Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello!

Har precis köpt en 002 (rack) och installerat 6.7

Tyvärr fanns ingen handbok med så jag får väl ladda ner något från digi design.

Jag tänkte höra om någon har något bra tips på en sajt om HUR man jobbar med Beat.Detective på trummor för att unvika problem.

Jag la just trummor på en platta och följde nyfiket teknikern hur han arbetade och det verkar vara väldigt lätt att "göra bort sej" och åstakomma kaos.. eller?

Annons
Postat

Hej Tormentor! Jag är precis ute i samma ärende! Jag har precis idag tankat ner info från herrarnas sida, förstklassig info!

Googlade också fram användbart från Sound On Sound som gällde just multitrackade trummor och Beat Detective.

Har också tankat ner Digidesigns Reference Guide där ett helt avsnitt ägnas åt Beat Detetcive. Den var dock på drygt 600 sidor.

Jag ser att Aolson är inne på denna tråden nu så då kommer det att lösa sig.

en sista grej bara. Jag var hos en av mina leverantörer och kollade i fredags. Han körde en liten körare med Beat Detective. Jag har varit väldigt upphetsad hela helgen nu och då menar jag inte bara sexuellt!!!!!! Sicken sak! Nu kan jag kanske äntligen få vår trummis att spela tight!!!!

Postat

Ha,ha hitentills har man inkl mej själv fått förlita mej helt på sin (o)förmåga att lira tight. 🙂

Jag lirade in en platta i veckan och då vad det TDM som gällde så riktigt lika kul blir det inte i LE men visst är det en uppgradering som heter duga!!

Är det någon som har förslag på hur man ska jobba med B.D. när det gäller trummor i LE varianten.

Tydligen så kan man bara sliza upp filen på EN trumkanal även om det är 9 kanaler i trumgruppen för att hitta transienterna.

(I det stora systemet kan man t.ex. gå efter virvel och hi hat för att hitta transienterna och sen markera alla spår för att sliza upp dem lodrätt

på "samma ställe".)

Postat
Är det någon som har förslag på hur man ska jobba med B.D. när det gäller trummor i LE varianten.

Tydligen så kan man bara sliza upp filen på EN trumkanal även om det är 9 kanaler i trumgruppen för att hitta transienterna. 

(I det stora systemet kan man t.ex. gå efter virvel och hi hat för att hitta transienterna och sen markera alla spår för att sliza upp dem lodrätt

på "samma ställe".)

Har tyvärr inga glasklara tips och komma med..

Först och främst så kommer du att märka att BT för LE är begränsat till max två spår vilket gör det svårt att hantera ett komplett trummset på separata kanaler.. du kanske får det att fungera men jag är rädd att du inte lyckas.. Det beror nog på hur mycke läck du har och hur mycke du vill styra upp..

Hur som helst, innan du ger dig på dina trummor.. prova på något enkelt så du ser hur BT fungerar, och ge inte upp förens du har nått resultat. Vissa trumloopar fungerar klockrent medans andra kan vara lögn i helvete att få till.

Allt beror på vad man vill göra.. låt oss säga att du vill kvantisera en trumloop.

Tar det fritt från minnet så jag hoppas att ordvalen stämmer... mycke svengelska blir de

ex

Ta in en loop, se till att tempot stämmer dvs att när du markerar hela loopen så ska den börja och sluta på en jämn bar..

Markera loopen .

Tryck på ”E” för att zooma din selection, enklare och se vad du gör då.

Öppna BT..

Klicka på ”capture selection” och sedan ”analyze”

Dra i ”sensitivity” slidern tills du uppnår önskat resultat (kan vara trixit om det är komplext material).

Klicka på ”Region Separation” (till vänster i BT).

Och knappen nere till höger... antagligen ”separate”

BT klipper då upp din loop i små regioner baserat på hur du ställde slidern tidigare..

Nästa steg är att conforma eller quantisera som det även heter ... så klicka på ”region conform”.

På högera sidan väljer du hur du vill quanta ditt material, blir ofta rätt lustigt då en del hål uppstår mellan regionerna...

Det är då Edit smoothing kommer in.. Edit smoothing är kort och gott en ”batch-dra-ut-innan-attack-av-region-och-crossfade-funktion”...hmm, kort sagt testa, det förklarar sig själv..

BT är en hel del ”trial and error”, inget material är det andra likt.. Och som sagt BT gör mer än bara att ”slica” regioner. Det kan plocka ut både tempo och groove av befintligt material.

Postat (redigerat)

på "samma ställe".)

En loong shoot ang att köra BTLE på flera kanaler än två

Har inte provat det.. och tvivlar starkt ..

