Jump to content
Annons

Mastra min "Maskrosfrön" på kul. Nu både skitigare gitarrer, ny mix och min egen mastring.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Här är mitt bidrag 😑

https://dl.dropbox.c...HAE_Maskros.wav

Tack för fil och lyssning, Nilsson 🙂

/CHAE

Edith: tilläggas bör att det här är en blygsam hörlursmastring (AKG K271 Mk II:or) och lite referenslyssning i monitorer (ADAM A3X) samt min hederliga gamla hemmastereo

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK, har gett mig på en hörlursmastring. 😛

Skulle vara kul att höra vad som är fel.

https://soundcloud.c...n-gitarrnilsson

Edit: Som CHAE påpekade, tack för fil och lyssning, Nilsson! Kommer att nynna på den där nu när jag går och lägger mig, hehe.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad roligt med respons! Jag kan säga att jag har svårt att höra eller veta vad jag tycker låter bäst.

Jag försökte mastra jag med, och korkad som jag är så körde jag bara i lurarna, sen lyssnade jag i JBL-lådorna, urk, det lät förjävligt. Sen fick jag för mig att börja lyssna på varje spår o mixtra lite så jag gjorde både ny mix o mastring. Jag hade spetsat virveln en ganska mycket vid 5,5 khz då jag stämt virveln hårdrocks-slappt efter trummisens smak, och för att kompensera det så har jag alltså vässat, och då går det in ganska mycket av för vass hihat i virvelmicken. Nollade virvel-eq nu, och då blev hihaten snällare. Ändrade lite på allt, men om det blev bättre vete 17, så här blev det. Gjorde det mestadels i monitorerna nu...

http://soundcloud.co...son-maskrosfr-n

När jag lyssnar på min egen nya mix o mastring tycker jag nog att mixen blev bättre o lite mer nyanserad, de olika instrumenten kom med lite bättre på olika verser, som tex ak gitarren. Orgeln såg jag att jag mixat i mono förra gången, nu är Lesliet (fusk-Leslie) i stereo.

Men mastringen jag gjorde sen med eq osv blev inte så bra den kan jag nog få till lite snyggaree. Ev komprimera allt ett tredjedels snäpp mer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyckats få hem Dropbox... Fy fan. I beskrivningen står det att man helt pissenkelt drar en fil till dropboxen. Sen står det inget mer, det är så jävla enkelt att det endast finns en idiot i hela världen som inte fattar hur man gör. Den idioten är jag.

Jag har alltså en mastringsversion i min mac, den är gjord av en person som inte är med i studiuoforum, men jag skulle vilja dela den med er, tycker den låter riktigt bra...

Hur fan gör man med dropbox?

MVH Idioten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte funka.....

Edit: Ok, man fick ladda hem. Har sett Dropbox-länkar där det dykt upp en spelare.

Låter bra, kanske något "instängd" på något sätt. S:en är jobbiga. Du kanske skulle försöka kolla upp dessa i mixen?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en quickmaster med 🙂, av den första Wav-filen Nilsson la ut.

Wav | MP3

Håller med ovan att balansen mellan att få ner cymbaler utan att dova ner sången var en tuff balansgång. Jag valde att bara dra ner en dryg dB på cymbalerna och höjde lite nedanför istället, vid 5K. Fick ner den till typ -9 RMS. Är nog bättre att jobba med kompressor än limiter om man ska ha mer den mera än så - om man använder samma verktyg som undertecknad i alla fall.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Alla glada! Hittade hit på denna tråd av en slump, lyssnade på låten av Guitar Nilsson - And i knee of ReSpect! Asrgrym låt, hur skön som helst!

Så jag antog utmaningen att mastra wav filen, hur skulle man inte kunna göra det, skön röst, bra sväng, gillar basen 😄

Nåja mitt lilla bidrag dårå: www.dropbox.com/s/ompfrhyuxtnwwbd/Masrosfr%C3%B6n.mp3

Ge gärna kritik, men konstruktiv sådan 😉 jag är inget proffs, bara hemma pulare 😄

Fl Studio - Totally Rocks your socks OFF!! 😛

/Cheers

Redigerat av Rajly
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mitt bidrag 😑

https://dl.dropbox.c...HAE_Maskros.wav

Tack för fil och lyssning, Nilsson 🙂

/CHAE

Edith: tilläggas bör att det här är en blygsam hörlursmastring (AKG K271 Mk II:or) och lite referenslyssning i monitorer (ADAM A3X) samt min hederliga gamla hemmastereo

Den gillar jag verkligen! Här är det ganska mycket bas, det gillar jag....

