Jump to content
Annons

Windows 8


Ekstasis

Recommended Posts

Har kört Windows 8 nu i några dagar, tycker det känndes extremt rörigt iblörjan men sakta men säkert börja man lära sig hur man använder det snabbt.

Blir att plugga lite mer snabbkomandon.

Jag tycker det flyter på bra med reaper också kör tunga pluggar utan problem.

Allt var frid och fröjd tills jag kolla DPC Latency checker, får runt 1000 där,

Så nu blir det till att utreda vad det är som drar upp latencyn och vad man ska tweaka.

Har sett folk som fått samma latency som windows 7 efter tweak..så är inte direkt orolig för det.

Ska bli intressant och se vad det är som skapar så mycket latency.

Men annars upplever jag windows 8 som bra mycket snabbare och rappare på alla sätt.

DPC latencyn är väl det enda jag kan klaga på igentigen men var inget jag märkte något av innan jag kollade det.

Många saknar startknappen, men det jag igentligen saknar mest det är en sökfunktion i startknappen som man slipper gå in i metros fullskärms läge.

Det är irriterande att gå mellan desktop och metros fullskärm läge, känns helt idiotiskt igentligen. men har man massa videos igång och fönster

så vill man ju inte täcka alla dessa med ett fullskärms metro...detta växlande mellan aero och desktop är jobbigt...men faktum att jag använder metro väldigt lite.

Det går ganska snabbt att hitta programmet man söker i metro också , men det gick faktiskt ännu snabbare att hitta programmet i startmenyns sökfunktion i i windows 7/vista.

Som sagt lär man sig mer snabbkomandon, tror jag faktiskt...man kommer gilla det mer...men växlandet mellan metro och desktop kommer jag aldrig gilla...jag tycker valmöjligheten ska finnas att växla mellan metro och desktop hela tiden om man nu vill men om man föredrar att stanna i desktopläget hela tiden ska det också vara möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

DPC Latency Checker och Windows 8:

"Windows 8 Compatibility: The DPC latency utility runs on Windows 8 but does not show correct values. The output suggests that the Windows 8 kernel performs badly and introduces a constant latency of one millisecond which is not the case in practice. DPCs in the Windows 8 kernel behave identical to Windows 7. The utility produces incorrect results because the implementation of kernel timers has changed in Windows 8 which causes a side effect with the measuring algorithm used by the utility. Thesycon is working on a new version of the DPC latency utility and will make it available on this site as soon as it is finished."

Saxat från deras Thesycons egen site.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar vara varannat win os som brukar bli flipp eller flopp.

Windows 95 var väl det banbrytande då.

Windows ME var bara skit.

Windows 98 var väl den stora grejen 32 bitars och större diskpartioner, bra skit,

annars var ju Expoler buggit som f-n. Många körde Netscape istället.

Farväl till dos-baserat...

Windows NT4 var bra men inget för musiknisse.

Windows 2000 var bra när Steinberg SX lanserades.

Windows XP är fortfarande bra nu när hårdvaran blivit snabbare mm.

Windows Vista var bara skit.

Windows 7 tycker jag är det bästa hitills.

Frågan är ju då om Windows 8 flippar eller floppar ?

Känns mer som ett os för surfplattor & mobiler.

Om du vill ha den gamla startmenyn i win 8 kan du köra

http://classicshell.sourceforge.net/features.html

det är gratis.

Jag ligger nog lågt med Windows 8 i studioburken tillsvidare.

Hoppas att Windows 9 blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar vara varannat win os som brukar bli flipp eller flopp.

Windows 95 var väl det banbrytande då.

Windows ME var bara skit.

Windows 98 var väl den stora grejen 32 bitars och större diskpartioner, bra skit,

annars var ju Expoler buggit som f-n. Många körde Netscape istället.

Farväl till dos-baserat...

Windows NT4 var bra men inget för musiknisse.

Windows 2000 var bra när Steinberg SX lanserades.

Windows XP är fortfarande bra nu när hårdvaran blivit snabbare mm.

Windows Vista var bara skit.

Windows 7 tycker jag är det bästa hitills.

Frågan är ju då om Windows 8 flippar eller floppar ?

Känns mer som ett os för surfplattor & mobiler.

Om du vill ha den gamla startmenyn i win 8 kan du köra

http://classicshell....t/features.html

det är gratis.

Jag ligger nog lågt med Windows 8 i studioburken tillsvidare.

Hoppas att Windows 9 blir bättre.

Har sett den/liknande listor flera gånger och den stämmer liksom inte när man tittar närmare. Flera Windowsversioner fattas och de som listas kommer ofta i fel ordning (Se tex ME före 98 i denna listning).

Håller dock med om dina slutsatser. Windows 7 är jäkligt bra och OM min studiedator var min födokrok skulle jag aldrig i hel..e installera Windows 8 (vid det här laget).

