Jump to content
Annons

Mastra min "Maskrosfrön" på kul. Nu både skitigare gitarrer, ny mix och min egen mastring.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tack för respons! Jo, jag antar att jag överdrev kompressionen. Det är en multibands-, spektralplugg jag testar som heter DSM, dynamic spectrum mapper.

Inte helt smidigt gränssnitt men det känns som att jag snabbt får till saker som annars brukar ta betydligt längre tid.

Fördelar: Packar ihop dynamiken på ett neutralt och stabilt sätt utan pumpeffekter

Nackdelar: Äter gärna diskant och de inbyggda filtren som ska motverka det känns lite yxiga

Jag har lång erfarenhet av mastring och även bra lyssning, men det här exemplet slängde jag ihop i lurar med fokus på att testa pluggen snarare än att göra låten rättvisa.

Kan du minnas ungf vilka ratio osv du haft på de olika registren? Komprimerade du lågmidd mer än det andra eftersom sången var ganska stark i mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den gillar jag verkligen! Här är det ganska mycket bas, det gillar jag....

[...]

Skulle jag varit tvungen att mellan de här två hade CHAE vunnit före Bluesboy.

Kul att du gillar't, Nilsson 🙂 Jag tänkte inte så mycket när jag grejade. Lyssnade mest och mastrade efter tycke och smak. Kommer till pluggarna senare men först lite tankar om mixen; jag gillade det mesta. Kompet vart tight och drivande och grym performance all around men munspelet och hi-haten vart ju lite vassa men så kan det vara ibland.

Under skarpa sessioner så för man (ofta) en fortlöpande dialog (Demonproducenten berörde just det i en helt annan tråd och menade på att den dialogen är oerhört viktigt och jag håller med honom). Jag hade nog frågat något i stil med "är det möjligt så gå gärna in och fixa till munspel och hi-hat". Å andra sidan så kanske kunden (d v s du) har en tanke med det och då är det ju som det är. Det är där den där dialogen kommer in i bilden.

I mina öron så vart den här mixen tämligen het. Mina egna alster brukar ligga mellan -10 och - 5 dB så jag känner att jag har mycket headroom att jobba med. Fegt? Ja kanske, men det känns tryggt. Jag grejade lite med volymen redan i EQ-pluggen för att få lite rätsida på allt.

Pluggar (för dem som är intresserade);

- Började med BaxterEQ (tack till allas vår Yllet för rekommendation på sin blogg)

Kände för att testa lite M/S-EQing och tydligen verkar det ha funkat 🙂Första gången jag använder pluggen i fråga f ö i skarpt läge.

Kände även att jag ville plocka fram sologuran lite mer eftersom att jag upplevde att den låg lite för mycket "bakom" och smög. Cuttade tämligen brant vid 30 Hz för basen och kickens skull men lyfte några dB vid 87 Hz för att ändå behålla ompf:et. Provade först att rulla av vid 45-50 Hz men det pajade hella kompet imo.

Ytterst liten hängmatte-dip och 1,5 dBs lyft ikring 2k plus lite LP-avrullning runt 10k.

På S-sidan gjorde jag en skapligt drastisk höjning runt 8k för OH:ts skull. Orgeln hängde med där av bara farten känns det som... 😳

Liten dip runt 100Hz och avrullning på toppen.

- Gick sedan på med Cubase egen de-esser för att fixa de "värsta" S:en. Nyper knappast mer än 2 dB över hela låten.

- Vidare så fortsatte jag med Variety of Sounds Density MkIII-busskompressor. Labbade även där lite med M/S-prylar men det vart inget vidare alls så jag körde den som linkad stereokompressor (för lim) till slut. Gain reducerar max 2 dB och ganska snabb release och attack. Det finns en "color"-pot på den och satte jag runt 55-60% mest för lite skön Nilsson-karaktär 😉

- Sist landade jag på Cubase egen limiter och den limiterar som mest 2,5-3 dB med snabb release.

Ptja, ungefär sådär. Brukar inte gå på så vansinnigt hårt med vare sig kompressor eller limiter men desto mer med EQ:n.

...och till sist; HA, in your face, BluesBoy 😛😉

Sorry BB kunde inte hålla mig 😄 Best Friends Forever, m'kay?)

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Går jag tillbaka till favoriten CHAEs version:

https://dl.dropbox.c...HAE_Maskros.wav

Så är ändå Joachimes bättre.

Joachime har fått ner sångvolymen på ett j-a snyggt sätt...

Edit: Kan man anta att Joachime här både bäst lyssning och längst erfarenhet?

Håller med 🙂

MAH LAZER har baske mig lyckats som fan med sången. Grümt joppat, LAZER!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillar't, Nilsson 🙂 Jag tänkte inte så mycket när jag grejade. Lyssnade mest och mastrade efter tycke och smak. Kommer till pluggarna senare men först lite tankar om mixen; jag gillade det mesta. Kompet vart tight och drivande och grym performance all around men munspelet och hi-haten vart ju lite vassa men så kan det vara ibland.

