Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Började idag spela in på min nya dator, som är mycket bättre än min gamla. Allt funkade bättre tyckte jag, utom när jag skulle exportera allt till en färdig ljudfil. Då sjönk pitchen och tempot en bra bit och inspelningen blev värdelös... Vad kan detta bero på? Spelar in med Tracktion 2 och en Tapco link usb.

Annons
Postat

Detta beror troligtvis på din samplingsfrekvens vid din bounce. Kan inte ditt daw så jag kan inte hjälpa dig mer än så tyvärr.

MVH

Anders

Postat

Är det så att du exporterade till 48000 Hz istället för 44100 Hz?

Du bör i stort sett alltid exportera till 44100 Hz. Gärna 24 bit, men 16 bit om du ska bränna till musik-cd.

Postat

Är det så att du exporterade till 48000 Hz istället för 44100 Hz?

Du bör i stort sett alltid exportera till 44100 Hz. Gärna 24 bit, men 16 bit om du ska bränna till musik-cd.

Har exporterat till 44100 och det hjälpte inte... Vet inte vad det kan vara för problem

Postat

Tjohej,, jag anv Cubase. Får samma skit jag med ibland.. Typ var 10:onde gång får jag "svajj", och det

kvittar om det ä wav eller mp3. Testat olika frekvenser, kvittar.

Tycker att det händer oftare med wav-filer.

/J

Postat

Använder du en intern klocka eller har du en extern? Jag fick detta problem när jag använde en extern pre amp via ADAT som klocka.

MVH

Anders

Postat

Skumt...Kanske någon som är mer hemma i ditt daw kan hjälpa till, men till 99% skulle jag säga att det är strul med klockan/samplingsfrekvensen.

MVH

Anders

Postat
Tapco link usb
Vilken samplingsfrekvens står den inställd på då? Du kan sätta olika samplingsfrekvens när du jobbar i Tracktion och i ditt OS när du lyssnar på ljudfilen.
Postat

Vilken samplingsfrekvens står den inställd på då? Du kan sätta olika samplingsfrekvens när du jobbar i Tracktion och i ditt OS när du lyssnar på ljudfilen.

Hur ställer man in det?

• 3 veckor senare...
Postat

Och vad är OS? 😛

Postat

När jag lyssnar på ljudfilen sen så använder jag ju inte ljudkortet, då går ljudet direkt genom datorns högtalare och det är då det inte funkar...

Postat (redigerat)

Hur ställer man in det?

Tapco Link.USB Operation Manual hjälper dig med Tracktion på sida 14.

Spela in i 44,kHz som vi får säga är "standarden".

Jag är övertygad om att din dators inbyggda ljudkort redan är inställt på denna samplingsfrekvens.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.