Eftersom både att spela in och datorer generellt är hobby för mig så har jag kört in Windows 8. Det förefaller stabilt, man vänjer sig snabbt vid att vara utan Aero men Metro känns inte som något lyft på en musstyrd PC (dock inte heller som någon större begränsning då man inte behöver använda det...). Appversionerna av IE, mailprogram mm är också rätt kassa på en PC.

För mig fungerar Metro mer som reklam... Jag VILL nu ha både en Windowstelefon och platta (istället för min androidlur, androidplatta och iPad).

Hade varit jäkligt smutt med gemensamt dynamiskt gränssnitt/filer mm där! Misstänker att detta är orsaken till att M$ väljer att pracka på oss Metro. Det stör/förvirrar inte tillräckligt för att i längden hindra folk att uppgradera (och ger bra pekskärmsmöjligheter för den som vill ha det).

Vad Metro gör är att det säljer in Windows på plattor och telefoner. Även vår IT-avdelning (på jobbet) är i det närmaste sexuellt upphetsade över tanken att kunna samordna administrationen av alla PC, plattor och telefoner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt tester som har gjorts, så är Win 8 minst lika bra som Win 7 för DAW-program (i vissa fall snabbare) - så jag skulle inte vara orolig för den biten.

Det som jag, precis som TS blir irriterad på, är att man växlar mellan två helt olika fönster istället för att alltid vara på desktopen och ha sina program tillgängliga under startknappen. Det känns som om den biten har krånglats till helt i onödan. Man klickar på ett program på startskärmen, så växlar det över till desktopen och kör programmet där. Störigt är bara förnamnet, men det funkar i alla fall, så det är ingen större katastrof, även om det känns som en väldigt onödig omväg.

Win 8 körs på min sambos dator, eftersom det var så billigt att uppgradera från XP, som jag ändå hade behövt installera om på den - och det funkar fint. Att mail-appen inte kan hantera POP3, är förstås helt vrickat - och det funkar inte heller med IMAP mot mitt webhotell, så det får bli webmail tills vidare.

På min egen dator kör jag däremot fortfarande Win 7 - men det är som sagt billigt att uppdatera nu, så jag kanske byter til 8 där också snart. Det ska ju gå att göra utan att installera om någonting, så det är inte förenat med en massa jobb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt tester som har gjorts, så är Win 8 minst lika bra som Win 7 för DAW-program (i vissa fall snabbare) - så jag skulle inte vara orolig för den biten.

Det som jag, precis som TS blir irriterad på, är att man växlar mellan två helt olika fönster istället för att alltid vara på desktopen och ha sina program tillgängliga under startknappen. Det känns som om den biten har krånglats till helt i onödan. Man klickar på ett program på startskärmen, så växlar det över till desktopen och kör programmet där. Störigt är bara förnamnet, men det funkar i alla fall, så det är ingen större katastrof, även om det känns som en väldigt onödig omväg.

Win 8 körs på min sambos dator, eftersom det var så billigt att uppgradera från XP, som jag ändå hade behövt installera om på den - och det funkar fint. Att mail-appen inte kan hantera POP3, är förstås helt vrickat - och det funkar inte heller med IMAP mot mitt webhotell, så det får bli webmail tills vidare.

På min egen dator kör jag däremot fortfarande Win 7 - men det är som sagt billigt att uppdatera nu, så jag kanske byter til 8 där också snart. Det ska ju gå att göra utan att installera om någonting, så det är inte förenat med en massa jobb...

Växlandet mellan metro och desktop. Finns det igentligen någon där ute som tycker om detta ? det är den stora frågan...jag har hittils inte sett något nämligen. Bara gnäll.. Är ju märkligt att microsoft inte lyssnar mera...på sina användare..

Jag ser det som så, att microsoft skulle inte kunna släppa windows 8 under namnet windows 8 om det inte hade metro, av den enkla anledning att det är för likt windows 7, man hade möjligtvis kunnat kalla det windows 7.5. Tror det är däför dom är så envisa med att ha metro kvar, för att det är trots allt den största nyheten i windows. Som sagt, jag tycker Metro är trevligt när man typ startar upp datorn och man möts av metro, men sedan vill man ju trycka på desktop och inte se det igen, förutom när man vill då, men inte hela tiden växla mellan dessa olika miljöer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlandet mellan metro och desktop. Finns det igentligen någon där ute som tycker om detta ? det är den stora frågan...jag har hittils inte sett något nämligen. Bara gnäll.. Är ju märkligt att microsoft inte lyssnar mera...på sina användare..

Jag ser det som så, att microsoft skulle inte kunna släppa windows 8 under namnet windows 8 om det inte hade metro, av den enkla anledning att det är för likt windows 7, man hade möjligtvis kunnat kalla det windows 7.5. Tror det är däför dom är så envisa med att ha metro kvar, för att det är trots allt den största nyheten i windows. Som sagt, jag tycker Metro är trevligt när man typ startar upp datorn och man möts av metro, men sedan vill man ju trycka på desktop och inte se det igen, förutom när man vill då, men inte hela tiden växla mellan dessa olika miljöer..

