Jump to content
Annons

Komprimera elbas, hur många db? Ljudprov nu...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har en EBS Microbass ll som ger bassoundet, kör inte med nån basrigg alls i studion.

microbassII_upfront.jpg

Sen har jag två tänkbara kompressorer, en nyinförskaffad SPL Dynamaxx

dynamaxx1500.jpg

och en Joemeek VC1Q,

joemeek_1.jpg

det lilla jag testat hittills tycker jag att jag fått bäst sound genom Joemeeken, men det kanske är för att jag är mer van den, och att den har en eq som svarar väldigt fint på elbas. Men det känns ändå på nåt vis som att jag borde kunna få till det bättre ändå med Dynamaxxen...

Bägge de här burkarna har skalor där man i db ser hur mycket man komprimerar, hur många db komprimering skulle ni föreslå till oldschool rocknroll? Basisten har en bas med mkt jämn outpot, och han själv spelar så jämt att det typ borde låta bra helt utan komprimering...

Och signalen från EBS Micro ll tycker jag nästan verkar limiterad i sig, det går knappast att få den att peaka genom att tex dra upp en sträng hårt o släppa den mot greppbrädan.

En till fråga på samma ämne: EBS-boxen har tele send o return om man vill koppla in nån mer grej där som tex en kompressor. Borde jag använda den vägen hellre än att med XLR-kablar bara linka vidare från EBS till kompressorn och sen till "bordet"? Fördel med send o return är att jag då kan använda bordets fantommatning till att driva EBS-burken, (annars är det 9-vot batteri eller eliminator som gäller) nackdel kan vara att signalen då inte blir balanserad hela vägen?

Det är de små detaljerna som gör det? - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt bästa svar är: efter smak, i ditt fall. Om karaktären på komprimeringen är lite hård kan man ofta få fram lite mer fläsk i basen om man hittar sweetspoten. Du vet ju när du passerat sweetspoten och komprimerar för mycket genom att det låter platt och livlöst. Ibland är en touch på 1 dB det som behövs - andra basljud trivs med 12 dB kompression så det är svårt att säga. Men generellt funkar kompression bättre på basljud som inte har så svulstig botten (mkt subbas), vilket rockbasljud sällan har. I alla fall om man utgår från att kompressorn inte har någon högpass-funktion på sidechainsignalen. Subbasen stryper gärna kompressorn = mindre tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bästa svar är: efter smak, i ditt fall. Om karaktären på komprimeringen är lite hård kan man ofta få fram lite mer fläsk i basen om man hittar sweetspoten. Du vet ju när du passerat sweetspoten och komprimerar för mycket genom att det låter platt och livlöst. Ibland är en touch på 1 dB det som behövs - andra basljud trivs med 12 dB kompression så det är svårt att säga. Men generellt funkar kompression bättre på basljud som inte har så svulstig botten (mkt subbas), vilket rockbasljud sällan har. I alla fall om man utgår från att kompressorn inte har någon högpass-funktion på sidechainsignalen. Subbasen stryper gärna kompressorn = mindre tryck.

EBS-boxen har ju eq som jag använder bara lite grann av, jag boostar basen (100 hz) aningen. Om jag använder send o return, sker komprimeringen då före bashöjningen? Det vore kanske bättre med tanke på vad du skriver om subbasens strypning av kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

VC1Q är väl en Opto-kompressor?

Har inte använt någon av dina kompressorer men i Pro-Tools använder jag mig nästan alltid av en LA-2 plugg från UAD som emulerar den klassiska Opto-kompressorn Teletronix LA-2 (UREI). Tycker Opto är skönast på bas så det kan mycket väl vara därför du trivs bäst med den.

urei-jbl-teletronix-la2-a-399816.jpg

Är själv främst bassist och använder Live en 2-bandskompressor. Jag gillar att spela med mycket kompression för att kunna gå upp på halsen och hänga på vissa toner. I studion när man spelar in andra så blir det mer av att man komprimerar för att bassisten spelar ojämnt. Jag har väl oftast ca 6dB på LA-2 men det där är väldigt individuellt beroende på vilken kompressor (och bassist) man använder och framför allt vilket resultat man vill ha. Det är bara att lyssna!

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

VC1Q är väl en Opto-kompressor?

