Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Skulle behöva hjälp med min ackustikbehandling, och hur jag skall ställa allting i min lägenhet..

vad behöver jag för plattor och basfällor?

jag har fönster så konstigt så jag vet inte hur jag skall göra för att ljuden inte skall studsa mot dem.

Jag har skissat upp en bild på min lägenhet ovanifrån, vet inte hur stor hjälp det är..

Men skulle vara väldigt tacksam!

Jag vill ackustikbehandla min studio..

Första bilden är tomt, den andra är hur det ser ut just nu.

Tack!

post-31098-0-99095100-1355401322_thumb.jpg

post-31098-0-46659600-1355401779_thumb.jpg

Redigerat av RobinCarlsson
Annons
Postat

Svårt med en 1a eftersom övrig möblering måste fungera också. En bra början är att placera monitorerna symmetriskt mot kortvägg, behandla första reflektionerna och de främre hörnen med absorbenter(bygga egna av mineralull eller köpa färdiga, exempelvis auralex). Tror det kan bli knepigt att få till det bra enligt dina skisser utan att sabba din möblering och boende allt för mycket.

Jag är osäker hur stor förbättring du kan förvänta dig om du utgår från din nuvarande möblering och bygger absorbenter och placerar bakom monitorer, bakre vägg , höger sidovägg och hörn.

Postat (redigerat)

tack för svar!

jag har hittat ett paket som jag hade tänkt att köpa..

http://www.gikacoust...inc-vat-7-p.asp

Om du ser den andra bilden som ligger uppe, där jag har tv:n där hade jag tänkt ställa studiobordet. Men placeringen med alla dessa akustik-skivor behövs det hjälps med..

Tror du inte att det kan funka ?

Att ställa bordet där du idag har TVn är nog bästa placeringen, då kan du behandla båda hörnen och "sidorväggarna". Jag är dock osäker hur det påverkar att resten av lägenheten är öppen och ganska "osymetrisk" mot din hörna.

Jag håller själv på med ett mindre studiobygge( http://forum.studio....atningar-blogg/ ) och har gjort väldigt mycket mätningar och insett hur svårt det är att få grepp om vad som kommer förbättra/försämra innan man gör mätningar. Jag har i nuläget ett par färdigbyggda absorbenter som jag provar olika placeringar med, vissa placeringar har försämrat frekvensresponsen en del medans andra förbättrar. Man kan komma långt med bra placering av monitorer, lyssningsplats och absorbenter, men det är ett jäkla flyttande och mätande 🙂

Vad gäller absorbenter så skulle jag rekommendera att du bygger själv, väldigt mycket billigare. Bygg en enkel ram och fyll med mineralull( exempelvis http://www.isover.se...isning?id=20778 ) och klä i tyg. Mina superchunks som du kan se i min tråd kostade drygt 800kr för isolering, tyg och lister, dom gav dessutom riktigt bra resultat.

Redigerat av vmbr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.