Som sagt, vinsten med Windows 8 är som jag ser det (ur M$ synvinkel) att det ser likadant ut på mobil, platta och PC (dvs Metro/appdelen). Det gör Windows 8 helt unikt. Det finns inget liknande från Apple, google eller Linuxvärlden. OCH det fungerar. Den som vänjer sig vid Windows 8 på jobbet och kanske har en telefon med Windows 8 kommer mycket sannolikt vilja ha en platta med Windows 8 (att mecka med en iPad som blir en "ö" kommer kännas förhållandevis besvärligt och begränsat). Utan Windows 8 tror jag Microsoft hade haft det svårt att bryta sig in på plattmarknaden.

Att använda OS X på jobbet är inte ett alternativ för 9 av 10 (och integrationen mellan plattformarna är klart mindre på OS X/IOS -sidan).

Mina 2 cent

Link to comment
Dela på andra sajter

efter jag testat, kan jag konstera att windows 8 har betydligt LÄGRE DPC latency än vad windows 7 har.Iallafall för mig vi snackar 10-.20 gånger mindre. Fick aldrig någon lysnade dpc latency på windows 7, typ 60-70. Men nu får jag som lägst 4. Har alltid trott att jag inte kunde få lägre pga av moderkortet. Men tydligen har jag fel.

Så detta DPC latency test bara bekräftar ju min generella upplevelse med windows 8, det känns snabbare och rappare... Tror det har att göra med att folk har blivit mer kräsna vad det gäller respons på gui't då folk är vana med 60 fps flyt på t.e.x smartphones och läsplattor, lagg i allmänhet är något som jag tror vi allt mer känsliga för.

Så enligt min bedömning så begår man ett misstag om man inte går över till windows 8 pga av att man är anti metro.

Du kan själva minimera användandet av metro, enda gången man är tvungen att gå in i metro är igentligen när man ska använda sökfunktionen eller om man ska gå in windows inställningar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, vinsten med Windows 8 är som jag ser det (ur M$ synvinkel) att det ser likadant ut på mobil, platta och PC (dvs Metro/appdelen). Det gör Windows 8 helt unikt. Det finns inget liknande från Apple, google eller Linuxvärlden. OCH det fungerar. Den som vänjer sig vid Windows 8 på jobbet och kanske har en telefon med Windows 8 kommer mycket sannolikt vilja ha en platta med Windows 8 (att mecka med en iPad som blir en "ö" kommer kännas förhållandevis besvärligt och begränsat). Utan Windows 8 tror jag Microsoft hade haft det svårt att bryta sig in på plattmarknaden.

Att använda OS X på jobbet är inte ett alternativ för 9 av 10 (och integrationen mellan plattformarna är klart mindre på OS X/IOS -sidan).

Mina 2 cent

Jo jag förstår det...jag gillar deras tänk om multiplattformar osv..blir vanligare med lapptops som har pekskärm också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt tester som har gjorts, så är Win 8 minst lika bra som Win 7 för DAW-program (i vissa fall snabbare) - så jag skulle inte vara orolig för den biten.

Det som jag, precis som TS blir irriterad på, är att man växlar mellan två helt olika fönster istället för att alltid vara på desktopen och ha sina program tillgängliga under startknappen. Det känns som om den biten har krånglats till helt i onödan. Man klickar på ett program på startskärmen, så växlar det över till desktopen och kör programmet där. Störigt är bara förnamnet, men det funkar i alla fall, så det är ingen större katastrof, även om det känns som en väldigt onödig omväg.

Win 8 körs på min sambos dator, eftersom det var så billigt att uppgradera från XP, som jag ändå hade behövt installera om på den - och det funkar fint. Att mail-appen inte kan hantera POP3, är förstås helt vrickat - och det funkar inte heller med IMAP mot mitt webhotell, så det får bli webmail tills vidare.

På min egen dator kör jag däremot fortfarande Win 7 - men det är som sagt billigt att uppdatera nu, så jag kanske byter til 8 där också snart. Det ska ju gå att göra utan att installera om någonting, så det är inte förenat med en massa jobb...

Beträffande sökfumktionen i metro... När man söker på något t.e.x windows update, då sorteras allt under 3 undermenyer, apps, settings, files.

Detta är ytterligare något helt idiotiskt, även om jag skriver exakt windows update så måste jag också klicka på undermenyn "settings" mycket konstigt, detta är ytterligare en omväg och man måste klicka en gång extra. Mycket konstig lösning av Microsoft, dom tror alltså man hittar programmet snabbare för att dom också hjälper en att sortera/filtera sökresultaten på det sättet ? det är helt klart en idiotlösning som ger mer skada en nytta och som bara gör skapar ett extra onödigt moment. I gamla startmenyn kan man skriva t.e.x Reaper sedan trycka på enter så öppnas programmet helt klockrent!

