Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har ett problem.

jag har mixat en låt som jag har gjort själv.

när jag lyssnade på den idag i olika spelare så märkte jag att

volymmivån sänks/Höjs på vissa ställen under låten.

Jag har lagt Limiter på vissa tracks i mixen, kan det bero på det ?

Vad ska jag göra i så fall ?

MvH

Annons
Postat

Du kanske har lagt någon volymautomation på mastern av misstag. Alernativt. Bypassa plugg efter plug tills problemet försvinner så hittar du nog felkällan.

Postat

Dan ö jag tror inte hag har lagt automation på mastern?

problemet är att man inte hör det i själva daw det e först mär man har bouncad ut till mp3 som man hör detta.

jamolir

kan en limiter på en eller två track påverka hela låten ?

Postat

Upplever du samma problem då du lyssnar i hörlurar som i högtalare? I så fall kan du ha problem med fasfel i materialet.

Sen kan det ju vara någons slags eq/komressor/soundenhancer i din medialyssnare som blivit påslagen också, som du lyssnar på din mp3-fil med.

Postat

Om du har lust så skicka låten till mig så kan jag lyssna och kanske fastställa vad som är fel.

Med vänlig hälsning,

Jamolir

Postat

Upplever du samma problem då du lyssnar i hörlurar som i högtalare? I så fall kan du ha problem med fasfel i materialet.

Sen kan det ju vara någons slags eq/komressor/soundenhancer i din medialyssnare som blivit påslagen också, som du lyssnar på din mp3-fil med.

hur kan jag fixa fasfelet då ? har du någon tips?

Postat

Låter ju som fasfel då. Det egentligen rätta sättet att fixa detta på är att spela in igen. Fasfel uppstår framförallt då du spelat in med fler än en mikrofon samtidigt (så att samma ljudkälla) träffar dom med en anings tidsskillnad. Det går dock att fixa till en del i mixen också.

Du kan prova fasvända mickkanalerna eller eventuellt marginellt tidsförkjuta spåren i mixen. För att höra fasfel bör du ha möjlighet att växla över och lyssna i mono. Det går också att hålla koll på fasfel om du har möjlighet att ha en goniometer på masterkanalen.. Har du ingen så finns t.ex Flux Stereotool gratis http://www.fluxhome.com/products/freewares/stereotool

Postat

hego bald då e det inte fas fel.

för jag har bara en mic.

i så fall så kunde jag förstå att det bli fasfel pga någon dröjning.

men här e det bara en mic . 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.