Markera ex kick och snare och slica dom i BT.. du får helt enklet prova dig till fram vilka spår som är vettigast att ha som guide spår.

stäng av "tab to transient"

Gruppera alla trummspår och ”tabba” dig fram till första klipp och tryck ”B” för att klippa. Det innebär att samtliga spår klipps som ditt guidespår. Tabba dig fram till nästa ställe och klipp.

Markera ditt guidespår och gör den kvantisering du vill ha, markera nästa spår och applisera på samma kvantisering.. osv

Alternativt kan du prova att skapa att guide spår genom att bounca relevanta spår till ett stereopar, analysera och slica bouncen med BT och använd som guide spår för resterande klippningar..

Har inte 6.7 här men om jag minns rätt så finns det en funktion som drar ut en region till nästa regions kant, dvs i princip samma funktion som BT gör i conform läget..

Som sagt, detta är bara teoretisk, har inget material att testa på ...

Redigerat av aolsson
Postat

Tack för all info! 😛

Låter som om det kan fungera något så när ok.

Så det är två kanaler som funkar..

Jag ska testa hi-hat och virvel som "masters" och de andra som "slave" i trumgruppen när jag slizar upp det i min egen LE.

Kicken ska jag testa mej fram med men den kommer jag nog jobba med inviduellt på något sätt berode på läcket.

Återkommer efter ex. anntal try outs och div. runda ord 😄

Postat

Jag skall också testa, tack för fin-fina tips återigen, Aolsson!!!! Handlaren som gjorde en liten demo av BD i PTLE hade ett tips som lät vettigt. Han menade att jag skulle låta bastrumma och virvel styra. Hans erfarenhet var att "svänget" ofta försvann om man använde sig av hi-hat. Kan ju vara värt ett försök.

Postat

Hm... kan han (killen i butiken) ha kvantiserat 100% ?

Upp till runt 80 % Q är ok

(sen låter det inte kul längre om du inte ska göra tysk jazz eller nått) och då fungerar det utmärkt på även hi-hat.

Kicken är en hel vetenskap bara den...

Postat

Ja, han kvantiserade helt och hållet till de fjärdedelar han hade lagt in. Dock var de groove-templatade så att det ändå blev ett sväng. Hi-haten rördes inte heller. Nu var han van vid dessa trummor då han själv hade spelat in dessa i en studio och säkert visste hur han skulle behandla just dem. Han sa att man fick prova olika saker på olika takter och att saker som musikstil etc också spelar roll för hur man bör jobba med BD.

Postat

Så sant 🙂

Använd den kanalen med best sub divisions är nog ett standardtips.

Är själv sugen på TDM efter att ha jobbat med det under en produktion men det kan jag glömma med min musiklärarlön tyvärr..

Postat

Nu har jag testat B.D i LE för första gången och jag blev väl inte direkt våt i brallan efter att innan testat TDM (som är det bästa som hänt sen hjulet uppfanns)

aolsson, du skrev att det fungerar på två kanaler men jag får det bara att fungera på en.

Det jag funderar på om jag prövar din teori i praktiken hur det blir med fasfel??

Jag vill ju klippa allt på samma ställe.

Postat

Jag vet inte om du hittade förslagen på DUC'n? Här är ett i alla fall

För mycke för att översätta, de bygger ungefär på samma sak jag skrev ovan men lite mer utförligt typ...

How to use Beat Detective on a multi track drum kit in PT le

- Create a stereo audio track and place it above the Drum kit in the edit window.

- Submix your drums(record them) to the stereo track you just created.(Or just submix the area you want to apply Beat Detective to)

- 'Group' the whole kit along with the newly created submix.

- Select the area that you will use BD on in the stereo submix.

- Open BD to separate regions. Notice if you grab the yellow lines for fine adjustment it appears all the way down your whole kit. (very helpful for fine editing)

- When you separate regions in BD only your submix gets separated.

- With the grabber tool select the first separated region. Since your tracks are grouped you'll notice the selection extends all the way down your whole kit.

- Hit 'B' key (Commands Focus mode) and your whole kit will have it's first separate region.

- Hit TAB(without the tab to transient on) This will Locate the edit cursor to the next region-boundary.

- Hit 'B' key again to separate the whole group.

- Keep doing this until the area you want to BD is all separated. You should be able to do it very fast. TAB then 'B', TAB then 'B', TAB then 'B', etc.

- Ungroup your drum kit now.

- Select the area you want to BD on your first kit peice track. Kick drum for example.

- Open BD and apply 'region conform' to your selected area. Hit the 'semi-colon' key to move the selection down to the next track and hit 'conform' again. Repeat this until each kit peice is done. You can do this very fast.

- Now do the exact same step above to edit smoothing.