Nu måste man skriva reaper sedan klocka på apps menyn med musen (eller alt tab) och sedan trycka på reaper.....mycket konstigt..att microsoft inte själva inser att det är en helkorkad sökfunktionen. Jag kan inte komma på något scenario där det skulle vara bra med ett filtrerat sökresultat på det sättet. Möjligtvis om man använder läsplatta då.

Jag vill inte ha tillbaka startmenyn men däremot vill jag kunna söka och öppna program som förut, dvs man skriver programnamnet tar ca 1 sekund och sedan enter, det tar ca 2 sekunder att söka och öppna programmet, med metro tar det minst dubbelt så lång tid.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande sökfumktionen i metro...

Jag vill inte ha tillbaka startmenyn men däremot vill jag kunna söka och öppna program som förut, dvs man skriver programnamnet tar ca 1 sekund och sedan enter, det tar ca 2 sekunder att söka och öppna programmet, med metro tar det minst dubbelt så lång tid.

Varför inte lägga de vanligaste programmen för start via Metro?

Då går det faktiskt snabbare än det gjorde att först öppna startmenyn etc...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite på det här med metro, frågan är om inte metro skulle göras sig bäst om man kunde ha den som en "wallpaper" alltså ha den på själva skrivbordet sedan taskbasen till vänster (som jag brukar ha det) då skulle man slippa flippa mellan metro och desktop hela tiden.. jag själv tycker det är en otroligt bra idé och. synd bara att man inte kan göra det så..går väl med någon hack möjligtvis, men valmöjligheten bör finnas iallafall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt gillade jag faktiskt Win 8! Men då jag inte riktigt känner för att skriva samma saker två gånger länkar jag hellre till vad jag redan sagt här. Detta är min strikt personliga blogg och den är helt osponsrad.

http://impulsiveactionsmovie.blogspot.se/2012/12/beating-system.html

Det brukar vara varannat win os som brukar bli flipp eller flopp.

Windows 95 var väl det banbrytande då.

Windows ME var bara skit.

Windows 98 var väl den stora grejen 32 bitars och större diskpartioner, bra skit,

annars var ju Expoler buggit som f-n. Många körde Netscape istället.

Farväl till dos-baserat...

Inte för att vara sån, men ME kom efter 2000, som kom efter 98:an, och 95:an var det första true 32-bitars-systemet M$ släppte som inte var DOS-baserat. Skillnaden mellan 95:an och 98:an var snudd på helt osynliga, 98:an var bara stabilare. Själv uppfattade jag dem aldrig som två skilda system.

Windows NT4 var bra men inget för musiknisse.

Windows 2000 var bra när Steinberg SX lanserades.

Windows XP är fortfarande bra nu när hårdvaran blivit snabbare mm.

Windows Vista var bara skit.

Windows 7 tycker jag är det bästa hitills.

Jag ligger nog lågt med Windows 8 i studioburken tillsvidare.

Hoppas att Windows 9 blir bättre.

NT4 var grymt att köra SAW Pro/Studio och Wavelab på, gjorde mitt första masteringjobb i det :-)

Vad är det du tycker kan förbättras till 9:an som inte finns i 8:an?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

På customer preview så gick det att lägga program ikoner i nerkanten går inte det i riktiga versionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt gillade jag faktiskt Win 8! Men då jag inte riktigt känner för att skriva samma saker två gånger länkar jag hellre till vad jag redan sagt här. Detta är min strikt personliga blogg och den är helt osponsrad.

http://impulsiveacti...ing-system.html

Inte för att vara sån, men ME kom efter 2000, som kom efter 98:an, och 95:an var det första true 32-bitars-systemet M$ släppte som inte var DOS-baserat. Skillnaden mellan 95:an och 98:an var snudd på helt osynliga, 98:an var bara stabilare. Själv uppfattade jag dem aldrig som två skilda system.

NT4 var grymt att köra SAW Pro/Studio och Wavelab på, gjorde mitt första masteringjobb i det :-)

Vad är det du tycker kan förbättras till 9:an som inte finns i 8:an?

Joo...jävligt skumt att man måste använda alt F4 för att stänga dessa appar...just alt f4 är en ett ganska jobbigt komando också då man måste strecka fingarna ganska långt..

inte speciellt ergonmiskt om man ska göra det ofta..mkt märkligt att ma inte kan stänga det med musen...kosekvensen blir att man kör jätte många program i bakgrunden som är öppna som man inte har stängt för inte orkar man använda alt f4 hela tiden...man börjar faktiskt undra vad micrsoft tänker med ibland..och ändå har betan varit ute 1 år innan retail..men vad jag vet så har inte microsoft lyssnat på någon kritik..så varför ens släppa denna beta 1 år innan det kan jag ej förstå ???

Oavsett vad så är jag nöjd med windows 8 då det är snabbare och stabiliare..men vissa små grejjor är mkt konstiga..man börjar ju undra om microsoft har provat metro på en vanlig dator ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är ok att låna tråden lite (kändes onödigt att starta en ny med såpass liknande ämne) 🙂

Ska uppdatera min hemstudio efter nyår och är inte övertygad om vilket OS jag ska köra på; Win 7 eller Win 8. Det blir en ny stationär PC, RME UCX och Cubase 7 (som de förhoppningsvis fått bättre ordning på då). Datorn kommer enbart att användas som DAW. Dvs inget Internet, inga grafikbaserade applikationer, inget officepaket, inget antivirus osv.

