Jump to content
Annons

Mastring i Logic (EDM)


CaWi

Recommended Posts

Tjena!

Jag Àr en amatör och ska mastra en lÄt men behöver lite hjÀlp.

Först och frÀmst vill jag bara dubbelkolla; siffran över staplarna visar peaken för det specifika tracket i DB, korrekt?

http://cl.ly/image/332R1f47140R (bild)

Hur högt lÄter ni kicken peaka i era mixar? Jag blev tipsad att den ska ligga runt -0.5 och att man sen ska mixa kring det?

LÄten "fÄr" aldrig slÄ över till det röda i stapeln va? (Distar tror jag det heter?)

Är det okej om den distar nĂ€r man lagt pĂ„ EQ?

Hur fÄr man det att lÄta lika högt som en spotifylÄt utan att det distar? GÄr det?

Kör ni EQ före eller efter kompressorn pÄ master chain?

Vilken kompressor rekommenderar ni för att lĂ„ta Avicii? 🙂

Tack pÄ förhand!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Först och frÀmst vill jag bara dubbelkolla; siffran över staplarna visar peaken för det specifika tracket i DB, korrekt?

- Ja

Hur högt lÄter ni kicken peaka i era mixar? Jag blev tipsad att den ska ligga runt -0.5 och att man sen ska mixa kring det?

- Jag jobbar aldrig efter kicken. Ta reda pÄ vilket instrument som Àr det "bÀrande" instrumentet i lÄten, och jobba efter den. I metal Àr det oftast gitarrerna.

LÄten "fÄr" aldrig slÄ över till det röda i stapeln va? (Distar tror jag det heter?)

- "klippa", nej det ska du undvika.

Är det okej om den distar nĂ€r man lagt pĂ„ EQ?

- Nej. Eller menar du dist som pÄ gitarrer? eller Àr det klipper?

Hur fÄr man det att lÄta lika högt som en spotifylÄt utan att det distar? GÄr det?

- Limiter

Kör ni EQ före eller efter kompressorn pÄ master chain?

- alltid före

Vilken kompressor rekommenderar ni för att lĂ„ta Avicii? 🙂

- Vilken som helst funkar. Du mÄste bara lÀra dig anvÀnda dem. Alla gör i stort sÀtt samma sak.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svar Terror 🙂

Hur vet man vad skillnaden Àr mellan dist och klipp? Om jag drar upp volymen pÄ vissa tracks sÄ blir det ju rött i stapeln men lÄter ÀndÄ bra, klipper den dÄ? Ska jag alltsÄ undvika det?

Är det vĂ€ldigt högt att ha +5 i make up gain i kompressorn?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svar Terror 🙂

Hur vet man vad skillnaden Àr mellan dist och klipp? Om jag drar upp volymen pÄ vissa tracks sÄ blir det ju rött i stapeln men lÄter ÀndÄ bra, klipper den dÄ? Ska jag alltsÄ undvika det?

Är det vĂ€ldigt högt att ha +5 i make up gain i kompressorn?

Det beror pÄ hur lÄg signalen Àr i början. Du hör om det klipper. DÄ börjar det spraka och lÄta allmÀnt dÄligt. Lyssna noga. brukar oftast höras vid virvelslag och cymbaler.

SÀnk alla spÄr sÄ att mastern inte gÄr över 0Db, sen lÀgger du pÄ en limiter, sÀtt output pÄ typ -0,2DB, sen kan du dra pÄ gainen i limitern.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det beror pÄ hur den Àr instÀlld och vilka möjliga instÀllningar den har.

0 attack, oÀndlig ratio, lookahead.

Edit: HÀr kan du lÀsa lite om "Loudness War" http://en.m.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Var försiktig sĂ„ du inte mosar hela lĂ„ten fullstĂ€ndigt och dödar all dynamik. 😉

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om den har de egenskaperna, Àr det dÄ en brickwall?

Kan man fÄ fram en ljudgraf i logic pÄ nÄgot sÀtt?

Det finns en effekt under "Metering -> Multimeter" som jag brukar anvÀnda. LÀgg den pÄ masterspÄret sÄ ser du vars din lÄt peakar i dom olika frekvenserna vilket Àr ganska hÀndigt Àven vid mixning (som vanligt Àr det dock viktigare att det lÄter bra Àn "ser rÀtt ut" i grafiska grÀnssnittet").

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...