Har inte använt någon av dina kompressorer men i Pro-Tools använder jag mig nästan alltid av en LA-2 plugg från UAD som emulerar den klassiska Opto-kompressorn Teletronix LA-2 (UREI). Tycker Opto är skönast på bas så det kan mycket väl vara därför du trivs bäst med den.

urei-jbl-teletronix-la2-a-399816.jpg

Är själv främst bassist och använder Live en 2-bandskompressor. Jag gillar att spela med mycket kompression för att kunna gå upp på halsen och hänga på vissa toner. I studion när man spelar in andra så blir det mer av att man komprimerar för att bassisten spelar ojämnt. Jag har väl oftast ca 6dB på LA-2 men det där är väldigt individuellt beroende på vilken kompressor (och bassist) man använder och framför allt vilket resultat man vill ha. Det är bara att lyssna!

Hm... Jag har ju även en tvåbandskompressor i en RANE DC24 som många basister hyllar lite tillbaka i tiden. Många val är det man kan göra...

Nu står jag o testar med Dynamaxxen inkopplad via send o return, komprimerar ganska mycket, 6 db, tycker det låter riktigt bra. Jag skitade till ljudet lite mer oxå med boost o drive på EBSen. Jag ska spela in ett spår på det här viset, sen ska jag köra genom Joemeeken på ett annat spår, då ska det väl gå att avgöra, det kommer ett prov senare idag...

Att lyssna o gå på öronen är det jag är bra på, men jag vill ju ha skaplig koll även på det teoretiska, där är jag mer osäker. Så tack för alla svar o synpunkter, det blir jag skitglad för... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat ett gäng olika inställningar på både Dynamaxx och Joemeeek. Det var ingen större skillnad, men jag tyckte ändå Joemeeken lät bättre, den har ju även en eq som jag använde lite lätt. Så här blev det.

http://soundcloud.com/user7908154/maskrosfr-n-wav-slaskowikowsky

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller kompression av bas (eller kompression överlag) så tycker jag det finns två tydliga tillvägagångssätt:

1. Ändra dynamiska karaktären av instrumentet (öka/minska attack, öka/minska sustain, utan att ändra basens volym-styrka i låten)

2. Jämna ut skillnader i volym (se till att basen låter mer jämnstark i volym över låtens förlopp, utan att ändra mycket av basens karaktär).

Ibland kan båda behövas.

Punkt 1 görs bäst med att använda sig av så kallade transient/sustain verktyg, men såna finns det inte många av i hårdvaruform. För att göra det här: stäng av eventuell "soft knee"-funktion på kompressorn. Lägg maximal kompression på basen, komprimera skiten ur den fullständigt; Threshold på typ -60, Ratio på max-värde och release på ca 50ms. Justera sen attack-parametern från 0 och upp till max 50 millisekunder. Du kommer att höra att "pop"-ljudet från strängarna förstärks när du kommer upp nånstans vid 20-30 millisekunder. Ställ in så du får rätt längd på pop-ljuden. Glöm inte att du jobbar i förstorings-glas-läge just nu, så det gör inget om pop-ljudet blir övedrivet rejält. Minns sen det värdet och sätt attacken på 0 igen.

Nu för att justera releasen: Ha kvar reglagen på samma värden som ovan, sätt fingrarna på Threshold-ratten och titta på mätaren för hur många dB kompressorn komprimerar. Skruva Threshold mot 0dB och hitta läget där mätaren preciiiis hinner ner på noll kompression dom ögonblick basen är tyst, men komprimerar så mycket som möjligt när basen spelar. Brukar ligga mellan minus 15-25dB. När du hittat det läget, justera releasen, tills du hör att basen pumpar rejält och på ett musikaliskt relevant sätt. Vanligtvis brukar man vilja ha en release på mellan 40-100ms på bas.

Nu kan du ställa attacken på värdet du skruvade fram förut. Sätt kompressorn på typ 4:1 och sätt threshold på noll, och öka sakta thresholden tills du tycker basen får den karaktär du vill ha ut. Titta inte på mätaren när du utför det här momentet, utan bara lyssna.

Punkt 2, görs bäst med volymautomation - företrädesvis med lookahead funktion. Men såna finns det inte heller många av i hårdvaruväg. Bästa kompressionen för nivåutjämning är sk RMS-kompression, men inte heller dom finns det många av i hårdvaruväg. Så för att använda "vanlig" kompression, sätt ration i typ 2:1 eller 2,5:1. Sätt lång release, minst 500 ms, ofta mer. Releaser upp till 1.5, 2 eller 3 sekunder kan förekomma. Beroende på hur basen spelar, kan man sätta releasen så att om basen gör en takts uppehåll så landar kompressionsmätaren tillbaka på 0dB precis innan basen börjar spela igen, men helst inte lägre än 500ms. Slå även på eventuell "Soft knee" funktion på kompressorn.