Win 7

+ Stabilt enligt många användare (iaf rätt konfigurerat)

+ Hög igenkänningsfaktor (från tidigare Win X, jag kör XP och Vista just nu...)

- Långsammare än Win 8?

Win 8

+ Aningen snabbare/stabilare än Win7?

+ Mer framtidssäkrat? (Men hur?)

- Lära sig nytt gränssnitt bara för sakens skull, nya kortkommandon, saker man stör sig på, saker som gör att man inte får tid till det man vill göra - musik!

- Verkar innehålla väldigt mycket saker/appar/funktioner, inte minst kopplat till nätet, vilka jag inte kommer ha någon som helst användning av eftersom datorn inte kommer att vara uppkopplad.

- Buggigt än så länge?

Jag ser verkligen inte många fördelar med att byta till Win 8, speciellt med tanke på hur jag ska använda det, men jag kanske har missat nåt?

Jag är inte den som byter upp mig så fort det kommer nytt. Jag vill ha ett system som fungerar bra och som jag kan köra med (och känna mig hemma med) under längre tid. Om datorn blir "1%" snabbare/stabilare med win8 så har det inte jättestor betydelse. Jag tänker att en bra dator med Win 7 och ett RME-kort ändå är bland det bästa man kan ha i en datorbaserad hemstudio.

Vad säger panelen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är ok att låna tråden lite (kändes onödigt att starta en ny med såpass liknande ämne) 🙂

Ska uppdatera min hemstudio efter nyår och är inte övertygad om vilket OS jag ska köra på; Win 7 eller Win 8. Det blir en ny stationär PC, RME UCX och Cubase 7 (som de förhoppningsvis fått bättre ordning på då). Datorn kommer enbart att användas som DAW. Dvs inget Internet, inga grafikbaserade applikationer, inget officepaket, inget antivirus osv.

Win 7

+ Stabilt enligt många användare (iaf rätt konfigurerat)

+ Hög igenkänningsfaktor (från tidigare Win X, jag kör XP och Vista just nu...)

- Långsammare än Win 8?

Win 8

+ Aningen snabbare/stabilare än Win7?

+ Mer framtidssäkrat? (Men hur?)

- Lära sig nytt gränssnitt bara för sakens skull, nya kortkommandon, saker man stör sig på, saker som gör att man inte får tid till det man vill göra - musik!

- Verkar innehålla väldigt mycket saker/appar/funktioner, inte minst kopplat till nätet, vilka jag inte kommer ha någon som helst användning av eftersom datorn inte kommer att vara uppkopplad.

- Buggigt än så länge?

Jag ser verkligen inte många fördelar med att byta till Win 8, speciellt med tanke på hur jag ska använda det, men jag kanske har missat nåt?

Jag är inte den som byter upp mig så fort det kommer nytt. Jag vill ha ett system som fungerar bra och som jag kan köra med (och känna mig hemma med) under längre tid. Om datorn blir "1%" snabbare/stabilare med win8 så har det inte jättestor betydelse. Jag tänker att en bra dator med Win 7 och ett RME-kort ändå är bland det bästa man kan ha i en datorbaserad hemstudio.

Vad säger panelen? 🙂

att det är snabbare och stabiliare och bättre minneshantering är nog bra för mig...allt det andra är mindre viktigt...metro använder man väldigt sällan igentligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

att det är snabbare och stabiliare och bättre minneshantering är nog bra för mig...allt det andra är mindre viktigt...metro använder man väldigt sällan igentligen..

Bland flera nackdelar (som jag ser det) är det den enda fördelen, frågan är hur stor den skillnaden egentligen är i ett Cubase-projekt (Jämfört med Win 7/RME).

Tycker det där växlandet mellan metro och skrivbord verkar störande. Måste man öht ha att göra med Metro? (har inte testat Win 8 än).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Tänkte väcka upp tråden lite nu när 8.1 har kommit. Borde, men har inte, läst in mig lite på uppdateringarna. Tänkte höra med er som kört ett tag och ni som har eller är på väg att uppdatera till 8.1.

Har hört bra saker prestanda och stabilitetsmässigt men har inte själv hoppat på åtta-tåget till studiodatorn.

En ny tom SSD-disk ligger här och väntar dock så 8.1 och 64-bit rakt över var tanken (kan ju dubbelboota ett tag i början för säkerhets skull).

Några fler inputs för er som hetsat över till 8.1 redan 😉 eller er som kört 8 ett tag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick över till Win8 (inte 8.1) för några veckor sen (från win7). Skrev ner lite intryck allt eftersom. Klistrar det som skrivits ner här. Är nog mest intressant för oroliga win7 användare.

