Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Tycker det låter som om man höjt med EQ'n istället för att skära....

Skojade bara 😛

Det låter svinbra!

Postat

Nu har jag lyssnat igenom, och du får ju tänka på att jag bara är nybörjare.

Jag tycker det var en enorm skillnad på mastringen, alla instrument separerades mer och kom fram mer. Men samtidigt så tyckte jag att en del saker som munspelet och en del av gitarren ökade någon frekvens (ingen aning om vilka) som gjorde att det blev lite jobbigt på något vis, det blev lite för hårt på något vis.

Postat (redigerat)

Nu vet jag inte om detta är soundclouds fel men personligen gillar jag originalet bättre då mastern låter överkomprimerad och jobbigt sugande. Hörs speciellt på gitarrkompet. Dock tycker jag karaktären i rösten kommer fram lite bättre i den mastrade versionen.

Känner inte att denna låten har något direkt behov komprimering, soft-clipping för att tämja topparna hade varit ett naturligt val i detta fall enligt mig.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Bra låt! Tycker mastringen låter helt okej, får man fråga vad det kostade?

Tack för låtkritik! Kostnaden är privat mellan mig o DMM...

Nu har jag lyssnat igenom, och du får ju tänka på att jag bara är nybörjare.

Jag tycker det var en enorm skillnad på mastringen, alla instrument separerades mer och kom fram mer. Men samtidigt så tyckte jag att en del saker som munspelet och en del av gitarren ökade någon frekvens (ingen aning om vilka) som gjorde att det blev lite jobbigt på något vis, det blev lite för hårt på något vis.

Blir det inte lite hårt oavsett, med enbart en ak gitarr som vevar på? Men nog biter gitarrens krisp igen ganska bra på det mastrade... Soundcloudfilen låter bara anings diskantigare, annars hör jag ingen skillnad jmf med WAV-filen.

Nu vet jag inte om detta är soundclouds fel men personligen gillar jag originalet bättre då mastern låter överkomprimerad och jobbigt sugande. Hörs speciellt på gitarrkompet. Dock tycker jag karaktären i rösten kommer fram lite bättre i den mastrade versionen.

Känner inte att denna låten har något direkt behov komprimering, soft-clipping för att tämja topparna hade varit ett naturligt val i detta fall enligt mig.

mvh Jon

Rösten låter avgjort bättre, jag tror det är skuret lite av det basiga i rösten. Jag lät nästan helt bli att komprimera mitt stereospår för att det skulle vara lättare att påverka det sen i mastringen.

Jag kom överens med DMM om att göra en "radioversion" han kan säkert göra det mildare oxå...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Jag kom överens med DMM om att göra en "radioversion" han kan säkert göra det mildare oxå...

Radio i sin komprimerar ju ytterligare så jag skulle snarare låta bli att komprimera alls då, kommer bara låta pressat och onaturligt annars. Du gör nog bäst i att skicka honom en version utan kompressor på mixbussen.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Postat

Det lilla jag hade på mastern kan man knappast höra skillnad med eller utan.

Man kan ju fråga sig om man överhuvudtaget vill förändra den ljudbild man fått till från början på en så här soft låt? Det normala idag är ju att sången ska höras exakt lika starkt låten igenom, lika att inte gitarren ska vara starkare i vissa partier. Asti i Kontrollrummet påpekade att sången var lite svag mot slutet i låten, det är nog mer så att det är jag som gasar på stråkarna lite mer mot slutet och det blir mindre med sång därför. Men jag är nog för det mesta sån att jag vill att det ska variera sig.

Postat

Svårt att säga. Mastern är ju helt klart starkare i alla fall.

Låter lite mer separerat på något sätt, men tycker som mrpimmy att munspelet blir vasst ibland, vilket är irriterande.

Absolut ingen dålig master, men jag hade nog behållt mixen och bara dragit upp volymen. 😉

Postat

tyckte den lät bättre utan mastring. munspelet tyckte jag dock var för vasst i redan i pre-mastern

Skar munspelet en hel del i toppen... Borde alltså skurit mer?

Spelade in munspelet för ganska länge sen med gamla TLM102 micken... Resten har jag gjort om nyss...

Postat (redigerat)

Jag hoppas du reklamerar denna masteringen. Den som masterat detta har gjort så att hela ljudfilen låter som en 22050 Hz fil. Skamligt. MvH

Lite mer konstruktiv kritik kanske hade nog varit önskvärt till den som mastrat 🙁 Skriv istället vad du hade gjort annorlunda och kom gärna med tips och idéer tex. Det är lixom det forumet är till för, inte att såga varandra.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 3
Postat

Jag kan ju även säga som det är att DMM föreslog en "radiomaster", och att jag kunde fått den gjord annorlunda om jag velat. Jag tyckte det lät bra, är helt ovan att bedöma sånt här.

Postat

Som sagts här tidigare så är mastern klart överkomprimerad och klipper och suger något fruktansvärt. Förfärligt jobbigt att lyssna på. Är de något jag inte klarar av så är de överkomprimerad acke-gura. Sen är munspelet som sagt lite väl vasst, men de är dock mer en mixgrej. Svårt att rädda i mastringen (Även fast de blev klart värre efter mastern.) Rösten låter bättre i mastern men de är väl de ända också. Skulle mixa om med lite mindre diskant på munspelet och skicka för ommastring.

Postat

Lite mer konstruktiv kritik kanske hade nog varit önskvärt till den som mastrat 🙁 Skriv istället vad du hade gjort annorlunda och kom gärna med tips och idéer tex. Det är lixom det forumet är till för, inte att såga varandra.

/Jon

Jag skrev att den låter som en 22050 Hz ljudfil. Är inte det tillräcklig kritik? Iaf vad jag menar är att all kvalité är borttagen och om ni inte är säkra på vad jag menar med att den låter som en 22050 Hz fil så menade jag att det låter som att ett väldigt brannt lågpass filter lagts som tar bort det mesta av ljudkvalitén vare sig det är en "radiomastering" eller riktig mastering. MvH.
Postat

Ang munspelet. Är det så självklart att man ska förändra det ljudet så mycket jmf med hur det låter i verkligheten? Det har redan skurits mycket diskant där. Normalt vill man väl återge ljud lika som de låter.

Postat (redigerat)

Ang munspelet. Är det så självklart att man ska förändra det ljudet så mycket jmf med hur det låter i verkligheten? Det har redan skurits mycket diskant där. Normalt vill man väl återge ljud lika som de låter.

Jag stör mig inte alls på munspelet i originalfilen. Du ska vanligen inte behöva eq:a ett munspel särskilt mycket. Handlar såklart om vilka toner och hur du spelar också, generellt är ju långa ljusa gnälliga toner jobbigare. Lyssna tex på ett Dylanalbum och hans munspel, det låter inte särkilt "bra" men det funkar alltid.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Är det bara jag som hör allt "knaster" och "knäpp" lite härvarstans genom låten?

Tyvärr gör den här låten (eller låttypen) sig ej rättvisa i just den här maaastringsversionen. Sådana här låtar måste få ha mer dynamik(variation) för att de ska vara behagliga att lyssna på. Gitarren "flåsar" en aning för mycket och kör ibland över det viktigaste: sången. Håller även med om det ilskna munspelet.

Jag säger inget om maaastraren som tekniker eller resultatet i övrigt. Men "knastret" och "knäppet" borde ha rensats bort; det borde ju åligga en maaastrare.

Bra låt, Nilsson!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.