har inte det problemet med just mängden datatrafik.
BurninSven (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 (redigerat) Jo så är det men om man då som jag skrev kopplar ur allt utom ljudkortet eventuellt om man oxå har en usb synt så ska det inte vara några problem. Alternativt om man vill och har möjlighet så kan man oxå köra firewire, finns det inte en fw port så kan man skaffa ett pci eller pcie till fw kort. Sen till sist så kan man faktiskt använda gamla hederliga pci kort som då rimligtvis borde gå att skaffa på begagnat marknaden till ett vettigt pris. Redigerat 16 december 2012 av BurninSven
ManJIT Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Vill bara poängtera att det svåra är att fokusera på musiken och att få något gjort i sin hemstudio. Fixa med prylar tar så lätt överhanden. Mitt råd: Begränsa tid och pengar på prylar och tvinga dig själv att skapa musik. Ny plugg? Först två färdiga låtar.
BurninSven (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Det är nog oxå något att tänka på jag håller med.
Guitar Nilsson Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Ja då ska man inte använda en dator överhuvudtaget och dra på sig en cowboyhatt istället och visa att man är en gubbe med hatt och gammal. 😆 Och givetvis köra med gubbrockgitarr, en tele eller strata. Usch! 😕 Du är bara avundsjuk din fan. Orka. 1
Guitar Nilsson Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 I detta fall är ditt inlägg helt orelevant då vi snackar ljudkort/interface via USB... Antar att du som vanligt vill tjata om hur lite datorer du använder?!? Läser man tråden kan man tro att det inte går att spela in utan datorer och USB-portar. Fast det finns många som gör det.
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Du är bara avundsjuk din fan. Orka. 😆 Ha, där fick du! Så roligt att göra dig arg.
Guitar Nilsson Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 (redigerat) 😆 Ha, där fick du! Så roligt att göra dig arg. Vad har du för anledning att offentligt försöka mobba mig och göra dig lustig på min bekostnad för att du anser att jag är gammal? Och för att jag har en hatt på avataren som föreställer mig själv? Jag brukar sällan kommentera andra personer här, men jag kan ju göra det ändå eftersom du ideligen skriver skit och försöker håna mig för att jag är gammal och inte spelar på en hockeyklubba. (fast jag gjort det i flera år) Jag heter Håkan Nilsson och står för vem jag är. Vem eller vad är du? Du gömmer dig bakom en löjlig bild och ett lika löjligt nick, vad säger att inte du är ännu äldre än mig, vilket ju är nåt dåligt enligt dig? Och vad har du presterat musikaliskt i detta diskussionsforum för studio och studioinspelningar? Inte en låt. Det är ju helt enkelt skitlöjligt. Jag har gjort massor med låtar både förr och i egen studio, mycket är hur jävla bra och unikt som helst både musikaliskt och ljudmässigt. Jag har en gitarrton du aldrig kommer att kunna härma med din härma-andra-förstärkare. Spela roll om mitt ljud gått genom USB-portar eller inte. Du presterar ju inte ett skit trots att du har både USB-portar och Kemper med all världens gitarrljud i. Urlöjligt. Jag skiter väl i vad du skriver om min person, men jag kan ju nån gång svara också. Redigerat 16 december 2012 av Guitar Nilsson 3
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 😆 Du gillar att försöka reta andra och när du får svar på eget så blir du hur sur som helst ibland. Blir tacksamt att retas med dig då. ☺️ Sen att du sitter och larvar dig i hur många trådar som helst att det är skit med dator och i det här fallet usb får du verkligen skylla dig själv eftersom du inte bidrar med nåt alls.
SadamJR Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Att du och Saddam inte tål varann är ju dessutom komiskt, ni som är som två tvillingbröder. Vad i helvete hoppar du på mig för?
Guitar Nilsson Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 USB är passé, mycket krångel. Firewire är bättre har jag läst många ggr.
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 USB är passé, mycket krångel. Firewire är bättre har jag läst många ggr. Du är dåligt informerad.
Guitar Nilsson Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Välkommen Fredrik. Trodde du var portad?
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Mmm han skaffade ett till konto igen och kallade sig Moderatorn och raderade sitt andra konto.
Vallhagen Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Hej saddam, die hard och ni som var snabba på "anmäl"-knappen: Bara för att undanröja eventuella missförstånd: Sign "Moderatorn" ÄR ett precis nyöppnat moderatorkonto som delas av oss moderatorer. På riktigt:) ... om det kan tolkas som fejk så gissar jag att vi har ett visst pedagogiskt presentationsarbete framför oss. mvh Bengt oxå moderator
Linus Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Sign "Moderatorn" ÄR ett precis nyöppnat moderatorkonto som delas av oss moderatorer. På riktigt:) ... om det kan tolkas som fejk så gissar jag att vi har ett visst pedagogiskt presentationsarbete framför oss. Se där ja! Ser fram emot presentationen 😉
drloop (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Jag tror Moderatorn kommer att ha en kluven personlighet...
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Verkade så misstänksamt och inget om det innan så så klart att man misstänkte AF. Han har ju haft många konton samtidigt och gjort en massa urflippade saker så man skulle inte varit förvånad. Men fattar inte vitsen med ett gemensamt konto för mod? 😳
Guitar Nilsson Postat 16 december 2012 Postat 16 december 2012 Så ni anmälde mig bägge två. Att ni inte gör lite musik i stället. Jag anmälde ingen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.