Första tanken, under installationen, är ... eh, jaha, måste man ofrivilligt knyta ett existerande email-konto till sitt Windows-konto? Och ja, för att Windows ens ska gå igång så verkar det inte bättre. Anonymitet på nätet verkar inte respekteras längre av MS.

Andra förändringen är att Windows inte startar upp med skrivbordet. Det startar upp med en slags plansch över hela skärmen, ungefär som en skärmsläckare. Där visas en grafik över vädret - i det område man under installationen angett att man finns i - plus en stor klocka med datum.

Klickar man på den skärmen, då försvinner den och en relativt klassisk inloggnings-skärm dyker upp, där alla konton visas och man kan logga in med sitt kontolösenord.

När man gör det, så startar Windows dubiösa Metro-gränssnitt upp. En av dom ikonerna heter "Desktop", och klickar man på den ... DÅ känner man igen sig. Här finns skrivbordet.

En av de första överraskningarna är att när man installerar Windows så brukar en del enheter kvarstå som okända, för deras drivrutiner finns inte med i den skiva man installerar Windows från. Men för första gången, i Windows, så har samtliga enheter installerats, utan minsta fråga eller gnäll. Den har tagit min väldigt speciella mus, min skrivare, mitt rätt ovanliga Roland MIDI-interface t.o.m. Skärmen är automatiskt konfiggad, den har tagit min externa USB-disk, skrivare, och t.o.m. mitt ASIO-ljudkort!! Det var det jävligaste.

Senare försöker jag installera de småprogram som jag normalt har i systemet, och där stoppar en del. När man startar installationen till många program, så dyker en ruta upp där det står "Det här programmet har kompatibilitetsproblem". Efter att ha råkat på det problemet ca 8-10 gånger nu, så är statistiken så att om den där rutan dyker upp, då är det 95% chans att programmet inte går att köra i Win8.

Win8 kommer med en erbarmligt tråkig och snålt tilltagen mängd användbara skrivbordsteman. Jag är hardcore för ergonomi, och Windows klassiska win95 interface som jag kört på ända sen dess, det fick jag kyssa adjöss. Det går inte i Win 8. Precis som Areo är kodad "ovanpå" klassiska win95 temat i win7, så har win8 en helt ny och annan grund som skrivbordstemana utgår ifrån. Detta även om man ställer in visuell prestanda att optimeras för bästa prestanda och inte bästa upplevelse. Det går att göra ganska neutralt, det här temat, men det är "större" och ljusare överlag.

Win8 tar upp lika mycket plats på disken som win7: mellan 20-25gb. Det tar upp lite mer ram, men inte så fasligt. Jag märker ingen prestandaskillnad överlag.

Startknappen är borta, som väl känt. Men en snabbsökning på nätet och gratisnedladdning så har man i princip samma startmeny som win7 har. Med startknappen följer även en funktion som gör att Windows startar upp i skrivbordsläge automatiskt, inte i Metro-läge som det annars gör. Det var välkommet.

Antivirus och brandvägg är inbyggt under namnet "Windows defender". I win7 var bara brandvägg och defender installerat och MSE var man tvungen att hämta separat. Jag kommer köra på dom i vilket fall, så jag kan inte säga hur det kommer funka med andra datorsäkerhetsprodukter.

Ryktet att Windows 8 startar mycket snabbare än tidigare Windows versioner, det verkar inte stämma. 8an tar lika lång tid på sig att boota upp och starta upp skrivbordet, och program tar lika lång tid att starta upp.

Ju mer man nu börjar öppna filer osv, så kommer metro-interfacet in över skrivbordet och 'lägger sig i'. PDF-filer, musik/video filer, Office-filer .. alla öppnas i helskärmsläge (så inga lister eller nånting annat än bara filen syns). Extremt irriterande.

Försöket att etablera Metro-gränssnittet är erbarmligt dåligt utfört, verkligen uselt. Det gränssnittet innehåller mest ikoner, men ofta när man klickar på dom så öppnar sig desktop-bakgrunden och programmet (som ikonen pekar på) visas på samma sätt vi är vana vid från win95-win7.

Vidare nästan forceras man att skapa ett email eller Microsoft-konto i någon form. Det återkommer hela tiden. Vill jag se min kalender, så vips måste jag skapa ett skydrivekonto, istället för att visa den kalender jag kör med. Själv vill jag inte ha någon skydrive, och har redan min mail och kalender m.m. lokalt etablerad. Men Win8 känns lite som en telefonförsäljare, som att spela squash mot en vägg.

när Windows-användare sätter sig vid OSX så är man ibland obekant med att ett program kan köras i bakgrunden, utan att egentligen vara synlig. Endast genom att välja vilket fönster som topp-listen ska visa alternativen för, ser man vilka program som är på och inte. I Windows 8 kan det vara likadant. Om man väljer att återgå från Metro-interfacet till Desktoppen så kan en "task" från metro-interfacet ligga kvar, i processläge, utan att man vet om det.