Under skarpa sessioner så för man (ofta) en fortlöpande dialog (Demonproducenten berörde just det i en helt annan tråd och menade på att den dialogen är oerhört viktigt och jag håller med honom). Jag hade nog frågat något i stil med "är det möjligt så gå gärna in och fixa till munspel och hi-hat". Å andra sidan så kanske kunden (d v s du) har en tanke med det och då är det ju som det är. Det är där den där dialogen kommer in i bilden.

I mina öron så vart den här mixen tämligen het. Mina egna alster brukar ligga mellan -10 och - 5 dB så jag känner att jag har mycket headroom att jobba med. Fegt? Ja kanske, men det känns tryggt. Jag grejade lite med volymen redan i EQ-pluggen för att få lite rätsida på allt.

Pluggar (för dem som är intresserade);

- Började med BaxterEQ (tack till allas vår Yllet för rekommendation på sin blogg)

Kände för att testa lite M/S-EQing och tydligen verkar det ha funkat 🙂Första gången jag använder pluggen i fråga f ö i skarpt läge.

Kände även att jag ville plocka fram sologuran lite mer eftersom att jag upplevde att den låg lite för mycket "bakom" och smög. Cuttade tämligen brant vid 30 Hz för basen och kickens skull men lyfte några dB vid 87 Hz för att ändå behålla ompf:et. Provade först att rulla av vid 45-50 Hz men det pajade hella kompet imo.

Ytterst liten hängmatte-dip och 1,5 dBs lyft ikring 2k plus lite LP-avrullning runt 10k.

På S-sidan gjorde jag en skapligt drastisk höjning runt 8k för OH:ts skull. Orgeln hängde med där av bara farten känns det som... 😳

Liten dip runt 100Hz och avrullning på toppen.

- Gick sedan på med Cubase egen de-esser för att fixa de "värsta" S:en. Nyper knappast mer än 2 dB över hela låten.

- Vidare så fortsatte jag med Variety of Sounds Density MkIII-busskompressor. Labbade även där lite med M/S-prylar men det vart inget vidare alls så jag körde den som linkad stereokompressor (för lim) till slut. Gain reducerar max 2 dB och ganska snabb release och attack. Det finns en "color"-pot på den och satte jag runt 55-60% mest för lite skön Nilsson-karaktär 😉

- Sist landade jag på Cubase egen limiter och den limiterar som mest 2,5-3 dB med snabb release.

Ptja, ungefär sådär. Brukar inte gå på så vansinnigt hårt med vare sig kompressor eller limiter men desto mer med EQ:n.

...och till sist; HA, in your face, BluesBoy 😛😉

Sorry BB kunde inte hålla mig 😄 Best Friends Forever, m'kay?)

Vänligen,

CHAE

Den jobbiga hihaten kommer sig mest av läck in i virvelmicken (stormembran) som på denna mix är spetsad en hel del vid 5,5 khz. Sänkte den spetsen så blev hihaten mer normal... Det borde jag kanske tänkt på innan jag frågade om nån ville testa att mastra, pino. Men mycket har jag lärt mig av denna tråd ändå. Kul, kul, kul att ni ville testa o kommentera.

Nästa låt jag lägger ut ska jag vara lite noggrannare med mixen på. o kanske lägga ut den både mastrad o omastrad...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och till sist; HA, in your face, BluesBoy 😛😉

Hahaha!! Hade det varit Elektronisk-hiphop-rap, då jävl.... 😛

För övrigt, Nilsson, jag körde inte i ATH-lurarna. Jag körde i mina Ultrasone HiFi Pro (inte 2900) någonting.....kommer inte ihåg just nu (sitter på jobbbet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra master!

Tackar, trevligt 🙂

Ville sätta fokus på sången, och "öppna upp" ljudet lite mer så det låter klart o nära. Ville sången ska vara det första man hör, det som örat lyssnar på direkt. Tyckte inte det gick att dämpa cymbalerna så bra (dom krockar trots allt med sångens S och T ljud och så) för det blev en tafflig, torr klang i rummet på nåt sätt, inget "smask" i ljudet.

Sen tycker jag man kan göra mastrar lite ljusare, för de flesta lyssnar ju genom små apparater på låg volym. Då hör man tydligt o bra om ljudet är ljusare o mer öppet och distinkt. Det låter förstås inte fullt lika trevligt om man lyssnar på det i riktigt stark volym, men det fyller funktionen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker alla utom jag likadant, att cymbalerna är nåt som ska dämpas så mycket som möjligt? Ju mer man lyckas ta bort cymbalerna utan att sabba de andra ljuden, ju bättre?

Lyssnar man på ett rocband i en replokal är cymbalerna en stor del av ljudet, lyssnar man på moderna studioinspelningar förstår man att cymballjud är något väldigt skamligt som måste döljas till varje pris, och att jag antagligen är obildad dumskalle som inte fattar det viktiga i att få tyst på cymbalerna.

