Bullerbyn Postat 14 december 2012 Postat 14 december 2012 Funderade lite, har aldrig testat. Köra gitarr med distpedal rakt in i ljudkortet och sen mjukvarustärk? Jag kör mycket Waves GTR3 som jag tycker funkar bra. Tanken var då att med en bra pedal få ytterligare trevliga ljud på paletten... Någon som testat?
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Jodå det funkar utmärkt att göra så. Gjorde själv det när jag använde ampsims. Det låter lite bättre än att använda t ex en tube screamer i mjukvaruform.
Hemmpe Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 (redigerat) Håller med Die Hard .Men se till att köra line in inte Hi-z .Brukar köra mina direckt till Cabben inte genom stärkaren .blir fin fint . Redigerat 15 december 2012 av Hemmpe
Bullerbyn Postat 15 december 2012 Trådstartare Postat 15 december 2012 Perfekt! Då skall jag låna hem någon bra pedal och testa lite innan jag köper något. Har inte hållt på med pedaler på säkert 15 år...
Vallhagen Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Helt rätt där, Bullerbyn. Ang. line in vs hiZ (Hemmpes post) så råder jag dig att helt enkelt testa. Pedalers utgångar är olika, men standard är att de bäst matar en HiZ-ingång. tjing /pedalbyggarbengt
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Helt rätt där, Bullerbyn. Ang. line in vs hiZ (Hemmpes post) så råder jag dig att helt enkelt testa. Pedalers utgångar är olika, men standard är att de bäst matar en HiZ-ingång. tjing /pedalbyggarbengt Jäpp. Har bara Hi-Z på mitt ljudkort och det funkade hur bra som helst genom det.
CHAE Postat 15 december 2012 Postat 15 december 2012 Jodå det funkar utmärkt att göra så. Gjorde själv det när jag använde ampsims. [...] +1 🙂 Sådär gör jag varje gång det ska till kött i gurorna. Exempel finns här Notera dock att jag körde gitarren genom pedalbordet och in i min Marshall-topp och vidare till GuitarRig (via HiZ-ingången). Väl därinne så layer:ade jag så det i slutändan vart två kanaler cleant ljud, två kanaler lite OD och två kanaler über-OD. Sedan blandade jag efter tycke och smak, pannade och EQ:ade lite här och där. Jag resonerar som så att fungerade det till OD torde detta fungera även till distade grejer. Det kanske blir ännu bättre resultat när du skjuter på med de cleana kanalerna. Gick igenom alla distar och OD's i GuitarRig men kände inte att någon av dem nådde ända fram och då provade jag detta. Vill själv påstå att resultatet sitter trevligt i min mix 🙂 Vänligen, CHAE
Bullerbyn Postat 15 december 2012 Trådstartare Postat 15 december 2012 Stort tack för alla informativa, trevliga och bra tips!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.