Efter 1 vecka med win8 tycker jag det är tydligt snabbare, rappare än Windows 7 och det är en klar förbättring på de flesta punkter. Det tar lika stor plats på disken som win7 med. Jag har inte upplevt kompatibilitetsproblem än, inte ens för dom äldre program som inte längre finns nya. Det är mest metrogränssnittet som lägger sig i och stör lite då och då. Önskar man kunde stänga av det helt, men det går över.

Överlag mycket stabilt, mer rappt. Känns som en uppdatering av Windows7, snarare än ett nytt Windows. Många program har fått MS Office ribbon-interface, även Windows Explorer, nåt jag är måttligt förtjust i. Att det går att minimera, det hjälper inte mig mycket.

99 av 100 program fungerar, och på samma sätt som i Win7.

Önskemål för Windows9:

Ta bort fuckin' metrointerfacet, helt. Eller gör två versioner, helt med- eller helt utan Metro. Känns helt sjukt med det i.

Sätt in en startmeny som standard, men den får gärna vara lika konfigurerbar som add-on menyerna som finns nu.

Gör Windows mer kompatibelt med äldre programvaror.

Gör fönster av programmen, inte helskärmar. Var och vartannat program - speciellt med Metro-anknytning - startas i fullskärmsläge. Inte bra alls. Det heter ju Windows, fönster. Se till att program startar i fönsterläge. Bara för ett program körs så innebär det absolut inte att man inte vill ha kontakt med saker som finns i bakgrunden.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova se "Metro-gränssnittet" som att man kommer direkt till startmenyn istället för att tänka att det är något slags alternativt skrivbord?

Hur praktiskt är det, när man är van att komma till desktopen direkt och ha tillgång till start-menyn integrerat i den riktiga desktopen - utan att behöva byta till en helt annan sorts skärmbild med Kalle Anka-design...?

Nej - Metro är något av det absolut sämsta med Win8. Jag har inte bytt själv från Win7 ännu, men jag passade på att köpa en extra uppgradering medan det var billigt, så det blir väl av någon gång i framtiden...

Win8 kör vi på sambons dator och det funkar fint - men det är väldigt irriterande att det inte finns någon POP3-mailklient, utan de tvingar alla att vara uppkopplade för att kunna läsa sina email. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur praktiskt är det, när man är van att komma till desktopen direkt och ha tillgång till start-menyn integrerat i den riktiga desktopen - utan att behöva byta till en helt annan sorts skärmbild med Kalle Anka-design...?

Du skriver det själv, "van"... Bara för att en är van vid något behöver det ju inte vara bättre? Man valde att göra på ett visst sätt för närmare 20 år sen, och nu gör MS gjort något som fprmodligen är en förbättring.

Det går säkert att hitta arbetsmoment som går fortare med Win95-designen (du kanske har några exempel?). Själv tycker jag annars överlag att Win 8 känns mer snabbjobbat än 7:an och äldre.

Hur menar du md att ha startmenyn integrerad med desktopen? Du kommer ju fortfarande direkt till startmenyn när du trycker på startmeny-knappen i vänstra nedre hörnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt 8:an sen släppet till min studio-dator, och är väldigt nöjd. Metro-interfacet var irriterande till en början med, men nu är det inget jag reflekterar över alls. Jag startar ändå nästan alltid upp Nuendo eller min audio-editor (minns inte vad den heter just nu) i Metro ändå.

Att de kräver mail vid installation ska dom brinna i helvetet för, men det går att komma förbi. När man installerar 8.1 så kan man låta nätverkssladden vara urkopplad, då slipper man det.

Stabiliteten är nog bland det bästa jag haft hittills, OS2 undantaget (men det försvann ju tragiskt nog ganska fort), och uppstartstid på under 10 sekunder är mäkta trevligt! Gäller både 8 och 8.1.

Jag har Win 7 på video-redigeringsdatorn, och jag har nog aldrig svurit så förbannat över ett operativsystem förut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver det själv, "van"... Bara för att en är van vid något behöver det ju inte vara bättre? Man valde att göra på ett visst sätt för närmare 20 år sen, och nu gör MS gjort något som fprmodligen är en förbättring.

Eftersom jag tycker att det är en försämring, så är det en försämring för mig, eller hur? Att det är väldigt många andra som har klagat på det fula Metro-skräpet och tycker, liksom jag, att det är en onödig omväg, är också en bekräftelse på att jag inte är helt ute och seglar.

Det går säkert att hitta arbetsmoment som går fortare med Win95-designen (du kanske har några exempel?). Själv tycker jag annars överlag att Win 8 känns mer snabbjobbat än 7:an och äldre.

Jag har inte sagt något om att det går snabbare eller långsammare, utan jag har läst på vissa håll att saker kan gå snabbare i Win8. Jag säger bara att jag inte gillar upplägget där man ska hoppa mellan två olika skärmar med helt olika design, istället för att ha en meny på desktopen. Det känns som en irriterande omväg, helt enkelt. Att man dessutom alltid kommer till leksaksskärmen istället för desktopen, är också en irriterande detalj. Det första man gör, är ju att gå till desktopen för att köra sina program, så varför mellanlanda på en helt överflödig skärm först?