I have done this many times and it works great and it is the fastest method so far. Even though we have a 'Limited' version of BD in PT le the above is a workaround. We just have a few extra steps but it can still be done in Beat Detective and very fast. These few extra steps will give the same result as the multi track version of BD with no phasing problems. Hope this helps.

Postat

Tack återigen, Aolsson! Låter som om det skulle kunna funka fin-fint! Får jag bara minsta chans så skall jag testa detta i helgen!

Postat
... du skrev att det fungerar på två kanaler men jag får det bara att fungera på en.

Korrekt, jag var otydlig..

1 spår antingen mono eller stereo...

Postat

Det där är vad jag kallar superb info!!!!!

Jag ska testa i helgen.

Känns som det inte behöver ta mer än någon timme mer att fixa trummorna i LE.

Postat
Författare av böckerna: "Onani - ett sportlovsfenomen?" och "Sidechaining istället för EQ"

Ahem...var kan man få tag på den första boken? 😲

Postat
- Open BD and apply 'region conform' to your selected area. Hit the 'semi-colon' key to move the selection down to the next track and hit 'conform' again. Repeat this until each kit peice is done. You can do this very fast.

Vad är detta kort kommando på PC?

'Semi-colon' flyttar bara min selection i sidled i den Grid jag ställt.

Hur flyttar jag min selection ner till nästa Track?

Skulle spara en hel del tid med B.D....

Postat

Vad är detta kort kommando på PC?

'Semi-colon' flyttar bara min selection i sidled i den Grid jag ställt.

Hur flyttar jag min selection ner till nästa Track?

Skulle spara en hel del tid med B.D....

Ö och P

Se även

layer-takes4.gif

från solo regions doc.. har alltså inte direkt med BT å göra utan navigering överlag i PT..

Postat

Ger mej fan på att ö inte funkar efter som jag kör på Engelska 😲

ska testa imorgon.

Det är inte så STUDIO kan ge dej en egen bilaga till vanliga tidningen ungefär som sportbladet (fast mer vettig berikande läsning) ???

😆

Postat
Författare av böckerna: "Onani - ett sportlovsfenomen?" och "Sidechaining istället för EQ"

Ahem...var kan man få tag på den första boken? 😲

Jo,serrö, Lillbabs! Du skickar 4 st helt nya 100-lappar till mig och då skickar jag Dig boken......... bok och bok förresten........det är mer lite tankar kring vad sportlovet är idag för många hemstudioägare och vad det borde vara med uppbygglig uteaktivitet. Jag brukar säga "Fingrarna på täcket!" och på sportlovet innebär det ju snötäcket. PM:a mig så skall Du få adressen till den målvakt, förlåt, adress till vilken pengarna bör skickas.

Postat

Visst fungerade Ö !! 😛

Mycket snabbt arbetssätt som du rek genom att bata flytta till nästa spår.

Det går nästan lika snabbt som i TDM!!

Postat

Hmm...måste verkligen uppdatera till 6.7 nu. Verkar ju fenomenalt med BD.

Men hur tusan ska man göra det när de är "out of stock" på digistore?

Postat
Hmm...måste verkligen uppdatera till 6.7 nu. Verkar ju fenomenalt med BD.

Men hur tusan ska man göra det när de är "out of stock" på digistore?

Besök närmaste Digidesign-återförsäljare! I Götet finns de att få tag på i alla fall!

Postat

Ok. Jag har inte lyckats här i Stockholm. Sist jag kollade var det slut överallt, men jag får väl ta en ny runda.

Postat

Nu har jag testat BD i Le på ett prodd och måste säga att det fungerar helt perfekt!

Tar lite längre tid än i TDM som sagt är updateringen gratis så varför klaga?

Svårigheten ligger snarare själva hantverket i att lära sej var man ska klippa när man TAB:ar sej igenom trumspåren i LE än själva upplägget på BD.

• 3 veckor senare...
Postat

Arrgh. Jag blir galen på att digidesign alltid har out of stock på uppgraderingen till 6.7. Måste man verkligen betala 400:- extra på estrad?!

Postat
Arrgh. Jag blir galen på att digidesign alltid har out of stock på uppgraderingen till 6.7. Måste man verkligen betala 400:- extra på estrad?!

Enligt digistore gubbarna så är det en glitch i systemet, det ska finnas gott om 6.7 nu... Hur mycket tar Estrad?

Postat

Enligt digistore gubbarna så är det en glitch i systemet, det ska finnas gott om 6.7 nu... Hur mycket tar Estrad?

Menar du att digistores sida är dåligt uppdaterad och att det egentligen finns?

Jag ringde idag och Estrad tar 1095:-. Tycker det är lite saftigt om man jämför med 70e på digistore. Kan inte minnas att det var så dyrt förra gången de hade 6.7 inne...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.