Jump to content
Annons

Seriekoppla två sångkompressorer?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag får så perfekt sångljud när jag sjunger in visor, då med riktigt lätt kompression på Dynamaxx-kompressorn. När jag gastar på värre i rocklåtar blir jag inte lika nöjd med ljudet. Det här är nåt jag hör även på proffsproduktioner, rösterna får en viss smetighet eller hur jag nu ska uttrycka mig ang hur det låter med rejäl kompression på sången. Och tar man för lite kompression blir det för fladdrig volym för att passa ihop i mixen sen. Men med lite tuff kompression tar man nog bort en del av trycket o särdragen i alla röster, oavsett om man har den allra bästa kompressor som finns....

Jag har testat förr att seriekoppla lite olika stereokompressorer för att få en mjukare mindre hörbar kompression, men tyckt att bruset ökat lite för mycket så jag har lagt ner de försöken. Tänkte testa seriekoppling igen nu med Dynamaxx-kompressorn. Finns det nån praxis i hur man rattar? Som tex väldigt svag kompression på första kompressorn, sen lite mer på nr två? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket vanligt problem. Rösten nära en mick är kanske den stämma av alla spår som har störst dynamisk varians. Enskilda trumspår kan vara värre, men där vill man ha större varians. Sångspår vill man överlag ha ganska platta i volymen, mest klangen som ska förändras. Det är svårt att få till bra, även i datormiljö där man har större detaljkontroll än i en porta 😉

Lösningen brukar heta volymautomation, att man ställer in datorn så att volymen höjs och sänks automatiskt efter vilken volym sångaren får ur sig. På så sätt så påverkas inte klangen på sången efter vilken volym det rör sig om. Det hjälper mycket. Sen ovanpå det kan man lägga en mjuk kompression. Vissa gillar flerbandskompression på sång. Sjunger du starkt och rivigt, så försök ta bort något mer bas i sången. Det hjälper att stabilisera upp fluktueringarna lite.

Sång behöver mjuk kompression, inte så kraftig. Max 3:1, lång attack, soft knee, och releasen får man va noga med. 150-250ms brukar jag hamna på oftast.

Testa att komprimera i flera steg: sjung genom kompressor redan vid inspelning, bara lite, max 2:1, lång attack 50 ms, och minst 200ms release. Använd som volymreglerare, mer än klangförändrare. Använd sen en andra och lite mer kraftig (men annorlunda) kompression vid mixning. Samma sak där, långsam attack (om det inte är väldigt kraftiga T- och P-ljud osv) och release på typ 200ms. Sätt threshold ganska långt ner, typ -20 eller ännu lägre.

Undran: har din porta någon inbyggd kompression du kan använda dig av? Har den möjligtvis RMS-kompression?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket vanligt problem. Rösten nära en mick är kanske den stämma av alla spår som har störst dynamisk varians. Enskilda trumspår kan vara värre, men där vill man ha större varians. Sångspår vill man överlag ha ganska platta i volymen, mest klangen som ska förändras. Det är svårt att få till bra, även i datormiljö där man har större detaljkontroll än i en porta 😉

Lösningen brukar heta volymautomation, att man ställer in datorn så att volymen höjs och sänks automatiskt efter vilken volym sångaren får ur sig. På så sätt så påverkas inte klangen på sången efter vilken volym det rör sig om. Det hjälper mycket. Sen ovanpå det kan man lägga en mjuk kompression. Vissa gillar flerbandskompression på sång. Sjunger du starkt och rivigt, så försök ta bort något mer bas i sången. Det hjälper att stabilisera upp fluktueringarna lite.

Sång behöver mjuk kompression, inte så kraftig. Max 3:1, lång attack, soft knee, och releasen får man va noga med. 150-250ms brukar jag hamna på oftast.

Testa att komprimera i flera steg: sjung genom kompressor redan vid inspelning, bara lite, max 2:1, lång attack 50 ms, och minst 200ms release. Använd som volymreglerare, mer än klangförändrare. Använd sen en andra och lite mer kraftig (men annorlunda) kompression vid mixning. Samma sak där, långsam attack (om det inte är väldigt kraftiga T- och P-ljud osv) och release på typ 200ms. Sätt threshold ganska långt ner, typ -20 eller ännu lägre.

Undran: har din porta någon inbyggd kompression du kan använda dig av? Har den möjligtvis RMS-kompression?

Jo portan har kompressorer, de funkar om man komprimerar väldigt lite, annars låter de skit...

Jag komprimerar alltid direkt när jag sjunger, och bara ibland adderar jag lite i portan. Jag kan även ta ut sångspåret o köra det en gång till genom nån av burkarna, men det gör jag sällan, är för krångligt.

Nyss har jag testat att seriekoppla både Ranekompressorn och den nyinförskaffade Dynamaxxen, men nja, gillar inget av dem. den analoga Ranen tappar diskant och Dynamaxxen lät lite "digitalt". Så jag hamnade på att sjunga genom bara en kanal på Dynamaxxen igen. Sen vid mixen sitter jag o drar aningen i regeln vid olika starka partier, hellre det än att komprinera lite mer från början, det går att göra så med... Tror jag hittat en mängd kompression nu som passar mig bra. I alla fall till "Maskrosfrön" som jag gjort om nu för 20:de gången.

Jag skär ingen bas alls på sången, det blir lite bullrigt, men så får det bli. Med ett så lågt basscutt som 40hz (Finns 40, 80 o 120hz basscutt på Micopreampen) så tappar jag lite av det bästa rosslet i rösten. Så det får bli utan basscutt...

Håller på att mixa den nu, ganska mycket skramligare än tidigare versioner, har bytt ut snäll elgitarr mot betydligt skitigare, med full gain på Hotrodden, så som jag alltid spelar live. Och mycket cymbalskrammel! ☺️

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I bland funderar jag vad de har för kompressorer på SVT o TV4 vid liveframträdanden. Tom när det är ungdomar med ganska obefintlig teknik på tex IDOL, så låter det bra och inte överkomprimerat... Ändå jämn nivå... Sitter de o redigerar o automatiserar volymerna efteråt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...