Hur menar du md att ha startmenyn integrerad med desktopen? Du kommer ju fortfarande direkt till startmenyn när du trycker på startmeny-knappen i vänstra nedre hörnet.

Nej - då kommer jag inte till startmenyn, utan till startskärmen som har en skitful grafisk design istället för den otroligt mycket smidigare startmenyn där man snabbt hittar rätt program - utan att behöva lämna desktopen.

Visst finns det tredjepartslösningar för att ställa saker tillrätta och få en startmeny och gå direkt till desktopen vid start, men sådant borde finnas som standard, så att det är valbart - speciellt som så många har klagat på det.

Har läst lite om 8.1 - och där har startknappen kommit tillbaks, men bara som en genväg till startskärmen, så det är som ett dåligt skämt, men man ska i alla fall kunna välja att komma direkt till desktopen i 8.1 - så det är åtminstone en liten förbättring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag tycker att det är en försämring, så är det en försämring för mig, eller hur? Att det är väldigt många andra som har klagat på det fula Metro-skräpet och tycker, liksom jag, att det är en onödig omväg, är också en bekräftelse på att jag inte är helt ute och seglar.

Jag har inte sagt något om att det går snabbare eller långsammare, utan jag har läst på vissa håll att saker kan gå snabbare i Win8. Jag säger bara att jag inte gillar upplägget där man ska hoppa mellan två olika skärmar med helt olika design, istället för att ha en meny på desktopen. Det känns som en irriterande omväg, helt enkelt. Att man dessutom alltid kommer till leksaksskärmen istället för desktopen, är också en irriterande detalj. Det första man gör, är ju att gå till desktopen för att köra sina program, så varför mellanlanda på en helt överflödig skärm först?

Nej - då kommer jag inte till startmenyn, utan till startskärmen som har en skitful grafisk design istället för den otroligt mycket smidigare startmenyn där man snabbt hittar rätt program - utan att behöva lämna desktopen.

Visst finns det tredjepartslösningar för att ställa saker tillrätta och få en startmeny och gå direkt till desktopen vid start, men sådant borde finnas som standard, så att det är valbart - speciellt som så många har klagat på det.

Har läst lite om 8.1 - och där har startknappen kommit tillbaks, men bara som en genväg till startskärmen, så det är som ett dåligt skämt, men man ska i alla fall kunna välja att komma direkt till desktopen i 8.1 - så det är åtminstone en liten förbättring...

ännu en förbättring vad som kan verkas vara löjligt att dom inte fixat innan, är att man i 8.1 kan ha samma bakgrundsbild i metro som i desktop.

Rent psykologiskt blir övergången mellan desktop och metro mkt bättre och man får inte riktigt samma känsla av att ett nytt fönster öppnas upp i fullscreen.. men det är fortfarande ett skämt varför dom inte gjort detta innan.

Sedan tycker jag Microsoft är alltför envisa...skulle vara så lätt för dom att återinföra startmenyn och man själv som användare skulle kunna välja det om man hade velat..får bara hoppas dom lyssnar på sina användare..

Jag använder bara metro för att öppna program...

En fördel med metro är ju att man inte behöver skriva programmet i startmenyn som man gjorde förut

utan bara klicka på ikonen..så det går på ett ut... men det är ändå jobbigt att ett nytt fönster som fyller hela skärmen poppar upp...Men det är inget stort problem för mig... När jag sätter på datorn på morgonen, så öppnar jag alla program jag brukar ha igång under dagen...sedan använder jag typ inte metro mer..

Link to comment
Dela på andra sajter

nu gör MS gjort något som fprmodligen är en förbättring.

hur är det en förbättring att dom vägar man automatiskt hittade i startmenyn inte finns tillgängliga på metroplanket?

tycker också att det här kaka-på-kaka-interfacet bara andas klumpig nödlösning

man skulle gjort ett helt nytt genomtänkt gränssnitt utan att blanda ihop två stycken som tillsammans blir en mischmasch av irriterande funktioner och saknade vägar

"Det här programmet har kompatibilitetsproblem". Efter att ha råkat på det problemet ca 8-10 gånger nu, så är statistiken så att om den där rutan dyker upp, då är det 95% chans att programmet inte går att köra i Win8.

Ryktet att Windows 8 startar mycket snabbare än tidigare Windows versioner, det verkar inte stämma. 8an tar lika lång tid på sig att boota upp och starta upp skrivbordet, och program tar lika lång tid att starta upp.

Efter 1 vecka med win8 tycker jag det är tydligt snabbare, rappare än Windows 7 och det är en klar förbättring på de flesta punkter. Det tar lika stor plats på disken som win7 med. Jag har inte upplevt kompatibilitetsproblem än, inte ens för dom äldre program som inte längre finns nya.

?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...