Neosus Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 varför använder en konstnär vissa färger? För att han är färgblind? (Skojar lite) 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kylistar Postat 9 december 2012 Trådstartare Dela Postat 9 december 2012 Ditt val. Jag säger vad jag menar och menar vad jag säger. Jag daltar inte med medlemmar och påstår (så långt jag är medveten) aldrig något jag inte kan backa upp. Du får ta mig för den jag är. I grunden är jag jävligt snäll. well, din beklagning är endast godtagen om du menar den här diskussionen så annars vill jag gärna ha svar på frågorna jag ställt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 well, din beklagning är endast godtagen om du menar den här diskussionen så annars vill jag gärna ha svar på frågorna jag ställt OK. Jag kollade tillbaka i tråden men kunde inte med säkerhet fastställa vilka (obesvarade) frågor du syftar på. Hur lyder frågorna du vill ha svar på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Jag tycker OP har beskrivit sin grundfråga väldigt konstigt. Inte säker om jag förstår vad du menar? Undrar du varför folk väljer t.ex G-dur som tonart istället för C-dur`? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kylistar Postat 9 december 2012 Trådstartare Dela Postat 9 december 2012 när jag kollade tillbaka nu så inser jag nog att jag missförstog dig. beklagning godtagen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 För att bli en riktigt kompetent musiker så bör man kunna spela i alla tonarter. Som kompositör kan det ju förstås vara till fördel oxå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 (redigerat) Läser du lite mer ingående musikteori och komposition så passar vissa instrument bättre i vissa tonarter och de har ett visst specifikt omfång som t.ex ett visst röstläge har som Tenor, Bas etc. Och i princip alla instrument har en tesitura (där instrumentet låter som bäst) kanske med piano/harpa som undantag. Redigerat 9 december 2012 av crillemannen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Valle har bara lite känslomässig allergi mot de som förlitar sig till musikteori. Dom upplevs som dom inbilskt sätter sig på en lite högre häst, och ska därför tas ner på jorden lite. That's all 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kylistar Postat 9 december 2012 Trådstartare Dela Postat 9 december 2012 Ah... Varför skriver man annars musik, menar du? Ja, jag vet att jag vill skriva musik för jag anser mig ha något att förmedla och gillar att uttrycka mig genom musik. Sen är det ju självklart om det jag genuint gör kommer på radio väldigt kul att många uppskattar det jag gör. Sen kan man ju även skriva musik av det skälet att tjäna pengar och då är det ju självklart bra om det spelas på radio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 För Valle ska väl allting sättas in i ett kommersiellt sammanhang tror jag. Är det inte kommersiellt gångbart är det inte gångbart alls, utom möjligen som någon slags hobby. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Jag väljer ingen särskilt direkt, beroende på ljud och humör. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 (redigerat) För Valle ska väl allting sättas in i ett kommersiellt sammanhang tror jag. Är det inte kommersiellt gångbart är det inte gångbart alls, utom möjligen som någon slags hobby. Det är inte riktigt så jag resonerar. Utan: Alla (med få undantag) gör musik för att nära fåfängan och vinna prestige. Allt annat är skitsnack! Det finns inget mer som låter så patetiskt som när folk säger att de endast skriver för sina egna sinnen, sina egna begär, utan någon som helst påverkan utifrån. Bara för att sedan visa sig vilja ha "feedback och input" på det de har skrivit. Varför det? kan man ju då undra. Sket "du" inte alldeles nyss i vad andra tyckte? Eller är "du" fåfäng och prestigekåt trots allt "din" jävla hycklare? Redigerat 9 december 2012 av Valle 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Valle har bara lite känslomässig allergi mot de som förlitar sig till musikteori. Dom upplevs som dom inbilskt sätter sig på en lite högre häst, och ska därför tas ner på jorden lite. That's all 🙂 Kanske inte helt fel där, din antagonist! Kanske inte helt fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Det är inte riktigt så jag resonerar. Utan: Alla (med få undantag) gör musik för att nära fåfängan och vinna prestige. Allt annat är skitsnack! Det finns inget mer som låter så patetiskt som när folk säger att de endast skriver för sina egna sinnen, sina egna begär, utan någon som helst påverkan utifrån. Bara för att sedan visa sig vilja ha "feedback och input" på det de har skrivit. Varför det? kan man ju då undra. Sket "du" inte alldeles nyss i vad andra tyckte? Eller är "du" fåfäng och prestigekåt trots allt "din" jävla hycklare? varför skulle man inte göra musik för att man tycker om det, om man frågar andra om hjälp så man kan bli bättre? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Och än en gång driver en tråd iväg tack vare några få forum medlemmar... 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 varför skulle man inte göra musik för att man tycker om det, om man frågar andra om hjälp så man kan bli bättre? Varför är det så viktigt att bli bättre då? Om du nu spelar för ingen annan än dig själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Och än en gång driver en tråd iväg tack vare några få forum medlemmar... Du bröt just mot en forumregel bara för att få böla ut din frustration över att andra inte följer forumreglerna? Var det smart? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Varför är det så viktigt att bli bättre då? Om du nu spelar för ingen annan än dig själv. det är kul att se hur man förbättras. och en skön känsla när man känner att man lyckats med någonting bra. det finns helt klart ett visst egenvärde i att spela musik, och om du har missat det så tror jag att du har gjort fel livsval. gå inte och tro att alla är som du; det är vi inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 (redigerat) det är kul att se hur man förbättras. och en skön känsla när man känner att man lyckats med någonting bra. det finns helt klart ett visst egenvärde i att spela musik Vad menar du med egenvärde i det här sammanhanget? Och, varför spelar/skriver du musik? och om du har missat det så tror jag att du har gjort fel livsval Talar du genom erfarenhet nu igen? Redigerat 9 december 2012 av Valle 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Ett gott råd kan vara som jag sa i en annan tråd att använda ignorera knappen. I övrigt så tror jag att jag personligen liksom av en ren händelse bara hamnar på en tonart när jag får en låt ide. Förmodligen är det själva tillfället typ vilken stämning jag är som har nån slags koppling till vilken tonart som känns bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Vad menar du med egenvärde i det här sammanhanget? Och, varför spelar/skriver du musik? Talar du genom erfarenhet nu igen? Med egenvärde menar jag att man kan tycka om att spela musik för spelandets skull. Det är därför jag spelar musik (främst); det är kul. Jag tror att alla medlemmar här på forumet (förutom du då, som det bara är prestige för) kan skriva under på att det är kul att spela musik. Tänker bara som så att om du hade gjort något som du tyckte var kul, hade du kanske blivit ännu bättre och kunnat få ännu mer prestige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Med egenvärde menar jag att man kan tycka om att spela musik för spelandets skull. Det är därför jag spelar musik (främst); det är kul. Så prestige och erkännande är för dig helt ointressant? Jag tror att alla medlemmar här på forumet (förutom du då, som det bara är prestige för) kan skriva under på att det är kul att spela musik. Tänker bara som så att om du hade gjort något som du tyckte var kul, hade du kanske blivit ännu bättre och kunnat få ännu mer prestige. Här begår du ett misstag... Jag tycker att det är SKITROLIGT med musik. Det tror jag också att många här på forumet kan skriva under på. Du besvarade inte min fråga ovan, som även faller på sin plats nu: Talar du genom erfarenhet nu igen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Så prestige och erkännande är för dig helt ointressant? Nej, varför skulle det ena utesluta det andra? Däremot är det långt ifrån den största drivkraften, dels i och med att jag sällan visar andra vad jag spelar, dels för att jag inte tror att jag kommer att få särskilt mycket erkännande för min musik. Här begår du ett misstag... Jag tycker att det är SKITROLIGT med musik. Det tror jag också att många här på forumet kan skriva under på. Jag tror att du hittar på. Om du tyckte det var lika kul med musik som vi andra gör, skulle du aldrig komma med så befängda påståenden som att folk generellt spelar för prestige snarare än för att det är skoj. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Ett gott råd kan vara som jag sa i en annan tråd att använda ignorera knappen. Vart finns den?? Hittar den inte haha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 (redigerat) [Fråga: Så prestige och erkännande är för dig helt ointressant?] Nej Bra. Då är jag ju inte helt fel ute när det gäller dig. Du får gärna komma med exempel på artister som spelar, ger ut skivor, etc, och som finner prestige och erkännande helt ointressant. Jag tror att du hittar på. Talar du genom erfarenhet nu igen? Redigerat 9 december 2012 av Valle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Jag vet typ noll om keyboardspelande, men de flesta kan väl byta tonart så att man kan spela enbart på de vita tangenterna i vilken tonart som helst. Kan vara praktiskt om man är väldigt nybörjare. Men om man ska komponera och väljer någon "svårare" tonart med många svarta tangenter kanske det gör att man kommer på en mer udda melodi än om man spelat på enbart vita tangenter. Tänk att man ska behöva skämmas för att vissa sitter och sabbar. Allt för att jävlas, fy fan vad dåligt. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Hej! Rensade lite i tråden. Håll er till ämnet. Finns ingen anledning till att stöka till denna tråd. Lite missförstånd som inte ger någon anledning till att tråden skall balla ur. Så provocera inte varandra mer nu. Lycka till i diskussionen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kylistar Postat 9 december 2012 Trådstartare Dela Postat 9 december 2012 Jag vet typ noll om keyboardspelande, men de flesta kan väl byta tonart så att man kan spela enbart på de vita tangenterna i vilken tonart som helst. Kan vara praktiskt om man är väldigt nybörjare. Men om man ska komponera och väljer någon "svårare" tonart med många svarta tangenter kanske det gör att man kommer på en mer udda melodi än om man spelat på enbart vita tangenter. Tänk att man ska behöva skämmas för att vissa sitter och sabbar. Allt för att jävlas, fy fan vad dåligt. 😎 Tack! En väldigt bra anledning till varför jag bör köra på andra skalor än bara a minor och c major! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 Mitt svar på ursprungsfrågan är att vilken tonart man väljer beror på var instrumenten klingar bäst och/eller vilket röstomfång vokalisten har. Själv väljer jag ingen tonart medvetet från början, utan klinkar bara på där jag tycker det låter bra - och anpassar i efterhand till röstomfånget. För mig är musikteori ett komplement om man vill förstå sammanhang, men jag har ingen som helst nytta av teorin när jag komponerar, utan då spelar jag bara på gehör enligt det som låter bra för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 9 december 2012 Dela Postat 9 december 2012 När du har lärt dig sammanhanget så kommer du att använda den kunskapen utan att du tänker på det, har du tänkt på det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.