Jump to content
Annons

Placering av studiomonitorer i hörn


Adi

Recommended Posts

Efter en längre paus i mitt musicerande valde jag att börja göra musik igen. Men eftersom jag har väldigt begränsade utrymmen så sålde jag allt jag hade i min gamla hemmastudio och köpte utrustning som tar minst plats. Checkade i 3D modell innan köp att jag fick plats med allt på bordet. (Bifogar bilden).

Så min fråga är. Är det här det värsta placeringen av monitorer, eller blir det lite bättre av att väggen inte avslutas i ett 90 graders hörn?

Ibland har jag känslan av att jag hör ljud mitt framför ansiktet. Antar att det reflextionerna av väggen som spökar. (Tycker det är häftigt men kanske inte så bra när jag har tänkt att mixa allt hemma).

post-32997-0-86314300-1355265240_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Du ska ha ett mellanrum på 60 grader ungefär mellan monitorerna om du förstår vad jag menar? Dem skall vara riktade in emot din lyssningspunkt.

Avståndet till närmaste vägg skall ej vara mer än 1m. Ju närmare väggen du har monitorerna ju mera bas kommer du att få vilket du redan kanske visste.

Kanske kom ifrån ämnet lite men hoppas jag var till någon hjälp iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att veta utan att mäta rummet och lyssna själv. I vissa rum kan placering av monitorerna i hörn vara det "bästa" i andra fall inte. Jag håller själv på att mäta mitt rum med Room Eq Wizard för att hitta en optimal position. Sen ska det också understrykas att sålänge du lyssnar på relativt svaga nivåer så minskar du ju rummets färgning.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avståndet till närmaste vägg skall ej vara mer än 1m. Ju närmare väggen du har monitorerna ju mera bas kommer du att få vilket du redan kanske visste.

Var har du fått det påståendet ifrån, det beror ju helt på hur rummet ser ut. I vissa fall blir det avsevärt mycket bättre att ha monitorerna mot väggen.

/Jon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Avståndet till närmaste vägg skall ej vara mer än 1m. Ju närmare väggen du har monitorerna ju mera bas kommer du att få vilket du redan kanske visste.

Wut? Vissa högtalare vill inte vara närmare än 1,5 meter från väggen, både de vanliga Genelec och Yamaha's HS-serie är såna. Sen har vi högtalare som är helt slutna, eller har baselementen på framsidan. Vissa av dem är gjorda för att stå intryckta någonstans, iNo's högtalare är såna vill jag minnas, och vissa som går att ställa precis var man vill, exempelvis Yamaha NS10.

Att förstärka basen med akustik när man mixar är inte det brightaste man kan göra. Även om det är en ogenomtänkt idé redan med filter (man riskerar både göra tunnare mixar samt få hela undre mellanregistret maskerat fullständigt) så gör akustisk "förbättring" av en typ frequenser att andra frequenser släcks ut helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...