Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag funderar på att uppdatera mina nu snart 7-8år gamla prylar. TIdigare har jag haft enklaste ljudkort 900kr samt en "vanlig" stationär dator i 7000kr klassen.

Jag vill kunna spela in en sak i taget. med bas, gitarr, sång osv.. Spela in med totalt kasnke max 20 kanaler och kunnna använda en del pluggar som guitar rig, trumprogram osv..

Jag har funderat lite på en bärbar dator istället. Vad skall jag titta på? MIn prisbild är väl i alla fall max 7-8000kr för dator.

jag har tittat på en del exterrna ljudkort som babyface samt facisrite forte, det är ett maxpris (5000kr)

Vad tycker ni vad skall jag titta på? Är min budget för liten för att titta på bärbart?

/David

Annons
Postat

Jag tror att du klarar dig utmärkt med en bärbar dator i den prisklassen, speciellt när du siktar på så bra ljudkort. Moderna datorer är löjligt kraftfulla jämfört med bara för några år sedan och de flesta hemdatorer är rejält överdimensionerade för vad de används till.

Något som dock är guld värt i musik PC-sammanhang är en SSD-hårddisk, och då skjuter priset i höjden litegrann. Men jag tycker ändå att det är värt vartenda öre. Som jämförelse så upplever jag att min snart tvååriga stationära dator med en relativt utdaterad Intel i3-processor på 3,07GHz rullar betydligt bättre än morsans nya laptop med nån i7:a i. Jag har förvisso 8Gb RAM (hon har nog fyra) och jag kan inte specarna på den i7:an huvudet, men känns konstigt att just processorn i hennes dator skulle prestera sämre än den i min. Ändå upplever jag att alla typer av processer går snabbare i min dator, så jag drar lekmannaslutsatsen att min processor optimeras bättre i och med att jag kör alla program från en SSD-disk.

Slutligen kan jag säga att jag har svårt att se vad jag någonsin skulle behöva uppgradera rent hårdvarumässigt. Folk har gjort det här ytterst dumma uttalandet förr, men "den här setupen klarar jag mig med för resten av livet." När jag kör mitt PCI-ljudkort så har jag svårt att överlasta CPU:n med pluggar (dock kör jag tunga kompressoreremuleringar via Focusrite Liquid Mix), så den största begränsningen i kedjan är jag själv. Datorn skulle väl därmed aldrig behöva uppgraderas (så länge den funkar med ett interface som har vad jag behöver och kan komma att behöva.) Jag är kanonnöjd.

Postat

Kommer du att behöva vara väldigt mobil så till den grad att du kräver bärbar burk? Prestandan för samma pris är generellt alltid bättre i en stationär, och du kan oftast bygga ut. Plocka till och dra ifrån, vilket blir svårare med laptop. Du kan dessutom ha flera diskar i en stationär för olika krävande applikationer och filer, vilket inte blir lika lätt med en bärbar. Enda fördelen med en laptop som jag ser det är just litenheten, men inte så mkt annat.

Men om det hänger på det så go for it.

Retromannen (oregistrerad)
Postat

jag kör bärbart, har för dåligt med plats. plockar fram allt i vardagsrummet när jag lirar. en dator i din prisklass funkar nog bra, har själv en amd quadcore, 8 Gb ram(6000,- för ett år sedan) och ett tascam ljudkort (under 1000.-) http://www.thomann.de/se/tascam_us122mk2.htm

Allt funkar otroligt bra då jag spelar rock och inte en massa avancerade vsti som drar kraft i massor.

Postat

Tack för svaren.

Kollade lite snabbt nu på några med SSD diskar men det skuttar ju upp en hel del i pris då. Den billigaste bärbara jag hittade låg på ca 9,500 på pricerunner.. Även de stationära var rätt dyra..

Postat (redigerat)

Tack för svaren.

Kollade lite snabbt nu på några med SSD diskar men det skuttar ju upp en hel del i pris då. Den billigaste bärbara jag hittade låg på ca 9,500 på pricerunner.. Även de stationära var rätt dyra..

Självklart är det alltid så att stationär innebär mer dator förpengarna kontra laptop, även om det hänt en hel del på senare år (kan tänka mig att det idag säljs fler bärbarar än stationära datorer.)

Jag köpte min dator i byggsats, och då kostade den inte mer än 5000 spänn. Idag borde du då få något betydligt bättre för de pengarna. Dock ska det tilläggas att bästa i konfiguration så har man enbart operativsystemet samt program på en disk och sina musikprojekt på en annan (som inte behöver vara SSD, jag har även en tredje för disk för Mina Dokument osv.) Hur applicerbart den metoden är på dagens laptops vet jag inte, men det behövs definitivt inte mer än 60Gb för operativsystem + program om man kör Windows 7 (om man inte använder stora samplingsbibliotek, de har jag på samma disk som musikprojekten.)

Edit: missade ord, julöl 😊

Redigerat av Halkbi
  • 3 veckor senare...
Postat

Eeh vad menar du.?

Växling, hibernation...

Någon som vet något om hur man gör det här med att dela upp operativsystem och själva projekten som man gör på en stationär om man kör bärbart.?

Det kanske fungerar bra ändå?

Postat

Lite mer frågor. Jag har en stationär , intel duo TM2 2,66GHz, 2,00GBRam

Har xp på den, funderar på att försöka uggradera den istället med mer ram minne, tror ni processorn duger.? Funkar xp eller skall jag köpa win 7 eller 8. Tänkte man kunde spara lite pengar på datorn och köpa bra ljudligt (focusrite forte) och en nu Mick istället..

vad tror ni?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.