Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Försöker tänka realistiskt, att en trummis bara har två armar och två ben och att man inte kan slå på ride och hihat samtidigt som man slår på cymbal och virveln. Men jag är ingen trummis och har lite svårt att lista ut hur det ska vara ibland. Lägger upp ett exempel här. Det är en låt som går i 172 bpm. Undrar hur hihaten går då man slår på cymbalerna och hur snabbt trummisen hinner tillbaka till hihat, när man kan spela på hihaten samtidigt som man slår på cymbalen osv. I början där ser ni att det är två cymbalslag efter varandra...ska det vara någon hihat emellan eller är det orealistiskt/ovanligt att spela så? Vill ha så standard som möjligt och inte "ja, det gåååår om man är supergrym"...

Tack.

post-29694-0-82514400-1355083948_thumb.jpg

Redigerat av NutCase
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Finns gott om midiloopar. Det är det bästa om man inte är någon trummis. Sen kan man ändra lite på dem för att passa in i en låt. www.groovemonkee.com har midis för alla musikstilar och kostar inte mycket. Ett klart bättre alternativ än att göra det själv. Är man ingen trummis så kommer man inte att tänka som en heller och kommer att låta därefter också.

Redigerat av Die Hard
Postat

Tack för svar. Jag har massor av trumpluggar, men få av dom är med cymbal i början av ett vanligt beat, om ens någon, dessutom ingen med två cymbaler i början så där.

Postat

Velocity är det som får det att svänga, så jobba mycket med det - och lägg gärna till lite svaga spökslag här och där.

Betona ettan och trean hårdare än tvåan och fyran på hihaten (förutsätter att du kör i 4/4) - och som sagt; testa själv hur snabbt du hinner flytta handen från en cymbal tillbaks till hihaten eller vilka olika kombinationer du nu vill göra. Sedan är det inte riktigt hela sanningen - för det går ju faktiskt att använda hihaten genom att slå ihop den med pedalen samtidigt som man spelar på cymbalen...

Postat (redigerat)

Jag borde väl kanske elaborera mkt mer här i egenskap av trummis, men jag håller med Claes enligt ovan. Om den sampling du triggar låter som en öppen hi-hat kan det precis lika gärna vara så att du lagt en splash med vänsterfoten mellan dina tilltänkta crash/ride-beats. Sedan beror det givetvis på fysisk setup om huruvida det skulle "vara möjligt". Själv växlar jag hejvilt mellan vilka händer som spelar vad (open-handed playing). Många har ju dessutom flera hihats i sitt kit (Garibaldi, Cobham, Chester osv...).

Redigerat av JohnRick
Postat

Försöker tänka realistiskt, att en trummis bara har två armar och två ben och att man inte kan slå på ride och hihat samtidigt som man slår på cymbal och virveln. Men jag är ingen trummis och har lite svårt att lista ut hur det ska vara ibland. Lägger upp ett exempel här. Det är en låt som går i 172 bpm. Undrar hur hihaten går då man slår på cymbalerna och hur snabbt trummisen hinner tillbaka till hihat, när man kan spela på hihaten samtidigt som man slår på cymbalen osv. I början där ser ni att det är två cymbalslag efter varandra...ska det vara någon hihat emellan eller är det orealistiskt/ovanligt att spela så? Vill ha så standard som möjligt och inte "ja, det gåååår om man är supergrym"...

Tack.

post-29694-0-82514400-1355083948_thumb.jpg

I exemplet du lagt upp bild på så skulle jag i egenskap av trumslagare säga att jag trampar ner hihat där för att öka groovet.

En fot hihat helt enkelt!

Piiiz!

/Cruncha'

• Gilla 1
Postat

I exemplet du lagt upp bild på så skulle jag i egenskap av trumslagare säga att jag trampar ner hihat där för att öka groovet.

En fot hihat helt enkelt!

Piiiz!

/Cruncha'

Tack för svar alla. Det är mest den bild som jag la upp som jag är intresserad kring. Det här med dynamik etc har jag rätt bra koll på. Du säger alltså att mellan cymbalerna i exemplet, hade du kört en fothihat? Hur låter det? Tänk på att jag inte är trummis. Antar man bara väljer "pedal" i Ezdrummer? Eller låter det mer som en öppen hihat, mer ringande?

Postat

är det väldigt viktigt för dig att det låter som att någon spelar på riktigt? jag skulle säga det som låter bra låter bra.

Ja, jag tycker nog det är viktigt eftersom alla små detaljer leder samman till en helhet, så små missar här och där blir en större miss i slutänden? 🙂

Postat

Tack för svar alla. Det är mest den bild som jag la upp som jag är intresserad kring. Det här med dynamik etc har jag rätt bra koll på. Du säger alltså att mellan cymbalerna i exemplet, hade du kört en fothihat? Hur låter det? Tänk på att jag inte är trummis. Antar man bara väljer "pedal" i Ezdrummer? Eller låter det mer som en öppen hihat, mer ringande?

Jag spelar i alla fall så.

Klassisk rock n roll slugger.

Lägger alltid hihat tramp i baktakt till grunden.

Limmar ihop det lite mer tycker jag.

Testa!!!

Piiiz!

/Cruncha'

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Velocity är det som får det att svänga, så jobba mycket med det - och lägg gärna till lite svaga spökslag här och där.

Betona ettan och trean hårdare än tvåan och fyran på hihaten (förutsätter att du kör i 4/4) - och som sagt; testa själv hur snabbt du hinner flytta handen från en cymbal tillbaks till hihaten eller vilka olika kombinationer du nu vill göra. Sedan är det inte riktigt hela sanningen - för det går ju faktiskt att använda hihaten genom att slå ihop den med pedalen samtidigt som man spelar på cymbalen...

+1 på velocitybiten, den är fantastiskt viktig... har varit mycket snack om att det inte ska vara otight, i och med att det inte får det att svänga mer, men jag skulle våga påstå att vissa utvalda slag någon milisekund fram eller bak kan göra stor skillnad. att flytta alla trumslag någon milisekund fram eller bak kan också ge intressanta effekter. (att det är otight som i att det inte blir som tänkt är dock väldigt sällan ok)

sen angående hi-haten, det vanliga är väl att man kör betoning på ettan och trean, tvåan och fyran, eller bara trean när man kör 4/4... vilken av dessa tänkte du på när du sa att hi-haten skulle ligga hårdare på ettan och trean?

Redigerat av Zakyath
Postat (redigerat)

Kanon BRA video hur bra som helst mera mera sånt

Jag har verkligen haft problem med att få till just TRUMMORNA

TUSEN TACK

Redigerat av zantoz
Postat

Tycker också den är dö-skön. Och för den som inte redan har upptäckt det så är det Cruncher som gjort den.

Postat

Känner att det är dags att uppdatera dom där gamla klippen!!!

Ha ha ha!

Jösses vad te' vreden' dialekt!!!

Mohahah!

Ska se vad jag kan göra med lite kul grejer som tar hand om de vanligare frågorna.

Jag gillar Cleas insats med sin wiki så mycket.

Fantastiskt bidrag till omvärlden.

Får se vad jag kan hitta på!!!

Piiiz bangeeerz!!!!

/Tha' Cruncha'

drloop (oregistrerad)
Postat

Bra "gung" crunch! 🙂

Postat

😄 @ Cruncher

Alltså, dina videos är rena underhållningen! (Inte desto mer onyttiga, förstås.)

Nu s'a vi gö'a så hä iställe....

En dialekt att älska.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.