Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

När jag startar Cubase så står "Sync" på Idle, efter ett tag blir det "Sync Lock" och då börjar Stop och Play knappen dampa loss och blinkar, vilket slutar med att datorn hakar sig..

Kan det ha något med vad ljudkortet har för samplerate och Cubase har för sample rate och sånt? Vad menas med Idle? För jag fick något meddelande som poppade upp från Explorer som sa typ "Nu har du varit Idle länge, vill du fortsätta vara det".

Pls hjälp mej, har massa som måste bli gjort, och det fungerar inte att installera om Cubase..

Tacksam för alla tips. /Micke

Annons
Postat

Sync lock tyder väl på att du ställt in Cubase att synca mot någon form av digital klocka.. hur ser din setup ut? vad har du för kringutrustning? syntar? MIDIkontrollers? MIDIinterface? Ljudkort?

En annan grej som poppar upp ur tomma intet är ordet: 'manual' 🙁

Postat

Jag har ett Audiophile 2496, en synt kopplad med midi till ljudkortets Midi in/ut, inga midikontroller/andra midiinterfaces..

Asså jag blir tokig snart, jag har kollat i manualen massa gångar men det står inget om mitt problem..

Ibland bara helt plötsligt skiftar cubase jätte snabbt mellan "offline, idle och lock"

Sen blir allt sjuuuuukt trögt för att all processor kraft tas av cubase..

Vad ska jag göra? har aldrig haft problemet tidigare..

Postat

Mer info om mitt problem..

Allt funkar bra tills jag skickar signaler till Cubase genom tex att spela el gura..

Kan det inte vara nåt i stil med att Cubase agerar slav och vet inte hur den ska synca, och får ett rejält ryck?

Hur gör jag Cubase till master?? om det nu är det som är problemet.

SNÄLLA HJÄLP

Postat (redigerat)

Att en audiosignal skulle ställa till synctrubbel i Cubase låter väldigt osannolikt.

Använder du de digitala anslutningarna på audiophilekortet? det enda jag kan tänka mig är att du aktiverat de digitala anslutningarna på ljudkortet och att Cubase sedan har aktiverat systemlinkfunktionen ' by default' och att den inte hittar en slav att synca mot... och att detta samtidigt skulle generera felet du nämner.

Prova att avaktivera S/Pdif i ljudkortets kontrollpanel..det kanske är så att din audiosignal skickas ut parallellt på den digitala anslutningen och att Cubase tror att det är en syncsignal...

du kanske spelar så rytmiskt att synce'n jammar loss med dig :rolleyes:

check it out

Redigerat av demoniqus
Postat

Jag är otroligt tacksam att du försöker hjälpa mej..

Asså grejjen e den att Cubase får inget ryck alls om jag inte spelar något ljud med gitarren..

Jag kan vara "tyst" hur länge som helst och då kan jag gör va ja vill i cubase, men så fort jag börjar spela, så typ 5 sekunder efter ett ackord eller va de nu e jag gör så får den rycket.. Jag har ett Audiophile 2496, kan det ha något med ljudkortets drivrutiner eller nåt? jag har inte haft några problem med detta tidigare dock..

Postat

Hmmm.. skriver jag osynligt?...om du svarar åtminstone ja eller nej på de frågor man ställer kanske vi kan hitta felet 😎

Ungefär som att gå till doktorn o säga:

Hej jag har ont i benet..

Doktorn frågar: Hur gick det till?

Alltså Jag HAR ont i benet, jag har inte haft det förut 😉

Postat (redigerat)
Jag är otroligt tacksam att du försöker hjälpa mej..

Asså grejjen e den att Cubase får inget ryck alls om jag inte spelar något ljud med gitarren..

Jag kan vara "tyst" hur länge som helst och då kan jag gör va ja vill i cubase, men så fort jag börjar spela, så typ 5 sekunder efter ett ackord eller va de nu e jag gör så får den rycket.. Jag har ett Audiophile 2496, kan det ha något med ljudkortets drivrutiner eller nåt? jag har inte haft några problem med detta tidigare dock..

du skriver att du inte haft något problem tidigare. då har det alltså uppstått nyligt?

hände det i samband med att du installerade något annat program?

använder du någon plugin när detta händer?

har svårt att fatta hur det annars skulle kunna göra någon skillnad när du är "tyst" med giarren eller när du spelar. även när du inte spelar på gitarren så är det ju lika mycket inspelning för cubase som när du tar ett ackord. tänker jag.

låter därför som om du har någon effekt som spökar.

är det ett köpt cubase? ursäkta frågan, men sådant kan ju också påverka stabiliteten.

//det skadar annars aldrig med en ominstallation av ljudkort och cubase.

Redigerat av Itzhak Skenström
  • 2 veckor senare...
Postat

Hjälp!! Jag fick ett ganska mastigt problem när jag la in pluggar i cubase. Det vägrar att starta, det står att det inte går att starta eftersom MSVCP71D.dll saknas. Även MSVCR70.dll saknas.

Vad ska jag göra?? Snälla hjälp...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.