Jump to content
Annons

Mikrofoner och munhygien

Recommended Posts

Ake Fuhrberg (oregistrerad)
Postat

Vissa sångare har ju alltid en snus inne medan dom sjunger. Jag tror att det skadar membranet på sikt.

Puffskyddet hjälper nog inte så mycket där enligt vad jag tror.

Är det någon som vet hur dålig munhygien påverkar kapseln?

Annons
Postat

Intressant fråga. Vissa sångare spottar dessutom mer än andra när dom sjunger. Läste i en intervju med Elvis Costello

att han, pga ett mellanrum mellan framtänderna, spottar ihjäl sina mikrofoner. Tror inte att han snusar dock.

Postat

Skruva av puffskyddet ta ur skummemranet. Tvätta med diskmedel. Torka av och fukta med handsprit, torka. Återmontera. Gör det ofta så håller det många år!

Om det är läppstift på korgen så ta en tandborste och borsta under varmt rinnande vatten. Använd diskmedel. Fettlösande. Låt torka och fukta med sprit.

Postat (redigerat)

På 80-talet var jag med och plockade ihop efter en spelning av Toy Dolls.

Deras sångare (Olga) hade spottat,dreglat etc så mycket att allt var totalt indränkt i saliv (mick, mickstativ, kablar, monitor, rack mm mm)...

Det var som Turner & Hooch filmen... Jag är normalt inte känslig men jag var tvungen att gå och hämta gummihandskar.

Att sjunga i samma mick skulle jag inte göra på denna sidan ett bad i 100% alkohol...

Redigerat av ONSatan
Ake Fuhrberg (oregistrerad)
Postat

Deras sångare (Olga) hade spottat,dreglat etc så mycket att allt var totalt indränkt i saliv (mick, mickstativ, kablar, monitor, rack mm mm)...

Det var som Turner & Hooch filmen... Jag är normalt inte känslig men jag var tvungen att gå och hämta gummihandskar.

Att sjunga i samma mick skulle jag inte göra på denna sidan ett bad i 100% alkohol...

Vad äckligt!

Jag funderar på om jag ska förbjuda sångare att ha snusen i käften när dom sjunger.

Postat

Vad äckligt!

Jag funderar på om jag ska förbjuda sångare att ha snusen i käften när dom sjunger.

Tänker du gå så långt som att förbjuda även portionssnus?

Postat

Snus kan väl ändå inte vara bra för rösten på kort sikt?

Du borde väl veta allt om det som bara snusar en dosa i månaden eller vad det är och går cold turkey hela tiden.

Postat

Jag brukar sjunga med munnen full av lantchips. Blir en fetare, krispigare ljudbild då, men man tappar lite i diskanten.

• Gilla 1
Postat

Vilken spelning då? Jag såg dem ett gäng gånger på den tiden. (Stockholm, Uppsala och t.o.m. Gävle, har jag för mig.)

Postat

Vilken spelning då? Jag såg dem ett gäng gånger på den tiden. (Stockholm, Uppsala och t.o.m. Gävle, har jag för mig.)

Det var i Karlskrona om jag inte missminner mig så hette stället "Rock-klubben Oden".

JÄVLIGT bra spelning. F-n vad de röjde och hade kul på scenen.

Postat

Det var i Karlskrona om jag inte missminner mig så hette stället "Rock-klubben Oden".

JÄVLIGT bra spelning. F-n vad de röjde och hade kul på scenen.

Ha ha, nej där har jag inte varit. (Tillbringade ett antal veckor däremot i Karlskrona då jag gjorde lumpen.)

Spelningarna med Toy Dolls var nog riktigt bra, har jag för mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.