Attacken kan vara trixig, men överlag vill man sätta attacken så nära 0ms som möjligt. Se bara upp så det inte börjar skorra eller liknande.

Om du använt karaktärsförändrande kompression först (punkt 1) och ska använda nivåjusterande kompression efteråt, så är det extra viktigt att attacken inte blir överdriven eller förstörs av attack-inställningarna i det här läget.

När man sen ska sätta threshold gäller det att hitta snittvärdet. Man ska helst inte lyssna på basen separat när man sätter thresholden för det här ändamålet, utan man ska lyssna på basens nivå i hela mixen. Sätt t.ex. threshold på -10dB och justera gainen så att den låter lika stark i volym med och utan kompression. Lyssna nu igenom låten (ink alla instrument) och notera. Är det för stor varians, så ökar du thresholden mer, och justera gain igen så den låter lika stark med o utan kompressor. Lyssna igenom låten igen. Fortsätt såhär, tills du hittar rätt balans. Kräver dock att övriga instrument är något förbehandlade först.

Lite princip-fast tankesätt kanske, men det kan vara två modeller att testa, se om du hittar vad du söker. Det är ju faktiskt en viktig poäng som du inte nämner i tråden, nämligen: Vad är det för problem du försöker lösa? 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller kompression av bas (eller kompression överlag) så tycker jag det finns två tydliga tillvägagångssätt:

1. Ändra dynamiska karaktären av instrumentet (öka/minska attack, öka/minska sustain, utan att ändra basens volym-styrka i låten)

2. Jämna ut skillnader i volym (se till att basen låter mer jämnstark i volym över låtens förlopp, utan att ändra mycket av basens karaktär).

Ibland kan båda behövas.

Punkt 1 görs bäst med att använda sig av så kallade transient/sustain verktyg, men såna finns det inte många av i hårdvaruform. För att göra det här: stäng av eventuell "soft knee"-funktion på kompressorn. Lägg maximal kompression på basen, komprimera skiten ur den fullständigt; Threshold på typ -60, Ratio på max-värde och release på ca 50ms. Justera sen attack-parametern från 0 och upp till max 50 millisekunder. Du kommer att höra att "pop"-ljudet från strängarna förstärks när du kommer upp nånstans vid 20-30 millisekunder. Ställ in så du får rätt längd på pop-ljuden. Glöm inte att du jobbar i förstorings-glas-läge just nu, så det gör inget om pop-ljudet blir övedrivet rejält. Minns sen det värdet och sätt attacken på 0 igen.

Nu för att justera releasen: Ha kvar reglagen på samma värden som ovan, sätt fingrarna på Threshold-ratten och titta på mätaren för hur många dB kompressorn komprimerar. Skruva Threshold mot 0dB och hitta läget där mätaren preciiiis hinner ner på noll kompression dom ögonblick basen är tyst, men komprimerar så mycket som möjligt när basen spelar. Brukar ligga mellan minus 15-25dB. När du hittat det läget, justera releasen, tills du hör att basen pumpar rejält och på ett musikaliskt relevant sätt. Vanligtvis brukar man vilja ha en release på mellan 40-100ms på bas.

Nu kan du ställa attacken på värdet du skruvade fram förut. Sätt kompressorn på typ 4:1 och sätt threshold på noll, och öka sakta thresholden tills du tycker basen får den karaktär du vill ha ut. Titta inte på mätaren när du utför det här momentet, utan bara lyssna.

Punkt 2, görs bäst med volymautomation - företrädesvis med lookahead funktion. Men såna finns det inte heller många av i hårdvaruväg. Bästa kompressionen för nivåutjämning är sk RMS-kompression, men inte heller dom finns det många av i hårdvaruväg. Så för att använda "vanlig" kompression, sätt ration i typ 2:1 eller 2,5:1. Sätt lång release, minst 500 ms, ofta mer. Releaser upp till 1.5, 2 eller 3 sekunder kan förekomma. Beroende på hur basen spelar, kan man sätta releasen så att om basen gör en takts uppehåll så landar kompressionsmätaren tillbaka på 0dB precis innan basen börjar spela igen, men helst inte lägre än 500ms. Slå även på eventuell "Soft knee" funktion på kompressorn.