OK, har gett mig på en hörlursmastring. 😛

Skulle vara kul att höra vad som är fel.

https://soundcloud.c...n-gitarrnilsson

Edit: Som CHAE påpekade, tack för fil och lyssning, Nilsson! Kommer att nynna på den där nu när jag går och lägger mig, hehe.

Den här är anings vass i jämförelse med CHAEs, i alla fall genom DT 990 pro. Byter jag till ATH-M50 låter den mer lagom. Jag antar att den är hörlursmixad i just ATH-M50?

Skulle jag varit tvungen att mellan de här två hade CHAE vunnit före Bluesboy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer min version..

Lyxa till det med en Kramer MPX innan limiter.. 🙂

https://soundcloud.c...son-maskrosfr-n

Den här ganska basiga versionen gillade jag oxå. Ju fler versioner jag lyssnar på ju mer förstår jag att jag inte alls är kapabel att förstå vilken version som är bäst, eller vad som sticker ut för mycket i tex eq-kurvan.

Är det du som sjunger här Jamolir? Helt grymt bra sång o bra låt...

http://soundcloud.com/jamolir/legend-country-final

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om jag gjort rätt men det här ska vara en mastring av Fredrik Analogfreak. Han hälsar till alla...

https://dl.dropbox.c...Analogfreak.wav

Den här känns lite för mycket komprimerad. Sångljudet blev bra. Sången var lite stark från början så kanske man får välja på att få bra sångljud och resten överkomprimerat, eller att musiken blir lagom tajt och sången lite för stark?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men.. Vet att du gillar analoga prylar och så så denna är mastrad med PSP Vintage Warmer! 🙂https://dl.dropbox.c...Maskrosfrön.wav

Nu försöker jag jämföra den här från Hegobald med Joachimes. Nu när jag lyssnar fjärde gången på den här gillar jag den bättre än första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att testa en ny plugg och använde bland annat Maskrosfrön som material. Kom gärna med feedback på vad ni hör. Positivt som negativt.

http://dl.dropbox.co..._DSM_121212.wav

Den här påminner lite om Hegobalds. Kanske... Joachime verkar inte ha skurit bort så mycket bas. Pluggen du testar, är det nåt liknande Hegobalds Vintage Warmer? Jag får känslan att jag personligen skulle gilla den här mastringen bättre utan den pluggen... Ljudidealen ang hur mycket bas det ska vara är tydligen ganska olika, jag gillar mycket bas. Den här låten kanske är både skriven och framförd vintage gammeldags, men jag vill gärna ha ett modernt ljud med mycket bas o topp. Mycket av allt utom kompression. Ett gammeldags middigt vinylsound utan fet botten är inget jag gillar alls. Den här var bra.

Går jag tillbaka till favoriten CHAEs version:

https://dl.dropbox.c...HAE_Maskros.wav

Så är ändå Joachimes bättre.

Joachime har fått ner sångvolymen på ett j-a snyggt sätt...

Edit: Kan man anta att Joachime här både bäst lyssning och längst erfarenhet?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här ganska basiga versionen gillade jag oxå. Ju fler versioner jag lyssnar på ju mer förstår jag att jag inte alls är kapabel att förstå vilken version som är bäst, eller vad som sticker ut för mycket i tex eq-kurvan.

Är det du som sjunger här Jamolir? Helt grymt bra sång o bra låt...

http://soundcloud.co...d-country-final

Jag har bara mixat den låten, inspelad i Nashville. 🙂 Country är härligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en quickmaster med 🙂, av den första Wav-filen Nilsson la ut.

Wav | MP3

Håller med ovan att balansen mellan att få ner cymbaler utan att dova ner sången var en tuff balansgång. Jag valde att bara dra ner en dryg dB på cymbalerna och höjde lite nedanför istället, vid 5K. Fick ner den till typ -9 RMS. Är nog bättre att jobba med kompressor än limiter om man ska ha mer den mera än så - om man använder samma verktyg som undertecknad i alla fall.

I den här gillade jag cymbalerna, det låter som att de är mindre skurna. Här hörs det att jag jag mixat hihatsidans OH lite starkare än ridesidans OH. Inte bra av mig alltså.

De flesta av de här mastringarna visar på att de flesta tycker att trummor, och ännu mer cymbaler, inte ska höras mycket alls i en mix. Jag tycker tvärtom. Mer trummor! Riden o hihaten öär det som mer än nåt annat i en mix driver på låtsvänget.

