Jump to content
Annons

Nya monitorer tips 10000 -20000 kr


Probbo

Recommended Posts

Efter många år med mixning med hembyggda budget speakers funderar jag på att uppgradera. När jag lyssnat igenom tidigare produktioner i andra system inser jag att jag ligger lite fel i mina bas freq. (Inte bara där, mixar lite galet överallt men mest basen som blir fel) Jag sysslar mest med dansmusik och behöver ordentligt med bas (Måste jag ha en med subbas eller räcker det med ett par bra högtalare av större modell?) budget mellan 10000-20000kr. Behöver lite tips. Tack för er hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina förslag är i så fall ADAM A8X eller A77X . 🙂

MEN! Du bör också se över akustikbehandlingen - för om behandlingen i ditt rum inte är ok, så får du inte lika stor nytta av investeringen som du skulle kunna få, även om direktljudet från monitorerna blir betydligt bättre.

Jag tycker det är bättre med fullrangemonitorer utan sub, men det är ju lite olika vad man tycker att man behöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill nog påstå att Focal Solo 6 och PSI A17-M drar ifrån många/de flesta i den prisklassen. PSI:na ska vara helt galna, men har dock inte hört dem själv. Läs på gearslutz.

Har själv Solo 6 och är mycket, med betoning på mycket.. nöjd. Otroligt bra monitorer för pengarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Yoda 🙂 studiorummet är litet ca 8 kvm. Hyfsat bra dämpat. Så jag sitter ju ganska nära högtalarna. Ljudet idag är kraftfullt (stora golvhögtalare, dubbla 12 tummare) men katastrof ljudmässigt, bra tryck men låter stökigt. när jag är ute efter detaljer kör jag hörlurar ( beyer dynamic DT150). Ska kika på dina tips. Stort tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en ganska avgörande skillnad mellan att använda stora djupa högtalare, och att använda två något mindre plus sub. Har en känsla jag är inte ensam om det intrycket. Kan inte säga jag testat mycket, men teoretiskt känns det som en ganska stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en ganska avgörande skillnad mellan att använda stora djupa högtalare, och att använda två något mindre plus sub. Har en känsla jag är inte ensam om det intrycket. Kan inte säga jag testat mycket, men teoretiskt känns det som en ganska stor skillnad.

Det beror till stor de på hur pass väl man lyckats integrera suben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sigia, precis. Jag efterlyser fördelar vs nackdelar med dessa två setups. Mindre högtalare+sub eller ett par rejäla högtalare (fullrange). Själv har jag bara kört utan sub. kanske dags att tänka om, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är rummet så pass litet som 8 Kvm så behöver du inte så stora högtalare som du har nu.. Adam A77X sa Caes! Dom funkar bra.. På 8Kvm kommer du aldrig att ha en rättvis lyssning i högtalare under ca 95 Hz så det är viktigt att du har något annat att referenslyssna i också.. T.ex ett par bra hörlurar.. Själv har jag ett par Ultrasone PRO 2500 för att höra allt under 90 Hz i.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sigia, precis. Jag efterlyser fördelar vs nackdelar med dessa två setups. Mindre högtalare+sub eller ett par rejäla högtalare (fullrange). Själv har jag bara kört utan sub. kanske dags att tänka om, eller?

Fast fakta är att du inte kan få ett par stora och högkvalitativa högtalare, allt i ett för under 20 tusen. Du får välja. Ska du ha bra och stora högtalare börjar vi på 25-30 tusen och uppåt. Jag tänker att man bör prioritera kvalitet framför kvantitet om man vill höra vad man faktiskt gör. Basregistret är givetvis roligt och så, men mellanregistret och diskanten är SÅ VIKTIGA register som avgör om mixen ens håller att spelas i mer professionella sammanhang.

Sub kan man dessutom komplettera med i ett senare skede. Integrationen mellan högtalare och sub i dyrare serier brukar vara så pass god att bristerna blir försumbara framför att välja en större och lågkvalitativ högtalare i dagsläget - och därmed bli fast med något som istället låter halvbra genom hela registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovan. Det blir extrajobbet att integrera sub med både högtalare och rum.

Kom just på att jag hört Yamaha MSP10 + Yamaha SW-10 sub många gånger (bekant som använder), och alltid tyckt det är riktigt bra 'bang for the buck'. Aningen åt det ljusa och hårda hållet som Yamaha högtalare kan vara. Men tror vi talar begagnat då, borde i så fall landa på ca 10 papp. OM man vill använda 2 + sub alltså ...

http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/yamahamsp10.htm

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst på lite om Focal Solo6 samt twin6. De verkar vara riktigt bra. Någon av dessa blir det. Just nu lutar det åt twin6. Struntar i sub till en början.

Tack för era svar.

Försök ta dig ut och lyssna på olika alternativ. Tänk då på att Twin 6 av majoriteten av ägare gillas bättre stående på högkant. Både Solo 6 och Twin 6 har basresurser som räcker väl för att mixa i de flesta genrer, med undantag för ett fåtal där mycket material kring 20-40 Hz är av essens. I dessa genrer räcker få närfältare till. Solo 6 är, beroende på rum användbara ner till ungefär 35 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...