Attacken kan vara trixig, men överlag vill man sätta attacken så nära 0ms som möjligt. Se bara upp så det inte börjar skorra eller liknande.

Om du använt karaktärsförändrande kompression först (punkt 1) och ska använda nivåjusterande kompression efteråt, så är det extra viktigt att attacken inte blir överdriven eller förstörs av attack-inställningarna i det här läget.

När man sen ska sätta threshold gäller det att hitta snittvärdet. Man ska helst inte lyssna på basen separat när man sätter thresholden för det här ändamålet, utan man ska lyssna på basens nivå i hela mixen. Sätt t.ex. threshold på -10dB och justera gainen så att den låter lika stark i volym med och utan kompression. Lyssna nu igenom låten (ink alla instrument) och notera. Är det för stor varians, så ökar du thresholden mer, och justera gain igen så den låter lika stark med o utan kompressor. Lyssna igenom låten igen. Fortsätt såhär, tills du hittar rätt balans. Kräver dock att övriga instrument är något förbehandlade först.

Lite princip-fast tankesätt kanske, men det kan vara två modeller att testa, se om du hittar vad du söker. Det är ju faktiskt en viktig poäng som du inte nämner i tråden, nämligen: Vad är det för problem du försöker lösa? 🙂

Oj, det var väldigt utförligt!

Nåt egentligt problem har jag väl inte, vill bara få basen att låta så bra som möjligt på ett vis jag gillar.

Joemeeken har ju ingen vanlig ratioratt, de kallar den "slope" och den har fem lägen, jag använde det tredje, och treshhold på ungefär hälften.

Bra med den är att man ställa VUmetern i två lägen. Först som en normal så man kan ställa in-gain lagom. Sen trycker man in en knapp så får den nolläget nästan till höger, och när man slår på komprimeringen ger den utslag "bakåt". Sen kan man både minska o öka komprimeringen med slope o treshold. Man kan dessutom styra över gainen lite grann, eller ganska mycket utan att det klipper. Efter kompressorn finns en eq som är väldigt bra på just elbas. Med en utvolymratt plus en standbyknapp för kompressorn har man bra koll på alla nivåer.

Attack o release ställer jag på känn från låt till låt, ingen av dem på noll som vid tex sångpålägg.

Att sitta med "förstoringsglasprincipen" funkar inte för mig, jag ställer in ljudet samttidigt som jag spelar, sen får det bli så, lite eq-justeringar kan det bli efteråt. Blev väldigt nöjd med det här ljudet tyvärr mosade jag sönder alltihop i mastringen, får skruva bättre när rätta basisten spelat bas...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller kompression av bas (eller kompression överlag) så tycker jag det finns två .....

Förbannat bra post Signia!

Jag kör annars med preset/tidigare sparade som jag sen skruvar lite "plus/minus".

Förstår nog hyfsat hur kompressorn fungerar men har egentligen ingen "känsla" för den.

Att köra en sådan grundläggande process som du listat lär ju efter några gånger ge bättre "känsla" för vad som kommer hända då man skruvar...

Bockar och bugar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannat bra post Signia!

Jag kör annars med preset/tidigare sparade som jag sen skruvar lite "plus/minus".

Förstår nog hyfsat hur kompressorn fungerar men har egentligen ingen "känsla" för den.

Att köra en sådan grundläggande process som du listat lär ju efter några gånger ge bättre "känsla" för vad som kommer hända då man skruvar...

Bockar och bugar!

Allt som funkar för nån är ju bra 🙂

Tycker det är kul att höra andras sätt att använda kompression, lite strategier o så. Tycker överlag det är ett så ... märkligt verktyg, i allafall idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som funkar för nån är ju bra 🙂

Tycker det är kul att höra andras sätt att använda kompression, lite strategier o så. Tycker överlag det är ett så ... märkligt verktyg, i allafall idag.

Mycket märkligt är det. Jag hör nu att jag fått mkt bättre ljud på vissa grejer jag gjort innan jag fick senaste kompressorn. Hur jag gjorde då och vad jag använde har glömt bort, det är komiskt. Måste börja skriva upp setupsen... En sak är då säker, olika kompressorer låter väldigt olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...