Skitbra master!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara mixat den låten, inspelad i Nashville. 🙂 Country är härligt!

Vem sjunger då?

Det bästa jag vet är gamla långsamma countrylåtar, med ohyggelsorgliga texter... Typ Willie Nelson med massor av starkt mixad steel guitar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem sjunger då?

Det bästa jag vet är gamla långsamma countrylåtar, med ohyggelsorgliga texter... Typ Willie Nelson med massor av starkt mixad steel guitar...

Det är en låtskrivare som heter "uncle dad", har skrivit låtar till diverse country artister såsom Brad Paisley osv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Alla glada! Hittade hit på denna tråd av en slump, lyssnade på låten av Guitar Nilsson - And i knee of ReSpect! Asrgrym låt, hur skön som helst!

Så jag antog utmaningen att mastra wav filen, hur skulle man inte kunna göra det, skön röst, bra sväng, gillar basen 😄

Nåja mitt lilla bidrag dårå: www.dropbox.com/s/ompfrhyuxtnwwbd/Masrosfr%C3%B6n.mp3

Ge gärna kritik, men konstruktiv sådan 😉 jag är inget proffs, bara hemma pulare 😄

Fl Studio - Totally Rocks your socks OFF!! 😛

/Cheers

Här sågar jag lite, fast jag inte varken vill, eller har den kunskapen, det är lite för mycket av både bas och lågmidd...

Men kritiken av låten gillade jag verkligen. ☺️😛😄😆 Såna ord värmer hur mycket som helst i vintereländet. Jag hoppas ju att jag gör annorlunda låtar. Jag vill nog ha lite annorlunda ljud än vad de flesta gillar också. Mer bas, mer trummor o cymbaler....

Link to comment
Dela på andra sajter

Några snabba tankar om mixen:

* Hihatten skulle kunna sänkas 2-3 db

* Finns en del onödig energi runt 40-50hz

* Likväl finns det nån jobbig topp kring 14-15khz, misstänker att det kommer från trummorna

* Basen skulle kunna vara tydligare runt 100hz

* Aningen grötigt runt 150-500hz, även 1500-2000hz sticker ut, kan räcka att man drar ner munspelet lite här

* Generellt känns det lite väl komprimerat i botten på nå sätt, vet inte om det är basen eller trummorna, men låten skulle må bra av mer dynamik mellan vers och refräng

Men på det stora hela en trevlig mix som man inte vill förändra särkillt mycket i mastringen.

mvh Jon

Jag undrar hur du kommer fram till det här? Genom att lyssna eller med spektralanalysator? Eller bägge delarna?

Ska man försöka mixa o mastra fram en eq-kurva som är så rak som möjligt?

Jag tycker man kan dra på med en liten lätt masterpuckel vid ca 75 hz om man drar ner lite både vid tex 50 o 250 hz. En lätt boost vid ca 4 khz brukar jag oxå gilla, även om det blir en lite krokig kurva.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här påminner lite om Hegobalds. Kanske... Joachime verkar inte ha skurit bort så mycket bas. Pluggen du testar, är det nåt liknande Hegobalds Vintage Warmer? Jag får känslan att jag personligen skulle gilla den här mastringen bättre utan den pluggen... Ljudidealen ang hur mycket bas det ska vara är tydligen ganska olika, jag gillar mycket bas. Den här låten kanske är både skriven och framförd vintage gammeldags, men jag vill gärna ha ett modernt ljud med mycket bas o topp. Mycket av allt utom kompression. Ett gammeldags middigt vinylsound utan fet botten är inget jag gillar alls. Den här var bra.

Går jag tillbaka till favoriten CHAEs version:

https://dl.dropbox.c...HAE_Maskros.wav

Så är ändå Joachimes bättre.

Joachime har fått ner sångvolymen på ett j-a snyggt sätt...

Edit: Kan man anta att Joachime här både bäst lyssning och längst erfarenhet?

Tack för respons! Jo, jag antar att jag överdrev kompressionen. Det är en multibands-, spektralplugg jag testar som heter DSM, dynamic spectrum mapper.

Inte helt smidigt gränssnitt men det känns som att jag snabbt får till saker som annars brukar ta betydligt längre tid.

Fördelar: Packar ihop dynamiken på ett neutralt och stabilt sätt utan pumpeffekter

Nackdelar: Äter gärna diskant och de inbyggda filtren som ska motverka det känns lite yxiga

Jag har lång erfarenhet av mastring och även bra lyssning, men det här exemplet slängde jag ihop i lurar med fokus på att testa pluggen snarare än att göra låten rättvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...