Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Är knappt en timme gammal på det här forumet i hopp om att kanske lära sig nåt 😄

Anyway jag har problem med att mixa vokalerna till att få det att låta cleant och krispigt, när jag mixar med hörlurarna tills det blir bra, kan det låta som en megafon eller bara fucked i andra ljudutgångar t.ex andra lurar eller högtalare för att jämföra ljudet....bara inse fakta, när folk ska lyssna på en låt gör man ju inte det på samma sätt, måste ju låta bra på alla sätt liksom, vare sig vad man än lyssnar med

Jag mixar med Audio Technica ATH-M50-studiolurar och studion är ljudisolerad med puffskydd, bra mick osv, så det är inte själva hårdvaran som borde va problemet utan mina kunskaper i att mixa grejerna.

Vad använder ni andra som använder Logic för plugins för att få ett krispigt och bra ljud till vokalerna?

Fokuserar till störst del på de plugins som är original till Logic som ska vara ganska okej, förutom De-Esser'n som jag förstått ska va kass om man jämför med andra 😛 men finns det andra gratis AU-plugins nån kan tipsa om så hojta!

Är självlärd i Logic och gått igenom lite diverse grejer, allt eftersom istället för att ta hjälp av folk som kan grejerna, skitsmart jag vet..

Slänger med min channel strip i den ordningen jag har den just nu

Channel EQ

Compressor

DeEsser

PtVerb

Silver Gate

PitchCorrection

Limiter

Annons
Postat

Regel nr 1: Skit in - skit ut.

Varför har du en gate på sången? Testa att använda strip silence eller att manuellt klippa bort tysta partier i låten istället.

Om du ändå vill köra en gate så hade jag använt den före kompressor.

Vilka inställningar har du på kompressor, och hur mycket gainreduction kör den?

Kör reverb på en send istället, och testa att använda Logics Space Designer istället för PtVerb.

Varför en limiter sist i kedjan?

Menar inte att något i din strip behöver vara fel. Men det är bra om man kan motivera VARFÖR man har gjort som man gjort!

Många nybörjare slänger på pluggar utan nåt direkt syfte..

Postat

Har du en bra mich och ljudkort ska du inte behöva göra så mycket i logic.

EQ- dumpa onödiga låga frekvenser, boosta lite vid 2-5000 för lite närhet.

Kompressor - Mjuk, välj opto i logics kompressor.

Reverb- skicka ljudet till en buss, lägg reverbet där, och lägg ett ett hi pass filer som tar bort onödigt brum.

Då ska du nog får ett "cleant" sound ska du se 🙂

Postat

För att få lite krispighet kan du pröva skicka lite av sången via bus och lägga ett highpassfilter och sen en harmonic exciter på det sen ev. lite reverb. Sen blandar du in den bussen efter tycke och smak. Rekomenderar dock att hålla denna bus låg i mixen annars låter det skit. Fungerar för övrigt bra på en del andra instrument också.

Postat

Regel nr 1: Skit in - skit ut.

Varför har du en gate på sången? Testa att använda strip silence eller att manuellt klippa bort tysta partier i låten istället.

Om du ändå vill köra en gate så hade jag använt den före kompressor.

Vilka inställningar har du på kompressor, och hur mycket gainreduction kör den?

Kör reverb på en send istället, och testa att använda Logics Space Designer istället för PtVerb.

Varför en limiter sist i kedjan?

Menar inte att något i din strip behöver vara fel. Men det är bra om man kan motivera VARFÖR man har gjort som man gjort!

Många nybörjare slänger på pluggar utan nåt direkt syfte..

Jag slängde på en gate för att slippa klippa i hela spåret överallt där det kan vara något småljud, blir enklare tycker jag men är väl en smaksak, bra tips med före kompressorn!

Kompressor kör jag platinum, 3.7:1 i ratio, 6.0 i gainreduction

Limiter har jag satt sist på alla vocals-spår med 0.0db på output level och gain för att de inte ska clippa och hålla sig på rätt db som jag angett och inte gå över någonstans, verkar göra sitt jobb

Tror nog ärligt att det sista du sa stämmer in väldigt bra här, det finns säkert miljoner andra sätt som fungerar bättre än så jag gör, slängde faktiskt bara på pluggar i nån mix till en början men blev ju sen ganska uppenbart varför det inte lät så bra om du fattar, nu när det är lite mer hur allting funkar är därför jag är här 😆

Postat

Har du en bra mich och ljudkort ska du inte behöva göra så mycket i logic.

EQ- dumpa onödiga låga frekvenser, boosta lite vid 2-5000 för lite närhet.

Kompressor - Mjuk, välj opto i logics kompressor.

Reverb- skicka ljudet till en buss, lägg reverbet där, och lägg ett ett hi pass filer som tar bort onödigt brum.

Då ska du nog får ett "cleant" sound ska du se 🙂

Okej ska testa lite med det du skrev där! 🙂

Såklart blir det ju skillnad i ljudet med vilken "circuit type" man använder i kompressorn men har alla dessa nåt specifikt ändamål? typ om en kan vara för instrument, en för röst osv eller vad de annars har för syfte? eller är det kanske bara att veta vad skillnaden är på varje och fixa tills man får ett ljud som funkar, typ som jag gjort?

Postat

Limiter har jag satt sist på alla vocals-spår med 0.0db på output level och gain för att de inte ska clippa och hålla sig på rätt db som jag angett och inte gå över någonstans, verkar göra sitt jobb

Du behöver inte vara rädd för att något ska klippa (förutsatt att det inte gör det redan i inspelningsfasen). Logic har så tokigt mycket headroom så även om du maxar regeln så behöver du inte oroa dig. Går mastern över nollan så bara sänk den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.