Jag ska nog starta en Facebookgrupp "Vi som inte tycker cymbaler är skamligt"...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte bara cymbalerna är väldigt starka/ljusa i förhållande till övriga instrument, även i förhållande till övriga trumsetet, och mixen överlag och krockar lite med sången här. Håller med om att cymbaler står för en stor del av framåtrörelsen i låtar, och ska inte sänkas ner. Men här är dom väldigt starka. Sången drunknar lite. Cymbaler o shit kan vara tydligt framträdande utan att vara starka 🙂 Så tänkte jag.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Signias och Mah Lazer's versioner låter mycket bra (och enligt mig hyfsat lika). Och absolut, sången är grymt bra gjord på Joachimes.

Finns en del att lära, hehe.

M/S-eq:ing? Hmm...intressant, CHAE. Någon som vet något liknande till Logic?

För övrigt skulle det vara intressant att höra lite "proffs"-kommentarer (inget illa ment, Nilsson 😉 ) om min version, så man vet hur mycket man är ute och cyklar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

M/S-eq:ing? Hmm...intressant, CHAE. Någon som vet något liknande till Logic?

Du kan skicka kanaler i mixern till två olika bussar (t ex en via output och en via send). Låt oss kalla den ena bussen för mid och den andra side. Lägg en instans av Voxengos MSED eller liknande plugg på de två bussarna. På mid-bussen stänger du av side-ljudet (finns en knapp som heter Side Mute) och på side-bussen stänger du av mid-ljudet. Låt de två bussarna gå vidare till Stereo Out.

Nu kan du processa mid och side separat på varsin buss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mest hihaten som var stark. Riden låg mkt lägre i mixen.

Yepp

Måste instämma där. Fast jag tyckte riden o hh var höga på ... ungefär samma sätt, bara att riden ligger högre upp i frekvens, ligger rätt ensam däruppe så den ligger inte i vägen för sången eller så. Crasharna däremot är ju lägre än hh o ride. Anyway, jag tycker du fått till en bra mix, Nilsson. Varm och stor.

Signias och Mah Lazer's versioner låter mycket bra (och enligt mig hyfsat lika).

🙂 tyckte min o Yllets resultat blev rätt lika.

Fick bilden av att Joachime inte direkt mastrade traditionellt, utan mer testade plug-in. Det lät bra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan skicka kanaler i mixern till två olika bussar (t ex en via output och en via send). Låt oss kalla den ena bussen för mid och den andra side. Lägg en instans av Voxengos MSED eller liknande plugg på de två bussarna. På mid-bussen stänger du av side-ljudet (finns en knapp som heter Side Mute) och på side-bussen stänger du av mid-ljudet. Låt de två bussarna gå vidare till Stereo Out.

Nu kan du processa mid och side separat på varsin buss.

Ahh, härligt! Tack, joachime. Förresten....hur "vanligt" är det att M/S eq:a?
Link to comment
Dela på andra sajter

uppdaterar du så man kan använda din senaste mix då?

Jag skyller på Demonis om ni tycker det blir för mycket maskroser...

Det här är min nya mix WAV:

https://www.yousendi...LbEplaFFpR01UQw

Så här låter det sen jag mastrat med min finalizerburks få finesser...

http://soundcloud.co...-mix-mastrad-av

Och här en länk till en WAV-fil av min mastrade version. Soundcloud lägger till en del oljud...

https://www.yousendit.com/download/WUJaZFhqTStwcFUxZXNUQw

Har försökt, tusen ggr, att fatta hur man använder det svinenkla Dropbox, men tyvärr är jag total idiot så det är omöjligt. Jag blir så förbannad på mig själv att jag vill begå självmord.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite less på det här, det skitiga drivet jag har i huvet, och som blir när vi spelar live kom inte fram. Så jag ställde om Hotroddcombon till full gain som jag alltid spelar på alla låtar live, sen lät jag cymbaler osv skrälla på så som jag gillar det själv. Hegobald kommer inte att bli nöjd, men det fåpr jag ta... Det är ändå mindre treble-spets än på min favo referenslåt "Is this love" med Bob Marley.

Spela upp den högt o ta en sup eller glögg eller visky eller öl till.

http://soundcloud.co...ing-maskrosfr-n

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt bra, men lite för stökig gura (för mycket dist) för den här typen, även om gitarröjudet var bra. 😉

Nej, nej. Thats my sound. "Den här typen" vad är det? En musikstil som redan finns eller?

Jag tyckte den tidigare rena elgitarren lät käringaktigt fjollig. Live har jag alltid full, eller nästan full gain, det vanliga sk kallade rena Fenderljudet är inget för mig. Jag gillar inte alls de gamla skrikiga Twin Reverbarna heller.

Jag har en master på denna (tror jag) gjord av Fredrik Analogfreak. Ska lägga ut den bara jag hinner o orkar. Har varit på raggarspening i kväll, o igår söp jag o lyssnade på Ventures o gallskrek här hemma...

Link to comment
Dela på andra sajter

En viss "Analogfreak" som av nån outgrundlig anledning inte är med i Studioforum har skickat en mastring han gjort på låten, dvs en version innan jag la på skitiga gitarrer.

MaskrosfrînAnalogfreak.wav

Hoppas länkhelvetet fungerar.

Nedanstående länkjävel går ev till orginalfilen. Jag tycker det pumpar väl mycket i Analogfreaks mastring.

01 Maskrosfrön ny mix ej mastrad.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...